Łańcuch czy pasek? | MOTOFAKTOR

W nowoczesnych silnikach spalinowych samochodów osobowych najczęściej stosowanymi układami synchronizacji wału korbowego z wałkiem bądź wałkami rozrządu oraz innych urządzeń (np. pompa CR, aparat zapłonowy, itp.) są układy pasowe i łańcuchowe.

 

Coraz częściej zastosowanie znajdują układy łączące w swojej budowie pasek i łańcuch (np. PSA 1.6HDI ref. KDP459.420 i KDC459.00). Eksploatacja oraz obsługa silnika wymagają wtedy odpowiedniej dbałości o obydwa systemy.

 

Niestety często zdarza się, że podczas okresowej obsługi układu rozrządu uwaga wykonującego tę czynność skupia się tylko na układzie pasowym. Idealnym przykładem tego typu zjawiska jest rozwiązanie zastosowane w dwudziestozaworowych silnikach grupy VAG (rys.1). Silniki te o pojemności skokowej 1.8 i 2.0 litra są stosowane w wielu różnych modelach aut w/w producenta.

 

Rys. 1

Układ pasowy odpowiada za synchronizację wału korbowego z jednym wałkiem rozrządu, zaś za synchronizację wałków rozrządu odpowiada układ łańcuchowy znajdujący się w tylnej części głowicy silnika (rys.2).

 

Rys. 2

Ukryty pod pokrywą zaworów układ łańcuchowy w którego skład wchodzą łańcuch i napinacz hydrauliczny wyposażony w dwie prowadnice, jest najczęściej pomijany przy okresowej wymianie. Warto pamiętać, iż ma on wpływ na prawidłową pracę silnika, a także na trwałość układu pasowego. Za każdym razem powinien zostać przynajmniej zdiagnozowany jego stan. Jakiekolwiek niestandardowe odgłosy (np. metaliczne stuki) wydobywające się z okolic tylnej części pokrywy zaworów świadczą o nadmiernym zużyciu.

 

W czasie okresowej obsługi rozrządu należy wymienić wszystkie podzespoły układu pasowego (także napinacz hydrauliczny). W tym konkretnym rozwiązaniu należy go cofnąć za pomocą rolki napinającej na silniku. W jej korpusie znajduje się sześciokątne gniazdo dzięki któremu operacja ta jest możliwa do wykonania.

 

Rys. 3

Cofając napinacz należy zachować szczególną ostrożność by nie przyłożyć zbyt dużej siły, gdyż może ona doprowadzić do uszkodzenia napinacza hydraulicznego jak i samej rolki. Cofnięty trzpień napinacza zabezpieczamy blokadą (rys.3).

 

Podczas montażu należy zwrócić uwagę na odległość pomiędzy płetwą rolki napinacza a korpusem siłownika hydraulicznego. Nieprawidłowe ustawienie zakresu pracy systemu napinania paska rozrządu spowoduje ograniczenie jego trwałości, a w efekcie może doprowadzić do poważnej awarii silnika.

 

W ofercie firmy NTN-SNR ROULEMENTS można znaleźć zarówno zestawy paska jak i łańcucha rozrządu. Wieloletnie doświadczenie i współpraca z producentami samochodów gwarantują najwyższą jakość produktu NTN-SNR.

 

Źródło: NTN-SNR

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).