Kierowcy BEV w Polsce o e-mobilności - badanie EV Klub Polska | MOTOFAKTOR

Badanie EV Klub Polska przeprowadzone wśród polskich kierowców EV, wykazało m.in., że 97% z nich nie zamierza wracać do aut spalinowych.

EV Klub Polska to największy, ogólnopolski klub zrzeszający właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych, liczący już ponad 1500 członków. Klub przeprowadził wśród zarejestrowanych użytkowników kompleksowe badanie sondażowe na temat doświadczeń wynikających z użytkowania i eksploatacji EV w Polsce.

 

Jak wynika z sondażu, 97% kierowców samochodów elektrycznych w Polsce jest z nich na tyle zadowolona, że nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej, a 91% właścicieli “elektryków” szczerze poleciłaby samochód elektryczny swojej rodzinie. 86% członków EV Klub Polska uważa, że utrzymanie pojazdu zeroemisyjnego jest tańsze niż samochodu konwencjonalnego. W połączeniu z rządowym programem dopłat “Mój elektryk”, w wielu przypadkach oznacza to niższy całkowity koszt użytkowania (TCO) i w rezultacie – większą opłacalność inwestycji w dany pojazd.

W pierwszym tak kompleksowym badaniu opinii, kierowcy samochodów elektrycznych potwierdzili, że elektromobilność stanowi dziś nie tyle alternatywę, co lepszy wybór od motoryzacji konwencjonalnej. Aż 72% obecnych użytkowników EV stwierdziło, że zdecydowanie nie zamieniłoby ich na pojazd spalinowy, kolejne 25% zadeklarowało, że raczej nie zamierza już wracać do benzyny lub Diesla. Raport obala także wiele mitów na temat elektromobilności. Praktycy potwierdzają (81%), że bez problemu pokonują dystanse większe niż zasięg ich EV, mając do dyspozycji coraz większą liczbę ładowarek. Łukasz Lewandowski Koordynator EV Klub Polska

Rośnie grupa świadomych użytkowników EV, którzy podkreślają ogół pozytywnych czynników ekologicznych związanych z elektromobilnością. 15% kierowców wskazuje możliwość zasilania pojazdu zieloną energią jako najważniejszy czynnik ekologiczny. Natomiast niemal co drugi użytkownik (46%) zamieszkający dom jednorodzinny, faktycznie wykorzystuje do ładowania swojego pojazdu energię pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych.

 

Z badania wynika także, że dzięki coraz większym zasięgom oraz coraz wyższym mocom ładowania, samochody elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w codziennym użytkowaniu. Niemal co trzeci ankietowany (31%) używa pojazdu elektrycznego jako jedynego w gospodarstwie domowym. 32% użytkowników regularnie korzysta ze stacji ogólnodostępnych, a 83% kierowców EV w Polsce preferuje ładowanie swoich pojazdów w domu. 50% ankietowanych uzupełnia energię w akumulatorze samochodu w nocy, 27% podczas dnia. 45% posiada wallboxa, czyli naścienną ładowarkę, a 32% zamierza nabyć takie urządzenie w przyszłości.

Połowa ankietowanych ładuje samochody elektryczne w nocy. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim, dzięki wykorzystaniu taryfy nocnej jest to zdecydowanie najtańsza opcja – przejechanie 100 km może kosztować od 8 do 10 zł. Na dodatek odpoczywają, gdy ich auto uzupełnia energię. Jest to również korzystne dla systemu elektroenergetycznego, ponieważ wieczorem i w nocy sieć jest obciążona w znacznie mniejszym stopniu niż za dnia. Łukasz Lewandowski

 

Aż 57% ankietowanych nie korzysta z ogólnodostępnej infrastruktury ładowania lub skorzystało z niej zaledwie kilka razy. Co trzeci użytkownik EV (32%) nie posiada w okolicy żadnej publicznej stacji ładowania. Świadczy to o niedostatecznie rozbudowanej infrastrukturze, która wciąż stanowi jeden z głównych czynników hamujących wzrost liczby samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach.

Elektromobilność to także nowy, kreujący się rynek. Większość respondentów posiada samochód elektryczny nie dłużej niż rok (61 proc.), a 23 proc. od roku do dwóch. To konsekwencja szczególnie dynamicznego rozwoju rynku BEV w Polsce w ostatnich miesiącach. Jak wynika z „Licznika Elektromobilności” prowadzonego przez PSPA i PZPM od sierpnia 2019 do sierpnia 2021 polski park całkowicie elektrycznych samochodów osobowych powiększył się aż o 241%. W roku 2022 r. oczekujmy dalszej dynamizacji rynku BEV w Polsce. Maciej Mazur Dyrektor Zarządzający PSPA

 

Badanie zostało zrealizowane w terminie 1.04-30.06.2021 r. Wzięło w nim udział ponad 600 członków EV Klub Polska, którzy wypełnili kwestionariusz on-line za pośrednictwem strony www.evklub.pl. Raport zostanie szczegółowo omówiony podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października br. w kompleksie EC1 w Łodzi. To najważniejsza w Polsce konferencja w całości poświęcona elektromobilności. Sesja “Budowa społeczności użytkowników EV” odbędzie się 8 października br. w godz. 14:15 – 15:45.

 

Rejestracja jest możliwa poprzez stronę internetową Kongresu www.kongresnowejmobilnosci.pl. W tym roku organizatorzy KNM 2021, PSPA oraz Miasto Łódź, rozszerzają formułę wydarzenia o wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – Manufakturę Elektromobilności, która odbędzie się w dniach 8-9 października br. na rynku łódzkiej Manufaktury, a także Zlot członków EV Klubu Polska, który przejedzie ulicami Łodzi już w sobotę 9 października br. Informacje na temat Zlotu są dostępne na fanpage’u EV Klub Polska na Facebooku.

 

EV Klub Polska został uruchomiony w 2020 roku w ramach społeczno-edukacyjnej kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Celem kampanii jest promocja elektromobilności i zrównoważonego transportu. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce.

 

Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, RenaultToyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.

Celem EV Klub Polska jest integracja, pomoc i realne wsparcie obecnych i przyszłych kierowców samochodów elektrycznych w Polsce, zabieganie o ich interesy, a także kształtowanie jak najlepszego otoczenia prawnego i gospodarczego dla użytkowania pojazdów zeroemisyjnych. Członkostwo w EV Klub Polska jest darmowe i oznacza szereg korzyści, m.in. zniżki na usługi ładowania w ramach największej sieci szybkiego ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej - GreenWay Polska, a także darmowe przejazdy płatnymi odcinkami autostrad A1 i A4. Wkrótce zaoferujemy kolejne benefity dla elektromobilnych kierowców. Łukasz Lewandowski

 

EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady.

 

Źródło: PSPA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).