Lepkość oleju? Coraz niższa | MOTOFAKTOR

Lepkość oleju? Coraz niższa

person Redakcja 24/11/2020

Postęp technologiczny i coraz ostrzejsze rygory dotyczące dbałości o środowisko sprawiają, że pojawiają się oleje o coraz niższej lepkości.

Jeszcze nie tak dawno za olej o bardzo niskiej lepkości uchodził SAE 5W-30 czy 0W-30, dziś nie jest niczym nadzwyczajnym olej 5W-20 czy 0W-20, a są już samochody, gdzie stosowany jest SAE 0W-16. Ogromną zaletą takich olejów jest ich energooszczędność, bo jednym z celów wprowadzania takich środków smarnych jest obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie, także emisji CO2.

 

Stosowanie olejów o niskiej lepkości ma wiele zalet.

Środki smarne o klasie lepkości SAE 0W-20 czy 0W-16 charakteryzują się bardzo dobrą pompowalnością w niskich temperaturach, dzięki czemu olej szybciej trafia do newralgicznych miejsc w silniku tuż po rozruchu. A to oznacza lepszą ochronę przed zużyciem. W wysokiej temperaturze, czyli podczas normalnej pracy silnika, syntetyczne oleje o niskiej lepkości sprawiają, że mniej mocy silnika traci się na pokonanie oporów wewnętrznych. A to oznacza nie tylko lepsze smarowanie i ochronę przed zużyciem silnika, lecz także energooszczędność, czyli zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do olejów o wyższych lepkościach, jak np. 10W-40. Magdalena Szczepańska doradca techniczny w firmie Petronas Lubricants International w Polsce

 

Różnica może sięgnąć nawet kilku procent, co w sytuacji walki o każdy gram emisji CO2 jest dla producentów samochodów nie jest nie bez znaczenia. Kolejnym plusem olejów o niskiej klasie lepkości jest możliwość łatwego rozruchu silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach, nawet do -40°C w przypadku klasy SAE 0W.

 

Nowoczesne silniki benzynowe mają najczęściej niewielką pojemność i – by zachować moc na odpowiednim poziomie – doładowanie. To oznacza z reguły niewielką ilość oleju w misce olejowej i szybkie jego nagrzewanie. A przy wzroście temperatury spada lepkość, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do zerwania filmu olejowego i przyspieszone zużycie podzespołów silnika.

 

By tak się nie działo, niezbędne są dodatki uszlachetniające. I to one w największej mierze odpowiadają za unikatowe właściwości oleju. W niektórych olejach stosowanych jest nawet kilka pakietów dodatków, a każdy z nich odpowiada za inną cechę oleju. Zadaniem jednych jest ochrona silnika przed zużyciem, innych – rozpraszanie sadzy, zwiększenie odporności na utlenianie, kontrola lepkości, obniżenie temperatury płynięcia czy utrzymywanie silnika w czystości.

 

Pakiety dodatków w olejach Petronas Syntium, są testowane w najbardziej ekstremalnych warunkach, jakie tylko można sobie wyobrazić – w silnikach bolidów Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport. Olej nie ma tam lekkiego życia – w niewielkim silniku (pojemność skokowa to 1,6 l, a miski – zaledwie ok. 3 litrów) musi wytrzymać obroty sięgające nawet 15 tys./min. Oczywiście to, jaki olej jest stosowany w bolidach Lewisa Hamiltona czy Valtteriego Bottasa, jest ściśle strzeżoną tajemnicą.

 

Niezwykle ważną cechą olejów o niskiej lepkości jest ochrona przed zjawiskiem LSPI, czyli przedwczesnym zapłonem mieszanki przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Objawia się ono charakterystycznym stukiem i ma wpływ na trwałość podzespołów silnika. Firma Petronas zleciła niezależny test, w którym porównano oleje Syntium 7000 0W-30, 0W-20 i 0W-16 z konwencjonalnym olejem silnikowym.

 

Test ten dowiódł on, że oleje Syntium 7000 skutecznie ograniczają zjawisko występowania spalania stukowego przy niskiej prędkości obrotowej silnika. W teście tym, w silniku smarowanym konwencjonalnym olejem odnotowano 12 incydentów spalania LSPI, podczas gdy na oleju Syntium 7000 0W-30 – zaledwie 5 incydentów, a na niższych lepkościach (0W-20 i 0W-16) – jedynie 4.

 

Inny test wykazał, że olej Petronas Syntium 7000 0W-20 doskonale chroni silnik przed zużyciem – norma przewiduje zużycie wałka rozrządu podczas testu do maksymalnie 90 mikrometrów, podczas gdy na oleju Petronas wyniosło zaledwie 14 mikrometrów, czyli sześciokrotnie mniej.

 

Źródło: Petronas

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).