Jaki obraz niezależnego rynku wyłania się z tych odpowiedzi?
W debacie wzięło udział około 80 przedstawicieli firm zajmujących się produkcją i dystrybucją części motoryzacyjnych. Na część pytań obie grupy odpowiadały samodzielnie, na pozostałe – wspólnie. Pierwsza część pytań dotyczyła bieżącego, 2013 roku.
56,2 proc. przedstawicieli dystrybutorów stwierdziło, że w ich firmach zatrudnienie zwiększyło się w 2013 roku (w porównaniu z 2012). W przypadku 31,3 proc. dystrybutorów zatrudnienie redukowano, a w 12,5 proc. firm pozostało ono bez zmian. Podobnie było w przypadku stanów magazynowych dystrybutorów – 49,9 proc. dystrybutorów zadeklarowało, że ich wartość wzrosła, w przypadku 18,8 proc. – spadła , a u 31,3 proc. odpowiadających nie uległa zmianie.
Kolejne pytania dotyczyły tempa spływu należności. Dystrybutorzy generalnie oceniali, że spływ należności się poprawił (tak odpowiedziało 42 proc, brak zmian deklarowało 55 proc, a pogorszenie tylko 3 proc.). Innego zdania byli producenci, spośród których poprawę sytuacji odnotowało tylko 15,2 proc., a pogorszenie – 21 proc. Pozostali nie zauważyli zmiany.
W kontekście spływu należności nie sposób nie poruszyć tematu Fota SA, czyli firmy która w bieżącym roku mała problemy finansowe. Tylko 12,1 proc. producentów zadeklarowało, że z tego powodu ich przychody spadły, przeciwnego zdania było 30,3 proc. odpowiadających. Dla 57,6 proc. producentów problemy firmy Fota nie miały znaczenia. Nieco inaczej było dla dystrybutorów – 42,1 proc. stwierdziło, że sytuacja tej firmy miała wpływ – najprawdopodobniej pozytywny – dla ich przychodów, podczas gdy 57,9 proc. dystrybutorów nie zauważyło różnicy.
Niezbyt optymistyczny obraz rynku wyłania się, gdy przeanalizujemy odpowiedzi na pytania o marżę i inwestycję. Połowa dystrybutorów stwierdziła, że ich marża w 2013 roku była niższa niż w 2012, choć 38,9 proc. odpowiadających przyznało, że była wyższa. Tylko dla 11,1 proc. dystrybutorów wysokość marży nie uległa zmianie. Z kolei na pytanie o inwestycje, zdefiniowane jako wydatki powyżej 1 mln zł nie ujęte w budżetach operacyjnych firm, dystrybutorzy i producenci odpowiadali razem. Tylko 37,3 proc. tych firm mogło pochwalić się takimi inwestycjami.