W 2025 r. kierowcy zapłacą takie same mandaty, jak w roku 2024, ale kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC poszły w górę.
Rząd nie zrealizował jeszcze zapowiedzi dotyczących zaostrzenia przepisów drogowych. Przewiduje je projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, który ma być przyjęty w I kwartale 2025 r. Zakłada on m.in. możliwość zatrzymania prawa jazdy, jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h również na drodze poza obszarem zabudowanym.
Bez zmian są też przewidywane punkty karne za poszczególne wykroczenia.
Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu. Kary zależą od płacy minimalnej, a ta od 1 stycznia wzrosła do 4666 zł brutto (z 4300 zł w 2024 r.). To oznacza również wyższe kary za brak OC. Maksymalna kara to dwukrotność pensji minimalnej, ale uzależniona jest ona od okresu w jakim nie było ubezpieczenia OC (art. 88 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 88 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2500).
W praktyce, w 2025 r. kary wynoszą w przypadku samochodów osobowych:
Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:
Dla pozostałych pojazdów:
Opłata za brak OC rolników wynosi 470 zł.
Plany rządu ogłosili ministrowie: sprawiedliwości, spraw wewnętrznych i administracji oraz infrastruktury pod koniec 2024 r. Zapowiedzieli zmiany w przepisach karnych i administracyjnych.
Wyższe mają być kary za wypadek ze skutkiem śmiertelnym (nielegalny wyścig, rażąco niebezpieczna, brawurowa jazda lub złamanie zakazu prowadzenia pojazdów).
Sądy będą też mogły orzec:
Ostrzej mają być też traktowani uczestnicy nielegalnych wyścigów: za organizację lub udział w takim wyścigu będzie kara pozbawienia wolności na okres od 3 miesięcy do 5 lat. Uczestnicy nielegalnych wyścigów mają też płacić więcej za ubezpieczenie OC.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: Infor, Sejm