Kryzys czipów prędko nie minie | MOTOFAKTOR

Barometr dostawców moto w Polsce od AutomotiveSuppliers.pl z Q3 2021 wskazuje, że kryzys w dostawach czipów trwa nadal i daleko do jego końca.

Już 90% dostawców dla sektora samochodowego w Polsce potwierdza, że w III kwartale 2021 roku problem z chipami negatywnie wpłynął na poziom ich produkcji. To jeden z wniosków z przeprowadzonej przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl IV edycji “Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce”.

Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, niestety w ciągu trzech ostatnich miesięcy znacząco wzrósł odsetek dostawców odczuwających skutki trwającego kryzysu. Pogorszenie nastrojów rośnie tak naprawdę od początku roku. W I kwartale negatywny wpływ wskazało 55,5% ankietowanych menadżerów zarządzających. Kwartał później już 72,4%. Teraz w III kwartale aż 92,6%. Rafał Orłowski Partner w AutomotiveSuppliers.pl

 

W III kwartale 2021 roku ograniczenia w produkcji wpłynęły na pogorszenie sprzedaży w stosunku do prognoz budżetowych na ten okres. W poprzedniej III edycji Barometru (przeprowadzonej w czerwcu br.) 41,4% menadżerów zakładało, że ich przychody w tym kwartale pokryją się z wcześniejszą prognozą. 25,9% ankietowanych prognozowało w III kwartale wzrost sprzedaży a pozostałe 32,7% – jej spadek.

 

Trzy miesiące później ocena sprzedaży w III kwartale 2021 r. jest zdecydowanie gorsza. 3 na 4 menadżerów (77,9%) informuje, że finalnie ich przychody w analizowanym kwartale będą gorsze o wcześniejszych założeń budżetowych. Największą grupę stanowią dostawcy, którzy zanotowali spadek sprzedaży w przedziale 11-20% (32,4% wszystkich odpowiedzi).

W porównaniu do poprzedniej edycji Barometru menadżerowie wydłużyli okres, w którym ma wygasnąć obecny kryzys. Obecnie ponad połowa ankietowanych (59,9% wszystkich odpowiedzi) jest zdania, że prowadzone przez nich zakłady będą miały niższą produkcję (z powodu niedoboru czipów) co najmniej do końca I półrocza 2022 roku, przy czym co 5. uczestnik Barometru (20,6%) obawia się, że problem będzie skutkował niższą produkcją także w II półroczu przyszłego roku.

 

AutomotiveSuppliers.pl sprawdził ponownie jakie obecnie są wyzwania stojące przed dostawcami motoryzacyjnymi. W aktualnym menadżerowie podtrzymali znaczenie wzrostu cen surowców (stali, aluminium, tw. sztucznych). Na ten element wskazało 88,2% ankietowanych wobec 82,2% w poprzednim Barometrze. Jeszcze bardziej na znaczeniu zyskała niestabilność i niepewność zamówień od klientów (86,8%, wobec 74,1% w Barometrze za II kwartał 2021 r.).

Nadal ważnym czynnikiem pozostaje również zapewnienie ciągłości dostaw od własnych dostawców. Firmy muszą też stawić czoła rosnącej presji na podnoszenie wynagrodzeń. Blisko połowa ankietowanych wskazała, że ten element jest i już obecnie istotnym wyzwaniem. Rafał Orłowski

W IV kwartale br., zdaniem przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego, w sprzedaży utrzymany zostanie silny trend spadkowy. 70,6% ankietowanych menadżerów zakłada, że ich przychody w ostatnim kwartale 2021 roku będą niższe od prognozy budżetowej.

Należy podkreślić, że badanie przeprowadziliśmy w I połowie września. Ocena ankietowanych menadżerów nie uwzględnia więc skutków ograniczeń w produkcji jakie nastąpiły w II połowie miesiąca. Zapewne wpłynęłyby na jeszcze bardziej negatywną ocenę sprzedaży w III kwartale i prognoz na IV kwartał 2021 r. Małgorzata Zborowska-Stęplewska Partner w AutomotiveSuppliers.pl

 

W IV edycji “Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” padły pytania także o:

 

  • fabryki jakich marek mają największy wpływ na spadek produkcji dostawców w Polsce?
  • jakie były trendy w zatrudnieniu? – większość firm starało się utrzymać dotychczasowy poziom zatrudnienia, ale wzrósł odsetek dostawców, którzy dokonali redukcji miejsc pracy.
  • kondycję łańcucha dostaw – wzrosła liczba respondentów, którzy deklarują, że kondycja finansowana ich dostawców uległa pogorszeniu.

 

Pełny raport jest dostępny po wypełnieniu formularza na stronie AutomotiveSuppliers.pl.

Metodologia badania:

Barometr został przeprowadzony pomiędzy pomiędzy 7 września a 17 września 2021 r. przez AutomotiveSuppliers.pl poprzez indywidualne ankiety online. W badaniu wzięło udział 68 menadżerów zarządzających (dostawcy) zakładami produkującymi części i komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego (TIER1, TIER2).

 

W przypadku większości pytań uzyskano odpowiedzi od wszystkich ankietowanych.

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).