Krótki przegląd sprężarek klimatyzacji | MOTOFAKTOR

Krótki przegląd sprężarek klimatyzacji

Firma NRF opisuje jak szybko można skontrolować stan techniczny sprężarki klimatyzacji oraz na jakie uszkodzenia możemy się natknąć.

Sprężarka klimatyzacji jako serce układu klimatyzacji wymaga specjalnego nadzoru. Wydawało by się, że klimatyzacji używamy tylko w gorące dni. Jest to złudne stwierdzenie, gdyż układy klimatyzacji automatycznej wykorzystywane są przez cały rok również dla utrzymania właściwej wilgotności powietrza we wnętrzu pojazdu.

 

Włączając odmrażanie/odparowanie szyby przedniej włącza się również klimatyzacja. Dlatego też obecne układy klimatyzacji automatycznej są urządzeniami całorocznymi.

 

Poniżej krótki opis co możemy skontrolować w kompresorze w szybki i łatwy sposób.

 

Używając lampy warsztatowej należy sprawdzić stan ogólny sprężarki. Czy sprężarka nie jest uszkodzona mechanicznie. Połączenia sprężarki z przewodami elastycznymi. Jak wyglądają nalepki na sprężarce. Jeżeli są „pobąbelkowane”, zmieniły kolor na ciemnobrązowy to oznacza, że sprężarka została prawdopodobnie przegrzana. Mocowania sprężarki do silnika (czy tulejki montażowe się nie wytarły i czy mocowanie jest pewne). Czy sprężarka jest szczelna.

Tam gdzie widzimy oleisto-błyszczące na czarno zabrudzone plamy tam prawdopodobnie mamy wyciek oleju z klimatyzacji. Sprężarki rozszczelnieniu ulegają najczęściej na wale, podłączeniach przewodów i łączeniach korpusów sprężarki.

 

Warto sprawdzić zawór bezpieczeństwa sprężarki, który zabezpiecza układ klimatyzacji przed rozerwaniem w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia. Niektóre sprężarki posiadają zawory bezpieczeństwa z folią aluminiową, która zostanie rozerwana jeżeli zawór zadziała. Jeżeli zawór nie posiada foli aluminiowej to fakt jego zadziałania poznamy po jego czarnym oleistym zabrudzeniu (wydostał się przez niego czynnik chłodniczy z olejem sprężarkowym).

 

Jeżeli sprężarka przepracowała już kilka lat to warto się przyjrzeć sprzęgłu elektromagnetycznemu. Po pierwsze należy sprawdzić rezystancję uzwojenia cewki i porównać z danymi producenta kompresora. Połączenie cewki elektromagnetycznej z instalacją elektryczną. Czy kostka przyłączeniowa jest szczelna, a piny elektryczne nie są zaśniedziałe.

 

Jeżeli przewód masowy jest mocowany do sprężarki to czy śruba mocująca nie jest zardzewiała i/ lub obluzowana. Czy przewody elektryczne nie mają uszkodzonej izolacji. Dobrze jest sprawdzić szczelinę powietrzną bo spełnia bardzo odpowiedzialną funkcję. Jej prawidłowe ustawienie gwarantuje sprężarce sprawną pracę.

 

Jeżeli szczelina jest za duża to z chwilą załączenia sprężarki, zabierak zaczyna się ślizgać po kole pasowym sprzęgła wytwarzając wysoką temperaturę powodującą uszkodzenie cewki sprzęgła i/lub wytopienie uszczelnienia czołowego wału sprężarki a co za tym idzie poważne uszkodzenie całego układu klimatyzacji. Kiedy szczelina jest za mała to w chwili spoczynku sprężarki zabierak i koło pasowe mogą się wzajemnie ocierać.

 

Najczęstszą przyczyną uszkodzeń kompresorów klimatyzacji są:

 

1. Niepoprawnie wykonana naprawa:

  • Układ nieprawidłowo lub nie wypłukany.
  • Za dużo oleju lub nieprawidłowy olej.
  • Nieprawidłowe dodatki do układu klimatyzacji.
  • Komponenty systemu nie zostały dokładnie wysuszone po płukaniu układu.

2. Nieprawidłowa procedura montażu nowego kompresora.
3. Za dużo lub nie zgodny z SAE barwnik UV.
4. Niewystarczająca ilość czynnika (Czynnik transportuje olej. Mało czynnika to mała ilość oleju w nim transportowana).

TOP 5 kompresorów NRF

Artykuł sponsorowany przez NRF

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).