Kluczowa decyzja PE ws. emisji NOx | MOTOFAKTOR

Kluczowa decyzja PE ws. emisji NOx

person Adrian Januszkiewicz 17/07/2020

Europosłowie ustalili bardziej rygorystyczne przepisy, które mają położyć kres luce między laboratoryjnymi testami emisji a tymi w rzeczywistych warunkach jazdy.

Komisja ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności przyjęła we wtorek 55 głosami za, 14 przeciw i 11 wstrzymującymi się, poprawkę do przepisów UE dotyczących pomiaru emisji z lekkich samochodów osobowych i dostawczych (Euro 5 i Euro 6). Posłowie chcą znacznie zredukować emisje NOx, aby rozwiązać poważne problemy spowodowane zanieczyszczeniem powietrza.

 

Zgodnie z raportem Europejskiej Agencji Środowiska dotyczącym jakości powietrza z 2019 r., zanieczyszczenie powietrza doprowadziło do ponad pół miliona przedwczesnych zgonów w 2016 r. i jest główną środowiskową przyczyną przedwczesnych zgonów w UE. Ponieważ samochody osobowe wytwarzają 40% całkowitej emisji NOx w UE, są one znaczącym źródłem zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza na obszarach miejskich.

Testy emisji spalin w rzeczywistych warunkach jazdy

Wcześniej w laboratorium mierzono zanieczyszczenia, takie jak emisje NOx z samochodów i innych pojazdów. UE jest pierwszym regionem na świecie, w którym wprowadzono testy emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE) w celu pomiaru takich zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy podczas jazdy po drogach.

 

Aby rozwiązać wszelkie wątpliwości dotyczące pomiarów technicznych związanych z wprowadzeniem tych przenośnych systemów pomiaru emisji (PEMS), które mierzą emisje z silników podczas ich użytkowania, Komisja wprowadziła tak zwany “współczynnik zgodności”.

 

Komisja ds. Środowiska chce, aby obecnie obowiązujący współczynnik zgodności był corocznie obniżany na podstawie ocen przeprowadzanych przez Wspólne Centrum Badawcze. Ta korekta w dół zaczyna się już od obniżenia współczynnika zgodności z 1,43 do 1,32. Przestanie obowiązywać do 30 września 2022 r., po czym tylko surowe dane z testów RDE zostaną wykorzystane do określenia zgodności z unijnymi limitami emisji – uzgodnili posłowie.

 

W sprawozdaniu zwrócono się również do Komisji o ustalenie do czerwca 2021 r. bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących przenośnych urządzeń pomiarowych, które mają być używane do testów RDE.

Dzisiejszy wynik opiera się na szerokim porozumieniu między grupami politycznymi. Musimy realistycznie podchodzić do rozbieżności między emisjami mierzonymi w laboratoriach a emisjami mierzonymi w rzeczywistych warunkach jazdy, biorąc pod uwagę niepewności statystyczne i techniczne związane z tymi pomiarami. Jednocześnie ważne jest, aby wykazać ambicję poprzez stopniowe obniżanie wartości współczynnika zgodności poprzez coroczne korekty w dół, na podstawie ocen naukowych Wspólnego Centrum Badawczego. Esther De Lange poseł sprawozdawca

 

Raport ma znaleźć się w porządku dziennym wrześniowej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego, po której mogą rozpocząć się negocjacje z Radą (reprezentującą państwa członkowskie UE).

 

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).