KE bada możliwość zmowy monopolowej BMW, Daimlera i VW

person Adrian Januszkiewicz 19/09/2018

KE wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy BMW, Daimler i VW weszły w zmowę monopolową w zakresie technologii czystej emisji.

Według Komisji Europejskiej jest prawdopodobieństwo, że grupy BMW, Daimler i VW naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, w celu uniknięcia konkurencji w zakresie opracowywania i wdrażania technologii oczyszczania emisji samochodów osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Dlatego też rozpoczęto formalne śledztwo.

Komisja bada, czy BMW, Daimler i VW zgodziły się nie konkurować ze sobą w sprawie opracowania i wdrożenia ważnych systemów zmniejszających szkodliwą emisję z samochodów osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Technologie te mają na celu uczynienie samochodów osobowych mniej szkodliwymi dla środowiska. Jeśli zostanie to udowodnione, będzie to dowód na to, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu bardziej ekologicznych samochodów, mimo że technologia jest dostępna dla producentów. Margrethe Vestager Komisarz Unijna odpowiedzialna za politykę konkurencji

 

W październiku 2017 r. Komisja przeprowadziła kontrole w siedzibach BMW, Daimler, Volkswagen i Audi w Niemczech w ramach wstępnych dochodzeń dotyczących możliwej zmowy między producentami samochodów w sprawie rozwoju technologicznego samochodów osobowych.

 

Szczegółowe badanie Komisji koncentruje się na informacjach wskazujących, że BMW, Daimler, Volkswagen, Audi i Porsche, zwane także “kręgiem pięciu”, uczestniczyło w spotkaniach, podczas których omawiano między innymi opracowanie i wdrażanie technologii ograniczających szkodliwe emisje spalin z samochodów.

 

W szczególności Komisja ocenia, czy przedsiębiorstwa nie weszły w zmowę w celu ograniczenia rozwoju i wdrożenia niektórych systemów kontroli emisji w odniesieniu do samochodów sprzedawanych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Chodzi o:

 

  • systemy selektywnej redukcji katalitycznej (“SCR”) w celu zmniejszenia szkodliwych emisji tlenków azotu z samochodów osobowych z silnikami Diesla
  • filtry cząstek stałych “Otto” (“OPF”) w celu ograniczenia emisji szkodliwych cząstek stałych z samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe.

 

Szczegółowe dochodzenie ma na celu ustalenie, czy zachowanie BMW, Daimlera i VW mogło naruszyć unijne przepisy antymonopolowe, które zakazują karteli i restrykcyjnych praktyk biznesowych, w tym porozumienia ograniczające lub kontrolujące rozwój techniczny ( art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl