Kiedy wymienić tuleję na nową?

person Redakcja 29/10/2018

O tym, jakie w pojeździe mają zastosowanie tuleje metalowo-gumowe oraz jak je serwisować mówią eksperci Delphi Technologies.

Jakie zadania spełniają tuleje metalowo-gumowe?

Jeśli zależy nam na posiadaniu w pojeździe sztywnego zawieszenia, które zapewnia maksymalną przyczepność opony do nawierzchni, najprawdopodobniej skorzystamy z twardych tulei o niewielkiej elastyczności. Sprawi to, że auto będzie dobrze trzymało się drogi na zakrętach. Skutkiem ubocznym lepszego prowadzenia może być niski komfort jazdy oraz zwiększony hałas w kabinie pojazdu.

 

Z drugiej strony możliwe jest zastosowanie znacznie bardziej miękkich tulei charakteryzujących się niskim poziomem „pewnej twardości”, co sprawi, że wewnątrz samochodu będzie ciszej. Sam pojazd również będzie generował mniej hałasu podczas jazdy, ale jego prowadzenie będzie niepewne i niedokładne.

 

Jak widać na opisanym powyżej przykładzie producenci muszą znaleźć złoty środek, którym jest cicho pracujący oraz bezpiecznie i dobrze prowadzący się pojazd. Trzymając kierownicę takiego samochodu czujemy się pewnie i wiemy, że mamy nad nim kontrolę.

Jak dowiemy się, że najwyższy czas wymienić tuleję?

Z powyższych informacji wynika, że tuleje to dosyć specjalistyczne elementy. Ale skąd wiadomo, że najwyższy czas je wymienić?

 

Oznaki zużycia będą różne dla różnych typów tulei.

 

Wśród niektórych z nich można wymienić:

 

  1. Nienaturalne skrzypienie podczas przyspieszania lub hamowania
  2. Stukanie podczas jazdy po nierównej nawierzchni
  3. Przedwczesne lub nierównomierne zużycie opon
  4. Dźwięk przypominający metal trący o gumową powierzchnię
  5. Luz na kierownicy lub wrażenie uciekającej kierownicy podczas wykonywania skrętów
  6. Podczas oględzin można stwierdzić, że doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumowego elementu tulei
  7. Podczas oględzin można stwierdzić, że doszło do uszkodzenia łączenia metal-guma
  8. Elementy mocowania silnika lub skrzyni biegów mogą przenosić drgania z przedniej części samochodu, które zwykle są najmocniej wyczuwalne podczas przyspieszania
Awaria tulei metalowo-gumowej

Co należy wziąć pod uwagę podczas wymiany tulei?

Kiedy doszło do zużycia tulei i przyszedł czas na jej wymianę, należy upewnić się, że zastępujemy ją nową tuleją odpowiedniego rodzaju. Mimo, że nowa tuleja może wyglądać tak samo na zewnątrz, to jej wnętrze mogło zostać wykonane inaczej, a tym samym produkt sam w sobie spełnia inne parametry.

 

W przypadku tulei stosowanych w stabilizatorze poprzecznym zaleca się wymianę tych elementów parami. Przed zamontowaniem tulei należy zawsze sprawdzić jej wymiary.

 

Gdy tylko jest to możliwe, dokonuj naprawy na czterokolumnowym podnośniku, skorzystaj z belek poprzecznych, by podtrzymywały pojazd, a także załóż kliny pod koła, by unieruchomić pojazd.

 

Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy pojazd stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.

 

Nigdy nie dokręcaj śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego ‘nakręcenia’ tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie; w konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.

 

Części łączące elementy metalowe z gumowymi są istotnymi komponentami pojazdu. Mają one ogromny wpływ na ogólne osiągi oraz prowadzenie samochodu. Odpowiadają także za niski poziom hałasu oraz komfort panujący w kabinie pojazdu, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się jazdą. Często jednak nie docenia się ich znaczenia.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Delphi Technologies

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl