Kamera Bosch z technologią AI

person Adrian Januszkiewicz 2/09/2019

W celu niezawodnego rozpoznawania obiektów w kamerach Bosch zastosowano unikatowe podejście wielościeżkowe.

Rozwój technologii zapewnia kierowcy coraz większą pomoc w czasie jazdy – w przyszłości samochód będzie mógł w pełni przejąć nad nią kontrolę.

Chcemy sprawić, by samochody były lepszymi kierowcami niż ludzie, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Innymi słowy, technika musi działać bardziej niezawodnie niż człowiek. Harald Kröger członek zarządu Bosch

 

Stanowi to poważne wyzwanie, szczególnie w zakresie percepcji otoczenia. Tylko wtedy, gdy zautomatyzowany pojazd dokładnie wie w każdej chwili, co dzieje się wokół niego, może wybrać właściwą, a przede wszystkim bezpieczną strategię jazdy.

 

Bosch stosuje różne rozwiązania techniczne do analizy otoczenia, w tym czujniki ultradźwiękowe, radary i kamery. Pod względem budowy i działania kamery są najbliższe ludzkiego oka, dlatego mają takie znaczenie dla zautomatyzowanej jazdy i już zaczynają odgrywać kluczową rolę w systemach wspomagania kierowcy.

 

Inżynierom Boscha udało się przenieść technikę stosowaną w kamerach samochodowych na nowy poziom zaawansowania, a nowe rozwiązania mają zadebiutować w pierwszych pojazdach jeszcze w 2019 roku. Połączenie unikatowego podejścia wielościeżkowego i sztucznej inteligencji – AI (od ang. Artificial Intelligence) do rozpoznawania obiektów ma sprawić, że odbieranie otoczenia będzie bardziej niezawodne i bezpieczniejsze dla ruchu drogowego. Bosch dąży do bycia liderem na rynku i wyznaczania kierunków rozwoju technologii kamer.

Widzenie, a postrzeganie

Samochody muszą widzieć wszystkie obiekty w swoim otoczeniu, zarówno na potrzeby działania systemów wspomagania kierowcy, na przykład asystenta automatycznego hamowania awaryjnego, jak i autonomicznej jazdy. Ponadto muszą być w stanie błyskawicznie wykryć, czy i który obiekt jest ważny dla strategii jazdy. I równie szybko muszą ustalić, jaka powinna być ich reakcja na dany obiekt. Czy powinien hamować, skręcić lub przejechać nad obiektem.

 

Nowa, jednoobiektywowa kamera wideo MPC3 Bosch została zoptymalizowana pod kątem takich wymagań – w przeciwieństwie do ludzkiego oka. Dla ludzi patrzenie to jedno, ale rozpoznawanie tego, co widzą oczy, to inna sprawa. Chociaż nasze oczy są niewątpliwie cudem natury, to percepcja wzrokowa człowieka nie jest doskonała. To, że coś widzimy nie oznacza, że to zauważamy i rozpoznajemy.

 

Wielu kierowców uczestniczących w wypadkach twierdzi, że patrzyło we właściwym kierunku, ale nie zauważyło zagrożenia. Szacuje się, że do 50% kolizji drogowych dochodzi z tego powodu. Nowa kamera Bosch ma być pod tym względem lepsza od ludzkiego oka, między innymi dlatego, że nigdy się nie męczy i działa równie dobrze po wielu godzinach jazdy, jak i na pierwszym kilometrze.

Nowe i ulepszone systemy wspomagania kierowcy dzięki technice Bosch

Ogromną siłą nowego rozwiązania technicznego ma być niezawodne rozpoznawanie obiektów, możliwe także przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Korzystając z niej inżynierowie Bosch nauczyli kamerę, na przykład, niezawodnego wykrywania, czy krawędź drogi jest przejezdna nawet przy braku oznakowania pasa jezdni.

 

Inteligentne funkcje kamery oparte są na know-how Bosch i są zintegrowane w chipie V3H japońskiej firmy Renesas. Pozwalają one także poprawić działanie już dostępnych systemów wspomagania kierowcy i rozszerzyć zakres ich zastosowania. Na przykład dzięki inteligencji kamery możliwe jest dostosowanie automatycznego hamowania awaryjnego do nagłego zdarzenia na drodze z udziałem zwierząt tak, aby zapobiec katastrofie.

 

Kamera może również zwiększyć niezawodność uruchamiania hamowania awaryjnego, ponieważ dostrzega pieszych nawet jeśli są częściowo schowani. Z innowacji Boscha ma skorzystać także system rozpoznawania znaków drogowych. Nowa kamera jest wyposażona w optyczne rozpoznawanie znaków, które odczytuje tekst i cyfry na znakach drogowych oraz pokazuje te informacje kierowcy na wyświetlaczu deski rozdzielczej. Kamera ze sztuczną inteligencją zdobyła nagrodę w wewnętrznym konkursie firmy na innowacje “Bosch Innovation Award”.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl