Kongres SDCM: zmiany na rynku warsztatowym - relacja

person Joanna Piszcz 13/11/2017

"Zmiany na rynku warsztatowym - czy przynależność do sieci warsztatowych gwarantuje rozwój?" - na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, zorganizowanego przez SDCM.

XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) przy udziale innych organizacji branżowych odbywał się w dniach 8-9 listopada w Warszawie. Jedna z debat była poświęcona przyszłości rynku warsztatowego w kontekście rozwoju nowych technologii, zmian legislacyjnych oraz potrzeb współczesnego klienta.

 

Debatę zatytułowaną “Zmiany na rynku warsztatowym – czy przynależność do sieci warsztatowych gwarantuje rozwój?” prowadził Witold Rogowski, Prezes Zarządu Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO.

Nie jesteśmy w tej chwili w stanie stwierdzić, jak będzie wyglądała przyszłość warsztatów niezależnych, natomiast z pewnością możemy powiedzieć, że będzie się znacznie różniła od tego, z czym mamy do czynienia obecnie. Spróbujemy jednak odpowiedzieć na pytanie w jakim kierunku będzie zmierzał rynek warsztatowy, a przede wszystkim czy jesteśmy w stanie tym zmianom sprostać i przygotować na nie warsztaty niezależne. Witold Rogowski Prezes Zarządu Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO

 

Zwrócił również uwagę, że po raz pierwszy temat przyszłości warsztatów został poruszony w tak szerokim gronie – do udziału w sesji zostali bowiem zaproszeni wszyscy organizatorzy sieci warsztatowych w Polsce.

 

Debata odbyła się pod patronatem organizacji MOVEO, która reprezentuje warsztaty niezależne m.in. w rozmowach z decydentami wprowadzającymi zmiany legislacyjne, w lokalnych środowiskach samorządowych, czy występując o dostęp do informacji technicznych do producentów aut oraz zarządzających danymi technicznymi danej marki pojazdów.

Nadjeżdżają nowe technologie

Czy nam się to podoba czy nie już teraz zmieniają się systemy napędowe samochodów. Możemy się spierać czy elektromobilność zdominuje motoryzację w 30, 50 czy 70 proc. do roku 2030 - tego nie wiemy. Natomiast faktem jest, że rynek się zmieni. Pierwszą, już wyraźnie widoczną zmianą są samochody z napędem hybrydowym. Kolejnym krokiem, który będzie miał ogromny wpływ na rynek warsztatowy, są samochody elektryczne. Na pewno te technologie będą obecne najpierw w samochodach w okresie gwarancyjnym, natomiast później trafią one do warsztatów niezależnych. Witold Rogowski

 

I tu pojawia się pytanie. Czy warsztaty niezależne są przygotowane na obsługę tego typu pojazdów?

Gdybyśmy bezpośrednio zapytali o to warsztaty, mechanicy z pewnością odpowiedzą na to pytanie twierdząco. Ale gdybyśmy przeszli do praktyki, okazałoby się, że nie mają uprawnień do obsługi tego typu pojazdów, nie posiadają odpowiednich narzędzi, nie wiedzą, jak odłączyć prąd, aby bezpiecznie ten samochód naprawić. Dlatego my, jako administratorzy sieci serwisowych i organizacje branżowe, musimy się z nowymi technologiami zmierzyć. MOVEO zostało włączone do prac komisji roboczych, które pracują nas wdrożeniem elektryfikacji w polskiej motoryzacji. Wspólnie z SDCM zwracamy uwagę decydentów na potrzebę zadbania o to, by informacje techniczne dotyczące aut elektrycznych były dostępne także dla warsztatów niezależnych. Batalia o dostęp do informacji technicznych trwa na każdym polu. Witold Rogowski

Wyjść naprzeciw zmianom

Uczestnicy debaty zgodzili się co, do tego, że trudno obecnie wskazać jednoznacznie, w jakim kierunku zmieni się rynek warsztatów niezależnych, ale nie oznacza to, że należy biernie na te zmiany czekać.

Jedno jest pewne to to, że nie mamy pewności co się dokładnie wydarzy. Ostatnio dominującym tematem w dyskusjach są napędy hybrydowe i elektryczne, ale czy możemy być pewni, że za 20 lat właśnie te napędy będą dominowały na rynku - wątpię i dlatego nie odważę się powiedzieć, że tak będzie. Natomiast należy mieć świadomość, że spoczywanie na laurach nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dziś warsztaty świetnie prosperują i nie narzekają na brak klientów. Ale ten stan im jest lepszy, tym jednocześnie bardziej niebezpieczny, bo uspokaja i skłania do braku działania. Robert Dzierżanowski Kierownik ds. Rozwoju Koncepcji Serwisowych w firmie Robert Bosch

 

Zdaniem Roberta Dzierżanowskiego, bez problemu można podać kilka przykładów firm, które “spoczywały na laurach” i poniosły z tego powodu straty, a część z nich już nie istnieje.

Z rynku warszawskiego znamy wieloletnie spory, jaka korporacja taksówkowa będzie obsługiwała pasażerów pod hotelem Sobieski czy przy lotnisku Chopina. Tymczasem bardzo szybko pojawiła się konkurencja, która myśli zupełnie inaczej, dla której istotne jest to, w jaki sposób i jak szybko jest w stanie skomunikować się z klientem, by spełnić jego oczekiwania, a nie to, gdzie posiada swój postój. Mam tu na myśli aplikację MyTaxi, która jest produktem stworzonym przez firmę Daimler. Podobnie booking,com, który nie posiada żadnego hotelu, ale są to obecnie najsilniejsze marki w swojej branży. Znamy takie przykłady warsztatów, które uznały, że świetnie radzą sobie ze wszystkim i dziś ich już nie ma rynku. Dlatego w mojej ocenie nie należy przywiązywać się do myśli, że tylko napędy hybrydowe czy elektryczne będą obecne na rynku za 10, czy 20 lat. Robert Dzierżnowski

 

Zwrócił także uwagę na potrzebę odejścia od tradycyjnego podziału na rynek warsztatów niezależnych i OES.

Obecnie już tylko nieliczni nie mają świadomości, że niezależne warsztaty należące do sieci mają także podpisane umowy z administratorami danych technicznych poszczególnych marek samochodów i ten rynek wzajemnie się uzupełnia. W sieci Bosch Car Service mamy około 50 serwisów, które mają jednocześnie autoryzację producentów pojazdów. Robert Dzierżanowski

Więcej pytań niż odpowiedzi

Kolejny problem, o jakim dyskutowano w czasie debaty dotyczył preferencji klientów.

Jak w przyszłości będą się kształtowały wybory klientów - czy w Polsce będzie tak jak obecnie, że 10 proc. kierowców korzysta z OES, a reszta z usług aftermarketowych? Czy może będzie tak jak w Szwajcarii, gdzie tendencja jest odwrotna. A może autoryzacja producencka w ogóle zniknie. Robert Dzierżanowski

 

Czy to, że np. za 20 lat w żadnych z samochodów nie będzie złącza OBD oznacza, że wszyscy kierowcy będą korzystać tylko z usług autoryzowanych warsztatów? – to kolejne pytanie, na które próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty.

Sądzę, że nie. Niezależnie od tego w jakim kierunku pójdzie rozwój nowych technologii, na pewno na rynku będzie sporo przestrzeni dla warsztatów niezależnych. Wiele lat nie do pomyślenia było, aby na warsztacie dealerskim wisiały inne logotypy niż jednej marki, którą ten punkt obsługiwał - dziś nie ma z tym żadnego problemu. Robert Dzierżanowski

Dostrzega natomiast inne problemy.

Jednym z problemów jest strach warsztatów niezależnych przed obsługą samochodów w okresie gwarancji. Warsztaty obawiają się, że narażą klientów na jej utratę, mimio że dyrektywa GVO daje prawo każdemu użytkownikowi auta do jego naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta. Pozytywne jest natomiast to, że rośnie liczba warsztatów na wysokim poziomie. Jeszcze kilkanaście lat temu długo trzeba było szukać na rynku serwisów oferujących obsługę wysokiej jakości. Dzisiaj jest to znacznie łatwiejsze, widać, że warsztaty inwestują w wyposażenie. Robert Dzierżanowski

 

Pozytywną zmianą na rynku warsztatowym, jest zdaniem Roberta Dzierżanowskiego, łatwiejszy dostęp do informacji technicznych.

Firma Bosch oferuje obecnie urządzenie, które pozwala na połączenie się z serwerami producentów aut i wykonanie diagnostyki korzystając z danych producentów pojazdów umieszczonych w chmurze. Jest to oczywiście odpłatne, ale dostęp do dokumentacji i do wiedzy jest znacznie łatwiejszy niż przed laty. Robert Dzierżanowski

Nowoczesny klient to wyzwanie

Rolą operatorów sieci warsztatowych jest przygotowanie ich do tego, by mogły obsługiwać coraz nowsze technologicznie samochody, ale także, żeby otworzyły się na nowy typ klienta – to kolejny wniosek z debaty.

W tej chwili reklamowanie własnego warsztatu hasłem, że wykonujemy usługi dobrze to za mało. Jakość jest oczywiście ważna, ale ona jest w tle. Natomiast w oczekiwaniach współczesnych klientów dominuje potrzeba bycia mobilnym. Rola warsztatu zmieni się zatem z „naprawiacza” na podmiot, który zapewnia klientowi mobilność, czyli np. samochód zastępczy. Klient chce obecnie być mobilny, a nie oddać samochód do warsztatu i przez trzy dni być uziemiony. A rolą warsztatu jest to, by klientowi taką mobilność zapewnić. Robert Dzierżanowski

 

W potrzeby nowoczesnego klienta świetnie wpisuje się należąca do firmy Moto-Profil, sieć warsztatów ProfiAuto Serwis.

Sieć ProfiAuto Serwis istnieje od dwóch lat, obecnie liczy ponad 1000 warsztatów. Rozwijamy naszą sieć nie tylko w Polsce. Skupiliśmy się również na jej rozwoju w Czechach i na Słowacji. Postawiliśmy na rozwój i inwestycje w warsztaty prowadzone często przez młodych, ambitnych właścicieli. Stawiamy nie tylko na inwestycje, ale także na szkolenia - nie tylko techniczne, które oferują wszyscy, ale też tzw. szkolenia miękkie z obsługi klienta. Mariusz Maksym Koordynator sieci ProfiAuto Serwis

 

Najmłodsza sieć warsztatowa na rynku otwiera się na nowoczesnego, młodego klienta.

Młody, nowoczesny klient ma 19 lat i swój pierwszy samochód. Nie szuka warsztatu w książce telefonicznej, ale za pośrednictwem swojego smartfona. Przygotowaliśmy więc aplikację ProfiAuto, dzięki której za pomocą kilku kliknięć można umówić się na wizytę w warsztacie, otrzymać przejrzysty kosztorys, mieć stałą kontrolę nad procesem naprawy, a także dostęp do elektronicznej książki serwisowej. Z kolei aplikacja ProfiAuto Manager, przygotowana dla mechaników, ułatwia zarządzanie zamówieniami, wystawienie faktury, zarządzanie kalendarzem, w przyszłości usługi planujemy rozszerzyć o gwarancję sieciową. Mariusz Maksym

 

Sieć ProfiAuto Serwis dba także o zwiększeniu konkurencyjności warsztatów niezależnych nad autoryzowanymi.

Przygotowaliśmy programy inwestycyjne, które ułatwiają dostęp do nowoczesnego wyposażenia warsztatowego, co przekłada się na rozszerzenie zakresu usług i wyższą jakość obsługi. Chcemy, żeby ProfiAuto Serwis była nowoczesną siecią serwisową, stawiamy na młodego, otwartego klienta. Mariusz Maksym

 

Zaznaczył jednocześnie, że w kwestii obsługi klienta wiele jest jeszcze na polskim rynku do zrobienia i przywołał wyniki badania zrealizowanego w przez TEMOT.

Z badań TEMOT-u, który porównał postrzeganie przez klientów niezależnych i autoryzowanych warsztatów samochodowych w Europie wynika, że wygrywamy ceną oraz w relacji klient – właściciel warsztatu, które są znacznie bliższe w warsztatach niezależnych niż w ASO. Wygrywamy także, jeśli chodzi o wygodę, czyli łatwą dostępność. Ale są dwa obszary, w których mamy wiele do zrobienie. W oczach klienta ostatecznego wizerunek ASO jest znacznie lepszy niż niezależnego warsztatu samochodowego. Sporo możemy również poprawić, jeśli chodzi o wyższą jakość napraw i obsługi klienta. Z badań jasno widać, że jakość i wizerunek to klucz do sukcesu i jako operatorzy sieci serwisowych powinniśmy wspierać warsztaty niezależne, aby w tym kierunku się rozwijały. Mariusz Maksym

W sieci siła

Bieżące wsparcie, a także pomoc w przygotowaniu na nadchodzące zmiany zapewniają warsztatom niezależnym administratorzy sieci serwisowych, jeśli warsztat zdecyduje się z taką siecią związać.

Warsztaty mają się skupić na naprawie aut, a my dostarczmy im wsparcie m.in. w bieżącej obłudzie klienta, czy księgowości. Szkolimy przedstawicieli naszych sieci warsztatowych nie tylko z obsługi klienta, ale także z aspektów technicznych. Uprzedzamy nasze sieci warsztatowe o nowych rozwiązaniach czy nowinkach technicznych i przekazujemy wiedzę, by ich pracownicy nie zostali zaskoczeni przez klientów. Marta Ciesielska z-ca kierownika ds. sieci własnych Inter Cars oraz Manager Projektu Młode Kadry

 

Aby sprostać wyzwaniom, jakie stoją przed warsztatami samochodowymi, takim jak m.in. problemy z pozyskaniem pracowników, Inter Cars realizuje właśnie program Młode Kadry.

Współpracujemy z technikami i szkołami branżowymi. Do każdej ze szkół dostarczyliśmy nowoczesny sprzęt wart około 100 tys. zł. Zależy nam na tym, aby dzięki temu młodzi ludzie złapali bakcyla i by praca stała się ich pasją. Dajemy również wiedzę szkoląc nauczycieli i uczniów. Marta Ciesielska

 

Ale brak pracowników to nie jedyny problem.

Bardzo trudno jest zainteresować młodych ludzi branżą motoryzacyjną i pracą w warsztacie. Wspólnie z dostawcami rozmawiamy z młodzieżą i staramy się ją przekonać, że obecnie praca w warsztacie to już nie jest „brudna robota”, ale jest praca „głową”. Aby zainteresować młodych ludzi branżą, zorganizowaliśmy także konkurs „Young Car Mechanic”, który cieszył się bardzo dużą popularnością. Marta Ciesielska

Największe wyzwania przed nami

Podsumowując debatę, jej uczestnicy wymienili wyzwania, a jakimi w najbliższej przyszłości zmierzą się niezależne warsztaty samochodowe. W Unii Europejskiej trwa właśnie walka o utrzymanie złącza OBD, czyli w praktyce utrzymaniu dostępu rynku aftermarketowego do informacji technicznych producentów pojazdów.

Brak złącza OBD w pojazdach wpłynie niekorzystnie na cały rynek aftermarketowy - na rynek części zamiennych, wyposażenia warsztatowego i dystrybutorów. Aftermarket może na tym tylko stracić. Bez złącza OBD czynności, które obecnie wydają się bardzo proste jak wymiana klocków hamulcowych, czy oleju stanie się problemem, a rynek warsztatów niezależnych zacznie się kurczyć. Mariusz Maksym

 

Drugie zagrożenie, w ocenie Mariusza Maksyma, to szybki rozwój technologii hybrydowych.

Jestem przekonany, że większość naszych warsztatów niezależnych nie jest przygotowana na obsługę pojazdów hybrydowych. Nie posiadają specjalnych uprawnień, wiedzy technicznej ani urządzeń i narzędzi potrzebnych do obsługi takich pojazdów. To są dwa problemy, z którymi musimy się zmierzyć. Mam tylko nadzieję, że zmiany będą następowały stopniowo, co pozwoli nam się przygotować i wejść płynnie w nowe potrzeby rynku. Mariusz Maksym

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl