Inicjatywy Komisji Europejskiej obejmują zintegrowaną politykę na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym nowe normy emisji spalin a także wytyczne dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Z danych KE wynika, że w 2017 roku 25 tys. osób zginęło na drogach UE, a 135 tys. zostało poważnie rannych. W związku z tym Komisja proponuje, aby nowe modele pojazdów były wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa:
- zawansowany system hamowania awaryjnego (samochody osobowe)
- przystowanie pojazdu do możliwości montażu alkotestu (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy)
- system detekcji senności kierowcy (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy)
- rozpoznawanie/zapobieganie rozpraszania uwagi (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
- rejestrator zdarzeń (wypadków) (samochody i furgonetki)
- sygnał zatrzymania awaryjnego (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
- test zderzeniowy przedniej części pasażera o pełnej szerokości – ulepszone pasy bezpieczeństwa (samochody osobowe i dostawcze)
- powiększenie strefy zderzenia czołowego z pieszymi i rowerzystami – bezpieczny typ szkła (samochody i furgonetki)
- inteligentna kontrola prędkości (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
- asystent utrzymania pasa ruchu (samochody, samochody dostawcze)
- zabezpieczenie słupka przed uderzeniem bocznym (samochody osobowe, furgonetki)
- kamera cofania lub system wykrywania (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
- system monitorowania ciśnienia w oponach (samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy)
- wykrywanie i ostrzeganie o innych użytkownikach drogi po stronie pasażera i po stronie pojazdu (pojazdy ciężarowe i autobusy)
Komisja proponuje także wprowadzenie pierwszych w historii norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. W 2025 r. średnie emisje CO2 z nowych pojazdów ciężarowych będą musiały być o 15 proc. niższe niż w 2019 r., a w 2030 r. będą niższe o 30 proc.
Kolejna propozycja to wprowadzenie strategii mającej na celu uczynienie z Europy światowego lidera w dziedzinie w pełni zautomatyzowanych pojazdów. Ponadto Komisja proponuje stworzenie w pełni cyfrowego środowiska wymiany informacji w transporcie towarowym. Ma to ograniczyć biurokrację i ułatwić przepływ informacji usprawniając logistykę transportu.
Źródło: Komisja Europejska