Kary za brak OC w górę | MOTOFAKTOR

Kary za brak OC w górę

W 2025 r. kierowcy zapłacą takie same mandaty, jak w roku 2024, ale kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC poszły w górę.

Rząd nie zrealizował jeszcze zapowiedzi dotyczących zaostrzenia przepisów drogowych. Przewiduje je projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, który ma być przyjęty w I kwartale 2025 r. Zakłada on m.in. możliwość zatrzymania prawa jazdy, jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h również na drodze poza obszarem zabudowanym.
Bez zmian są też przewidywane punkty karne za poszczególne wykroczenia.

Kary za brak OC

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu. Kary zależą od płacy minimalnej, a ta od 1 stycznia wzrosła do 4666 brutto (z 4300 zł w 2024 r.). To oznacza również wyższe kary za brak OC. Maksymalna kara to dwukrotność pensji minimalnej, ale uzależniona jest ona od okresu w jakim nie było ubezpieczenia OC (art. 88 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 88 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2500).

W praktyce, w 2025 r. kary wynoszą w przypadku samochodów osobowych:

  • 1870 zł, jeśli przerwa w OC nie przekroczy 3 dni,
  • 4670 zł, jeśli przerwa w OC wynosi od 4 do 14 dni,
  • 9330 zł, gdy przerwa w ubezpieczeniu jest większa, niż 14 dni.

Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:

  • 2800 zł, jeśli przerwa w OC nie przekroczy 3 dni,
  • 7000 zł, jeśli przerwa w OC wynosi od 4 do 14 dni,
  • 14 000 zł, gdy przerwa w ubezpieczeniu jest większa, niż 14 dni.

Dla pozostałych pojazdów:

  • 310 zł, jeśli przerwa w OC nie przekroczy 3 dni
  • 780 zł, jeśli przerwa w OC wynosi od 4 do 14 dni,
  • 1560 zł, gdy przerwa w ubezpieczeniu jest większa, niż 14 dni.

Opłata za brak OC rolników wynosi 470 zł.

Planowane zmiany w przepisach

Plany rządu ogłosili ministrowie: sprawiedliwości, spraw wewnętrznych i administracji oraz infrastruktury pod koniec 2024 r. Zapowiedzieli zmiany w przepisach karnych i administracyjnych.

Wyższe mają być kary za wypadek ze skutkiem śmiertelnym (nielegalny wyścig, rażąco niebezpieczna, brawurowa jazda lub złamanie zakazu prowadzenia pojazdów).

Sądy będą też mogły orzec:

  • dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów dla recydywistów, czyli osób, które złamią sądowy zakaz prowadzenia pojazdów,
  • konfiskatę pojazdu oraz,
  • minimalne świadczenie pieniężne w wysokości 10 tys. zł,
  • Jeśli kierowca będzie miał od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub jest objęty zakazem prowadzenia pojazdów, sąd będzie mógł zdecydować o przepadku pojazdu, ale jeśli stężenie alkoholu będzie przekraczało 1,5 promila, sąd będzie miał obowiązek orzec konfiskatę pojazdu. Dodatkowo sąd nie będzie mógł zawiesić kary pozbawienia wolności.

Ostrzej mają być też traktowani uczestnicy nielegalnych wyścigów: za organizację lub udział w takim wyścigu będzie kara pozbawienia wolności na okres od 3 miesięcy do 5 lat. Uczestnicy nielegalnych wyścigów mają też płacić więcej za ubezpieczenie OC.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Infor, Sejm