Konsekwentna ekspansja

person Leszek Kadelski 13/03/2013

Firma NordGlass zaczynała od dystrybucji i montażu szyb samochodowych. Dziś nie tylko działa w Europie, ale także na rynku amerykańskim.

Z Grzegorzem Łajcą, prezesem grupy NordGlass, rozmawiał Leszek Kadelski.

Zacznijmy od historii działalności firmy, która sięga 1991 roku. Który moment był pańskim zdaniem przełomem i pozwolił zaistnieć firmie w szerszej świadomości klientów?

Nasza firma rozpoczęła działalność w 1991 roku, zajmując się dystrybucją i montażem szyb samochodowych. Popyt na oferowane przez nas produkty okazał się jednak tak duży, że w krótkim czasie została podjęta decyzja o rozpoczęciu produkcji wysokiej jakości szyb sygnowanych marką NordGlass. Od tego momentu sukcesywnie umacniamy swoją pozycję, regularnie poszerzając naszą ofertę o produkty dedykowane dla kolejnych modeli samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, a także autobusów i pojazdów specjalnych.

 

W tym samym czasie rozwijaliśmy też naszą profesjonalną, obecnie największą w Polsce, sieć serwisową. Na przestrzeni minionych lat w znaczący sposób udało nam się zwiększyć ilość placówek, funkcjonujących zarówno w ramach sieci własnej, partnerskiej oraz w ramach wdrożonej w zeszłym roku formuły franczyzowej. Dzięki temu coraz szersze grono kierowców z całej Polski ma możliwość korzystania z markowych punktów naprawy i wymiany szyb samochodowych.

 

Jako moment przełomowy w Polsce wskazałbym marzec 2011, kiedy sieć naszych serwisów szybowych została oznakowana brandem NordGlass – dokonaliśmy w ten sposób ostatecznej unifikacji marek (produktowych i usługowych) funkcjonujących w naszej firmie.

 

W Europie byłby to maj 2008 roku, gdy uruchomiliśmy pierwszy magazyn naszej spółki niemieckiej NordGlass GmbH, wchodząc w bezpośrednią walkę konkurencyjną z „wielkimi” firmami tej branży na największym rynku motoryzacyjnym Europy.

 

W efekcie, na przestrzeni dwóch dekad, zdobyliśmy uznanie w branży i jesteśmy czwartym co do wielkości producentem szyb samochodowych w Europie. Obecnie NordGlass to dwie nowoczesne, zlokalizowane w Specjalnych Strefach Ekonomicznych fabryki, sieć przedstawicielstw w Europie i USA oraz największa w Polsce sieć serwisów szyb samochodowych.

Jaki jest - według pana - przepis na sukces polskiej firmy na rynku europejskim?

Przepis na sukces jest składową wielu czynników. Uważam, że podstawą jest właściwe rozpoznanie potrzeb i oczekiwań klientów. Co istotne, trzeba je nieustanne śledzić i dostosowywać do nich ofertę. Dokładamy starań, aby nasze produkty i usługi dopasowane były do wymagań szerokiej grupy klientów. Niezwykle ważne jest również by pozostawać elastycznym i sprawnym organizacyjnie do ciągłego wprowadzania udoskonaleń, które w efekcie prowadzą do wzrostu satysfakcji odbiorców. Wymaga to zarówno dużej kreatywności, jak i konsekwencji w realizacji zamierzonych celów i codziennym działaniu. To właśnie konsekwencja we wdrażaniu sprawdzonych standardów oraz odwaga w rozwijaniu potencjału, w połączeniu z nieustanną dbałością o jakość oferowanych produktów, usług czy stosowaniem innowacyjnych technologii, pozwalają utrzymać dynamiczny rozwój nawet w czasie tak trudnym, jak obecnie panujący w gospodarce światowej.

 

Dużą uwagę przywiązujemy do budowy odpowiedniej jakości relacji, jakie łącza nas z naszymi partnerami biznesowymi. Przykładem mogą być chociażby nasi franczyzobiorcy, którzy mogą liczyć na systematyczną i kompleksową opiekę. Oferowane profesjonalne szkolenia techniczne i handlowe, innowacyjne zaplecze, wsparcie z zakresu najnowszych technologii oraz działania marketingowe umożliwiają im dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów, zarówno indywidualnych, jak i korporacyjnych. Od lat współpracujemy, z większością firm ubezpieczeniowych w Polsce z firmami CFM (Car Fleet Management) oraz z indywidualnymi flotami. W efekcie nasza firma zapewnia serwis milionom aut rocznie.

 

Niezwykle ważne jest wreszcie zapewnienie szerokiej dostępności oferowanych produktów i usług – dlatego też sukcesywnie zwiększamy skalę działania, w tym wielkość naszej sieci serwisowej specjalizującej się w naprawie i wymianie szyb samochodowych. Obecnie w jej skład wchodzi ponad 120 punktów, z usług których mogą korzystać kierowcy na terenie całego kraju. Bardzo aktywnie rozwijamy także sprzedaż produkowanych przez nas szyb poza granicami kraju. Marka NordGlass obecna jest na pięciu kontynentach w tym, od początku 2012, w Ameryce Północnej.

W 2012 roku NordGlass rozpoczął działalność na rynku północnoamerykańskim. Dlaczego zdecydowaliście na to? Jak ocenia pan lokalną konkurencję i jakie są atuty NordGlass z punktu widzenia amerykańskich klientów?

Klienci w USA są już zmęczeni zalewem tanich, wątpliwej jakości, szyb z Chin i są skłonni zapłacić więcej za lepszy gatunkowo produkt. Coraz intensywniej poszukują więc produktów z Europy, a szyby samochodowe marki NordGlass – „Made in Poland” – w pełni ich przekonują.

 

USA to obecnie największy rynek motoryzacyjny na świecie. Zapewnienie obecności szyb NordGlass w tej części świata poprzedziliśmy wstępnym badaniem atrakcyjności i zainteresowania naszym asortymentem. Wyniki, jakie otrzymaliśmy, były bardzo obiecujące i utwierdziły nas w przekonaniu, że to przyszłościowa inwestycja dla marki NordGlass. Dlatego też zadecydowaliśmy o uruchomieniu spółki NordGlass North America – z siedzibą w okolicach Detroit w stanie Michigan. Wybór lokalizacji był podyktowany względami strategicznymi, ponieważ to właśnie w tym regionie bije serce przemysłu motoryzacyjnego USA. Naszą ofertą obejmujemy jednak cały obszar Ameryki Północnej, szczególnie miasta na Wschodnim Wybrzeżu oraz w Teksasie, a także w Kanadzie.

Rok 2012 dla NordGlass to także rozbudowa sieci serwisowej. Dlaczego wybrali Państwo model franczyzowy? Jakie są… jego zalety?

Rozwój sieci franczyzowej w Polsce to odpowiedź na duże zainteresowanie współpracą z marką NordGlass i to zarówno ze strony przedsiębiorców związanych już z branżą motoryzacyjną, jak również dostrzegających potencjał w proponowanej przez nas formule współpracy. Dużo łatwiej jest im rozwijać dotychczasowy biznes czy rozpoczynać działalność w oparciu o już sprawdzone mechanizmy i wzorce, zamiast tracić czas i środki na szukanie potencjalnych klientów, czy też organizację dostaw i wyposażenie serwisu. Wszystkie te elementy nasi partnerzy otrzymują bowiem w ramach franczyzy.

 

Partnerzy prowadzący filie pod szyldem NordGlass mają zapewniony dostęp do sprawdzonego know-how, nowoczesnych narzędzi i zaawansowanej technologii oraz mogą liczyć na wsparcie logistyczne, techniczne oraz handlowe, w tym także ze strony Customer Care Center. Wypracowane standardy obsługi, zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacji przekazywane są franczyzobiorcom podczas dedykowanych szkoleń. Prowadzenie wyspecjalizowanego serwisu pod szyldem NordGlass jest dla wielu przedsiębiorców szansą na intensywny rozwój i przynależność do największej ogólnopolskiej sieci serwisów szyb samochodowych. I choć każdy punkt franczyzowy działa samodzielnie, to jego standardy dostosowane są do sprawdzonych wymogów marki NordGlass. Wejście w kooperację umożliwia rozwój potencjału lokalnych biznesów motoryzacyjnych, a dzięki wypracowanej renomie naszej firmy – większą rozpoznawalność na tle konkurencji.

NordGlass to nie tylko warsztaty, ale także produkcja szyb. Co decyduje o Państwa pozycji? Czy dostarczają Państwo szyby także na pierwszy montaż lub czy są takie plany?

Swoje działania koncentrujemy przede wszystkim na rynku wtórnym (aftermarket). To właśnie na rynku części zamiennych sprzedajemy najwięcej swoich produktów i z tej koncentracji wynika nasza mocna pozycja na rynku. Udział sprzedaży na rynek pierwotny kształtuje się na poziomie kilku procent, ale trzeba zauważyć, że są to szyby wymagające – do autobusów tramwajów, pociągów, jachtów i maszyn budowlanych.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl