KE bada możliwość zmowy monopolowej BMW, Daimlera i VW | MOTOFAKTOR

KE bada możliwość zmowy monopolowej BMW, Daimlera i VW

KE wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy BMW, Daimler i VW weszły w zmowę monopolową w zakresie technologii czystej emisji.

Według Komisji Europejskiej jest prawdopodobieństwo, że grupy BMW, Daimler i VW naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, w celu uniknięcia konkurencji w zakresie opracowywania i wdrażania technologii oczyszczania emisji samochodów osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Dlatego też rozpoczęto formalne śledztwo.

Komisja bada, czy BMW, Daimler i VW zgodziły się nie konkurować ze sobą w sprawie opracowania i wdrożenia ważnych systemów zmniejszających szkodliwą emisję z samochodów osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Technologie te mają na celu uczynienie samochodów osobowych mniej szkodliwymi dla środowiska. Jeśli zostanie to udowodnione, będzie to dowód na to, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu bardziej ekologicznych samochodów, mimo że technologia jest dostępna dla producentów.

Komisarz Unijna odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager

 

W październiku 2017 r. Komisja przeprowadziła kontrole w siedzibach BMW, Daimler, Volkswagen i Audi w Niemczech w ramach wstępnych dochodzeń dotyczących możliwej zmowy między producentami samochodów w sprawie rozwoju technologicznego samochodów osobowych.

 

Szczegółowe badanie Komisji koncentruje się na informacjach wskazujących, że BMW, Daimler, Volkswagen, Audi i Porsche, zwane także „kręgiem pięciu”, uczestniczyło w spotkaniach, podczas których omawiano między innymi opracowanie i wdrażanie technologii ograniczających szkodliwe emisje spalin z samochodów.

 

W szczególności Komisja ocenia, czy przedsiębiorstwa nie weszły w zmowę w celu ograniczenia rozwoju i wdrożenia niektórych systemów kontroli emisji w odniesieniu do samochodów sprzedawanych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Chodzi o:

 

  • systemy selektywnej redukcji katalitycznej („SCR”) w celu zmniejszenia szkodliwych emisji tlenków azotu z samochodów osobowych z silnikami Diesla
  • filtry cząstek stałych „Otto” („OPF”) w celu ograniczenia emisji szkodliwych cząstek stałych z samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe.

 

Szczegółowe dochodzenie ma na celu ustalenie, czy zachowanie BMW, Daimlera i VW mogło naruszyć unijne przepisy antymonopolowe, które zakazują karteli i restrykcyjnych praktyk biznesowych, w tym porozumienia ograniczające lub kontrolujące rozwój techniczny ( art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).