KE proponuje ulepszone zasady etykietowania opon

person Adrian Januszkiewicz 5/03/2019

Etykiety na oponach będą bardziej eksponowane i zawierały informacje o przyczepności na śniegu i lodzie.

Wczoraj (4 marca 2019 r.) Rada Europejska przyjęła stanowisko negocjacyjne w sprawie nowo proponowanych przepisów dotyczących etykietowania opon. Uaktualniają one kwestie etykietowania pod kątem efektywności energetycznej, a także rozszerzają zakres przepisów na opony do pojazdów ciężkich.

Dzięki nowym przepisom konsumenci będą mogli w świadomy sposób decydować o bezpieczeństwie i efektywności energetycznej opon, które kupują. Przepisy pomogą też zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w sektorze drogowym, a tym samym wywiązać się z unijnych zobowiązań w ramach porozumienia paryskiego. Anton Anton rumuński minister energetyki i przewodniczący Rady

 

Wnioski dotyczące aktualizacji i ulepszenia unijnego rozporządzenia w sprawie etykietowania opon zostały opublikowane przez Komisję Europejską 17 maja 2018 r. Stanowisko negocjacyjne Rady doprecyzowuje i rozszerza zakres obecnych ram regulacyjnych. Uaktualnia etykietę i zaleca, by zamieszczać na niej informacje o przyczepności na śniegu i lodzie. Nowe wymogi dotyczące ekspozycji etykiety, w tym w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży przez internet, poprawią jej widoczność dla konsumentów i sprawią, że w momencie podejmowania decyzji o zakupie będą oni dysponować pełnymi informacjami. Rozporządzenie poprawia też egzekwowanie przepisów, gdyż wprowadza obowiązek rejestrowania opon w bazie danych o produktach.

Projekt nowej etykiety

Zakres rozporządzenia po raz pierwszy zostaje rozszerzony na opony do ciężarówek i autobusów (opony C3). Wcześniej przepisami były objęte tylko opony do samochodów osobowych i dostawczych. Stanowisko Rady pozwoli też w przyszłości uwzględnić opony bieżnikowane, gdy tylko opracowana zostanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Klauzula przeglądowa przewiduje możliwość dodania do etykiety w przyszłości parametru w postaci przebiegu i ścierania, gdy dostępne będą odpowiednie metody testowe.

Kontekst

System etykietowania opon ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i poziom hałasu w sektorze transportu, zwiększyć zaś bezpieczeństwo drogowe. Ma temu służyć lepsze informowanie konsumentów o efektywności paliwowej oraz parametrach hałasu i bezpieczeństwa opon, które kupują. Ok. 22% gazów cieplarnianych emitowanych w UE pochodzi z transportu drogowego. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 5–10% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa sprzyja oszczędnościom.

 

Oznaczanie opon stanowi też część unijnego prawodawstwa dotyczącego efektywności energetycznej produktów. Obejmuje to przepisy dotyczące ekoprojektu, które określają minimalne wymagania, które muszą spełniać produkty związane z energią przed ich wprowadzeniem na rynek unijny, oraz przepisy dotyczące etykietowania energetycznego, które dostarczają konsumentom informacji o zużyciu energii i innych istotnych aspektach produktów, pomagając im podejmować świadome, opłacalne i przyjazne dla środowiska decyzje o zakupie.

 

Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Powodem były słaba ekspozycja etykiet i brak egzekwowania przepisów.

Co dalej?

Po tym jak Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko w sprawie proponowanego aktu, będą mogły się rozpocząć negocjacje międzyinstytucjonalne.

 

Źródło: Rada Europejska/Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl