KE: obowiązkowe wyposażenie pojazdów dla bezpieczeństwa | MOTOFAKTOR

KE: obowiązkowe wyposażenie pojazdów dla bezpieczeństwa

Komisja Europejska zaproponowała pakiet rozwiązań służących bezpieczeństwu ruchu drogowego, w tym wytyczne dotyczące obowiązkowego wyposażenia nowo produkowanych pojazdów.

Inicjatywy Komisji Europejskiej obejmują zintegrowaną politykę na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym nowe normy emisji spalin a także wytyczne dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Z danych KE wynika, że w 2017 roku 25 tys. osób zginęło na drogach UE, a 135 tys. zostało poważnie rannych. W związku z tym Komisja proponuje, aby nowe modele pojazdów były wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa:

 

  • zawansowany system hamowania awaryjnego (samochody osobowe)
  • przystowanie pojazdu do możliwości montażu alkotestu (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy)
  • system detekcji senności kierowcy (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy)
  • rozpoznawanie/zapobieganie rozpraszania uwagi (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
  • rejestrator zdarzeń (wypadków) (samochody i furgonetki)
  • sygnał zatrzymania awaryjnego (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
  • test zderzeniowy przedniej części pasażera o pełnej szerokości – ulepszone pasy bezpieczeństwa (samochody osobowe i dostawcze)
  • powiększenie strefy zderzenia czołowego z pieszymi i rowerzystami – bezpieczny typ szkła (samochody i furgonetki)
  • inteligentna kontrola prędkości (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
  • asystent utrzymania pasa ruchu (samochody, samochody dostawcze)
  • zabezpieczenie słupka przed uderzeniem bocznym (samochody osobowe, furgonetki)
  • kamera cofania lub system wykrywania (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
  • system monitorowania ciśnienia w oponach (samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy)
  • wykrywanie i ostrzeganie o innych użytkownikach drogi po stronie pasażera i po stronie pojazdu (pojazdy ciężarowe i autobusy)

Komisja proponuje także wprowadzenie pierwszych w historii norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. W 2025 r. średnie emisje CO2 z nowych pojazdów ciężarowych będą musiały być o 15 proc. niższe niż w 2019 r., a w 2030 r. będą niższe o 30 proc.

 

Kolejna propozycja to wprowadzenie strategii mającej na celu uczynienie z Europy światowego lidera w dziedzinie w pełni zautomatyzowanych pojazdów. Ponadto Komisja proponuje stworzenie w pełni cyfrowego środowiska wymiany informacji w transporcie towarowym. Ma to ograniczyć biurokrację i ułatwić przepływ informacji usprawniając logistykę transportu.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).