Korytarz życia i jazda na „suwak” od dziś obowiązkowe | MOTOFAKTOR

Korytarz życia i jazda na "suwak" od dziś obowiązkowe

Korytarze życia dla służb ratunkowych i jazda na "suwak" – od dziś nowe przepisy zaczynają obowiązywać na polskich drogach.

Przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach:

 

  • gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego,
  • gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Dzięki korytarzom życia odpowiednie służby będą mogły szybko dotrzeć do osób potrzebujących pomocy. Także przepisy o jeździe na suwak są ważne dla bezpieczeństwa polskich kierowców. Pozwolą na łatwiejsze rozładowywanie zatorów i unikanie konfliktów w takich sytuacjach.

minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk

Korytarze życia

Znowelizowane przepisy nie tylko wprowadzają obowiązek, ale również określają zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych, ustępowania im pierwszeństwa oraz wskazują właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia tzw. korytarza życia.

 

Jak utworzyć korytarz życia? Kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo. Kierowcy mogą kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu dopiero po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego. Z utworzonego korytarza życia mogą korzystać tylko i wyłącznie pojazdy uprzywilejowane.

Stosowanie się do tych zasad ma umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym, a tym samym skrócić czasu dojazdu służb do poszkodowanych.

 

O tym, w jaki sposób tworzyć „korytarz życia”, mówi kampania edukacyjna KRBRD skierowana do polskich kierowców „Życie ma pierwszeństwo”. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat zasad tworzenia korytarza życia.

Jazda na "suwak"

W przypadku jazdy na „suwak” przepisy określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Wprowadzają także zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

 

Kierowcy, którzy nie będą stosować się do nowych przepisów, muszą się liczyć z karami finansowymi lub skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu.

Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt zmian podkreśla, że nowe przepisy są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu krajach Europy oraz wpisują się w założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury/Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).