Łączność aut z otoczeniem dzięki technologii Bosch i Vienam

person Adrian Januszkiewicz 10/12/2018

Wspólny projekt Boscha i start-upu Vienam ma zapewnić w niedalekiej przyszłości płynną łączność w komunikacji pomiędzy samochodami a ich otoczeniem.

Obecnie nie ma globalnie ujednoliconej bazy technicznej dla wymiany danych określanej terminem Vehicle-to-Everything lub skrótem V2X.

Stworzyliśmy uniwersalny moduł łączności sieciowej zdolny do komunikowania się przy użyciu wszystkich standardów transmisji wprowadzonych w połączonych z siecią samochodach. dr. Dirk Hoheisel członek zarządu w Robert Bosch GmbH

 

Bosch stworzył z oddzielnych jednostek łączności i urządzeń telematycznych, które operują tylko w jednej technologii transmisji, centralne urządzenie sterujące do wymiany danych V2X. Samochody mogą w ten sposób korzystać z sieci Wi-Fi dostępnych w miastach, podczas gdy w innych miejscach mogą komunikować się za pomocą, na przykład, sieci komórkowych. Zarządzanie tymi różnorodnymi opcjami komunikacyjnymi jest możliwe dzięki wykorzystaniu oprogramowania Veniam, start-upu z Doliny Krzemowej. Stale wyszukuje ono najlepszą technologię transmisji, która pasuje do konkretnych wymagań i automatycznie przełącza się pomiędzy dostępnymi alternatywnymi technologiami. W ten sposób oprogramowanie utrzymuje ciągłą i bezproblemową łączność sieciową pojazdów, dzięki czemu samochody mogą na przykład niezawodnie ostrzegać się nawzajem o wypadkach, a pasażerowie mogą słuchać muzyki bez zakłóceń.

Bosch opracowuje moduł łączności dla wszystkich standardów

Oczekuje się, że liczba podłączonych do sieci pojazdów w Europie, Stanach Zjednoczonych i samych Chinach przekroczy 470 milionów do roku 2025 (źródło: PwC). Początkowo większość pojazdów zostanie połączona bezpośrednio z chmurą, ale dzięki V2X coraz większa liczba aut będzie mogła w przyszłości komunikować się bezpośrednio ze sobą, a także z sygnalizacją świetlną, przejściami dla pieszych i budynkami. Wówczas będą one mogły się wzajemnie ostrzegać o potencjalnych zagrożeniach, takich jak zbliżający się koniec korka, wypadki i oblodzone nawierzchnie. Samochody będą także mogły skorzystać z zielonej fali ponieważ będą wiedziały kiedy zaczną świecić na zielono następne światła. W ten sposób będą mogły odpowiednio dostosować prędkość, a ruch w miastach stanie się płynniejszy. Nie ma jednak obecnie na horyzoncie globalnie ujednoliconego standardu komunikacji V2X.

 

Podczas gdy Chiny wykorzystują przede wszystkim technologię Cellular-V2X (C-V2X), która opiera się na komunikacji mobilnej, to Europa i Stany Zjednoczone planują, oprócz C-V2X, dodatkowo wprowadzić standardy transmisji oparte na Wi-Fi (DSRC i ITS-G5). Mnogość dostępnych technologii może prowadzić do utrudnionej komunikacji w przyszłości, chyba że samochody będą wyposażone w uniwersalny moduł łączności Bosch. Umożliwia on samochodom komunikowanie się zarówno ze sobą, jak i z otoczeniem, niezależnie od marki auta lub kraju w którym są użytkowane.

Dzięki uniwersalnej zasadzie – wszystko w jednym – w kontekście połączonych z siecią samochodów, kierowcy na całym świecie będą mogli jeździć wygodniej i bezpieczniej dzięki wymianie danych V2X. Dirk Hoheisel

Oprogramowanie zapewnia optymalne połączenie

Oprócz sprawdzania, które technologie komunikacyjne V2X są obecnie dostępne, oprogramowanie ściśle monitoruje także koszty i opóźnienia transmisji danych dla każdej alternatywnej opcji połączenia; nie każda technologia jest odpowiednia w każdej sytuacji. Na przykład, przy ostrzeganiu kierowcy o innym samochodzie wyjeżdżającym z bocznej ulicy, liczy się każda milisekunda. Tego rodzaju ważne informacje muszą być przekazywane w czasie rzeczywistym za pomocą stale dostępnej i wysoce niezawodnej technologii – nawet jeśli oznacza to większe koszty transmisji danych.

 

Aktualizacje oprogramowania z chmury lub map nawigacji mogą być jednak w takiej sytuacji wstrzymane do momentu, aż będzie dostępna tańsza stacjonarna sieć Wi-Fi. Duże ilości danych mogą być wówczas przesyłane przez Wi-Fi w krótkim czasie, choć wadą jest to, że publiczne lub domowe hotspoty Wi-Fi nie zawsze są dostępne. Oprogramowanie Veniam zna zalety i wady każdego rodzaju języka transmisji i zawsze zapewnia optymalne połączenie.

Wyjątkowa kombinacja inteligentnego oprogramowania sieciowego Veniam i modułu łączności sieciowej Bosch znacznie zwiększa możliwości przetwarzania danych pojazdu, torując drogę innowacyjnym usługom w chmurze i znacznie bezpieczniejszej mobilności w przyszłości. João Barros założyciel i dyrektor generalny Veniam

 

Rozwiązanie Bosch i Veniam zostało nagrodzone CES 2019 Innovation Award Honorees w kategorii „Vehicle Intelligence and Self-Driving Technology”.

Bosch testuje V2X w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach

W największym do tej pory europejskim badaniu drogowym (simTD, Safe Intelligent Mobility – test na terenie Niemiec), komunikacja V2X dowiodła swojej przydatności w codziennym użytkowaniu na drogach i podczas symulacji laboratoryjnych. Bosch odegrał znaczącą rolę w tym wspólnym projekcie.

 

Od lutego 2017 roku Bosch, Vodafone i Huawei – jako pierwsze firmy w Europie – przeprowadzają próby komunikacji pojazd-pojazd z pierwszymi modułami testowymi 5G. Autostrada A9 w Bawarii na północ od Monachium jest miejscem do testów drogowych, które koncentrują się na systemach ostrzegania w czasie rzeczywistym podczas manewrów zmiany pasa ruchu lub w przypadku nagłego hamowania pojazdu poprzedzającego. Ponadto V2X będzie w stanie sprawić, że funkcje wspomagania kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat (ACC), będą jeszcze bardziej komfortowe dla kierowcy.

 

Latem 2018 roku Bosch przetestował w Detroit bezpieczną, bezpośrednią komunikację między pojazdami a infrastrukturą drogową. W teście zastosowano pojazdy wyposażone w technologię DSRC opartą na połączeniu Wi-Fi. Kierowcy byli ostrzegani w odpowiednim momencie o pieszych przechodzących przez ulicę, co zwiększało bezpieczeństwo w ruchu miejskim. Ponadto pojazdy otrzymywały powiadomienia o statusie sygnalizatorów świetlnych, co poprawiało płynność jazdy. Bezpieczeństwo transmisji danych w pojazdach podłączonych do sieci zapewnił ESCRYPT, spółka zależna w Grupie Bosch. W Chinach Bosch testuje komunikację ad hoc przy użyciu Wi-Fi oraz technologii komórkowej. Testy koncentrują się na alertach, które pomagają kierowcy podczas wyprzedzania lub na równorzędnych skrzyżowaniach.

 

Tę i pozostałe nowinki techniczne Bosch będzie prezentować w dniach 8-11 stycznia 2019 r. w Las Vegas podczas targów CES 2019. Niemiecka marka wystawi się w Centrall Hall przy stosiku #14020.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl