Koncern Yokohama Rubber przejmuje Trelleborg Wheel Systems Holding AB | MOTOFAKTOR

Koncern Yokohama Rubber przejmuje Trelleborg Wheel Systems Holding AB

person Adrian Januszkiewicz 5/04/2022

Koncern Yokohama Rubber zawarł umowę ze szwedzkim Trelleborg AB w celu nabycia pozostających w obrocie udziałów Trelleborg Wheel Systems Holding AB (TWS).

TWS zajmuje się produkcją i sprzedażą opon off-highway (OHT/OTR) do maszyn rolniczych i przemysłowych. Kluczowe marki opon TWS to: Trelleborg i Mitas.

 

Wartość Trelleborg Wheel Systems Holding AB wynosi 2 040 miliona EUR. Umowa przejęcia obejmuje wynagrodzenie powiązane z wynikami[1]. Yokohama Rubber szacuje, że mnożnik EBITDA przejętej firmy wyniesie około 9X[2]. Akwizycja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2022 roku, po zakończeniu niezbędnych procedur wymaganych przez prawo konkurencji Unii Europejskiej i innych krajów. Wpływ przejęcia na skonsolidowane wyniki finansowe Yokohama Rubber jest obecnie analizowany.

Strategia biznesowa Yokohama Rubber w segmencie opon

Globalny rynek opon można ogólnie podzielić na dwa główne segmenty — opony konsumenckie, które obejmują opony do samochodów osobowych, oraz opony użytkowe, które obejmują opony stosowane w pojazdach ciężarowych i autobusach, maszynach rolniczych i budowlanych oraz innych pojazdach specjalnego przeznaczenia. Te dwa kluczowe rynki mają obecnie podobną skalę wielkości. Jednak Yokohama Rubber spodziewa się, że trendy w kierunku CASE, MaaS i cyfrowej transformacji (DX) znacznie zmienią obraz rynku. Spółka oczekuje, że zmniejszy się liczba samochodów posiadanych i użytkowanych przez klientów indywidualnych, a sieć pojazdów przeznaczonych do przewozu ludzi i towarów powiększy się. W rezultacie część potencjału rynku opon konsumenckich przesunie się do segmentu opon użytkowych/wielkogabarytowych (OTR).

Cel przejęcia

Przejęcie Trelleborg Wheel Systems Holding AB ma przyczynić się do rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT, którą firma pozycjonuje jako przyszły czynnik wzrostu swojej komercyjnej działalności w segmencie opon. Stosunek opon konsumenckich do opon użytkowych na dzisiejszym globalnym rynku opon wynosi 1:1. Sprzedaż opon Yokohama Rubber jest bardziej skoncentrowana na oponach konsumenckich, przy stosunku 2:1 w porównaniu z oponami segmentu OHT/OTR. Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed Spółką w zakresie opon użytkowych jest rozwój działalności OHT, która jest w stanie zapewnić stabilnie wysokie zyski. Przejęcie TWS ma nie tylko pomóc Spółce osiągnąć bardziej optymalny skład sprzedaży opon, ale także wzmocnić jej działalność handlową w segmencie opon w każdym z czterech obszarów: asortyment, koszty, serwis i DX (transformacja cyfrowa). W tym samym czasie dział opon konsumenckich będzie maksymalizował sprzedaż opon ADVAN, GEOLANDAR i zimowych.

Mocne strony TWS

Sprzedaż TWS w roku fiskalnym 2021 wyniosła 10 076 milionów SEK (około 971 milion EUR), co stanowi około 30% skonsolidowanej sprzedaży Trelleborg AB. W ciągu ostatnich 10 lat TWS zwiększył swoją sprzedaż 2,6X i ponad trzykrotnie zwiększył EBIT (zysk przed odliczeniem odsetek i podatków). Firma TWS rozwijając sprzedaż, utrzymuje stabilnie wysoką rentowność, ze wskaźnikiem EBIT stale powyżej 10%.

 

Z opon produkowanych i sprzedawanych przez TWS, opony rolnicze stanowią około 60%, przemysłowe około 20%, a pozostała część to opony do maszyn budowlanych i motocykli. Na światowych rynkach opon rolniczych i przemysłowych TWS może pochwalić się wysokiej klasy produktami, silną i rozpoznawalną marką, możliwościami technologicznymi i obsługą posprzedażową. W dodatku posiada linię opon w każdej kategorii produktowej, dla wszystkich typów pojazdów i wszystkich rozmiarów, od najmniejszych do największych.

 

TWS posiada 14 zakładów produkcyjnych w dziewięciu krajach — 7 w Europie (Włochy, Łotwa, Serbia, Słowenia i 3 w Czechach), 2 w Stanach Zjednoczonych, 1 w Brazylii i 4 w Azji (2 w Chinach i 2 na Sri Lance). Około 70% jej sprzedaży generowane jest w Europie.

 

TWS aktywnie promuje działania ESG, w tym wyznaczyła sobie wysokie cele w zakresie przejścia na surowce odnawialne. W ciągu najbliższych pięciu lat planuje zwiększyć o 10 punktów procentowych udziały biomateriałów stosowanych w swoich produktach.

Strategia akwizycji

Yokohama Rubber uważa, że przejęcie TWS zapewni jej pełniejszą strukturę produktów, wzmocni sieć serwisową, przyczyni się do rozwoju DX, poszerzy regionalną sieć sprzedaży i zwiększy sprzedaż opon OE.

 

Spółka zyska kompletną gamę opon do maszyn rolniczych i budowlanych, która obejmie wszystkie kategorie marek, od budżetowych po premium.

 

Sieć serwisowa Yokohama Rubber zostanie wzmocniona przez sieć TWS, która zapewnia obsługę posprzedażową opon do zastosowań przemysłowych w 82 lokalizacjach w 21 krajach. Yokohama Rubber planuje rozszerzyć tę usługę o opony rolnicze.

 

W obszarze DX TWS opracowuje zdalny system monitorowania ciśnienia i temperatury powietrza w oponach. Yokohama Rubber pracuje nad podobnym systemem. Firmy połączą siły, aby stworzyć wygodniejszą i wydajniejszą usługę zdalnego monitorowania.

 

Dodanie silnej sieci sprzedaży TWS w Europie uzupełni mocną dystrybucję Yokohama Rubber w Japonii, Ameryce Północnej i Azji, tworząc globalną sieć obejmującą wszystkie główne rynki.

 

TWS otworzy drzwi nowym klientom dla opon Yokohama na pierwsze wyposażenie (OE), ponieważ około 30 z 60 producentów OEM współpracujących z TWS będzie nowymi klientami Yokohama Rubber.

 

Przejęcie ma doprowadzić do dalszego rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT dzięki synergii generowanej przez połączone siły obu firm we wszystkich obszarach, od rozwoju nowych produktów i usług po produkcję, sprzedaż, kontrolę jakości i ESG.

 

[1] Zarobek powiązany z wynikami może zwiększyć cenę przejęcia nawet o 60 mln EUR, w zależności od wyników finansowych przejętej firmy w 2022 roku.

[2] Przy założeniu, że EBITDA TWS w 2022 r. wyniesie 230 mln EUR (szacunki Yokohama Rubber)

 

Źródło: Yokohama

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).