Jubileusz 60 lat opony Pirelli BS3 | MOTOFAKTOR

Jubileusz 60 lat opony Pirelli BS3

Pirelli BS3 to jeden z najbardziej innowacyjnych pomysłów dedykowanych jeździe zimą. Była jedną z pierwszych członków rodziny opon zimowych Pirelli.

W październiku 1959 r. Pirelli zaprezentowała nową niesamowitą oponę na targach motoryzacyjnych w Turynie, która zmieniła oblicze jazdy w zimowych warunkach. Wtedy, podobnie jak obecnie, jesień była czasem, kiedy ludzie zaczynali myśleć o przygotowaniu swoich samochodów do nadchodzącego sezonu zimowego. Pojawienie się opon Pirelli BS3, zaprezentowanych w Turynie 60 lat temu, było prawdziwym przełomem.

 

W języku włoskim, znajdujący się w nazwie skrót BS – „battistrada separata”, oznacza „oddzielny bieżnik”. Ta naprawdę innowacyjna opona składała się z karkasu i bieżnika, ale nie były one razem zwulkanizowane, co oznaczało, co oznaczało, że wzory bieżnika można łatwo zmieniać bez zdejmowania koła z samochodu, np. zakładając lub zdejmując płaszcz.

 

Umożliwiło to wygodne dostosowanie opony do warunków pogodowych, w zależności od sezonu. Była to innowacyjna koncepcja, która pozostawała w produkcji przez wiele lat: zapowiadała ideę zmiany opon na każdy sezon.

Odrobina włoskiego geniuszu

Wcześniej w branży oponiarskiej nie było niczego tak przełomowego. Mężczyzna, który podpisał formularz patentowy Pirelli BS3, był inżynierem i nazywał się Carlo Barassi. Ówcześnie był on szefem technologii w biurze technicznym Pirelli – departamencie znanym obecnie jako „dział badań i rozwoju”. Rzeczywisty pomysł narodził się kilka lat wcześniej. Był to owoc kreatywnego pomysłu inżyniera Giuseppe Lugli, który wówczas był szefem laboratorium fizyki w dziale opon Pirelli.

 

Lugli był wielkim miłośnikiem narciarstwa i gór, więc doskonale znał wyzwania jakie niosą ze sobą zimowe warunki. Do tego momentu najlepszym sposobem zapewnienia większej przyczepności w warunkach zimowych było założenie łańcuchów śniegowych, które po prostu przyczepiało się do zewnętrznej części opony. Wiązało się to z wieloma wyzwaniami w trakcie użytkowania, jednak korzyści z ich stosowania wynagradzały trud. Problemy wynikały częściowo z próby zaadaptowania tej mało innowatorskiej technologii, która pierwotnie była skierowana do pojazdów rolniczych poruszających się po błotnistych polach.

Jak działała opona BS3?

Sposób, w jaki system BS3 faktycznie działał, jest bardzo łatwy do wyjaśnienia. Bieżnik został zamontowany na trzech pierścieniach o tej samej średnicy co rzeczywista osnowa opony. Zostały one następnie przymocowane do osnowy opony i były przytrzymane na miejscu przez ciśnienie powietrza w oponie. Gdy sezon się zmieniał, wystarczyło zdjąć istniejący bieżnik i zastąpić go bardziej dopasowanym do warunków pogodowych. Historia niesamowitej opony BS3 jest również powiązana z historią innej kultowej opony Pirelli, ponieważ wzór bieżnika letniego dla BS3 został zapożyczony od modelu Cinturato.

Od stacji serwisowych do rajdowych odcinków specjalnych

Pojawienie się BS3 zapoczątkowało kolejną innowację. Dzięki umowie z Autogrill, znaną włoską siecią stacji paliw, Pirelli stworzyło dedykowane warsztaty na autostradzie „del Sole”, która łączy północne i południowe Włochy. Tam pracownicy warsztatów Pirelli byli w stanie zamieniać wzory bieżnika BS3, a także wspierać kierowców w innych potrzebach związanych z wulkanizacją.

 

Niezwykła innowacja wprowadzona przez Pirelli w BS3 wpłynęła na zwiększenie obecności marki w sportach motorowych – najtrudniejszym poligonie doświadczalnym. Opony BS3 zostały zastosowana w Rajdzie Monte-Carlo w 1961 roku, gdzie uzyskały doskonały wynik. Łącznie z 28 załóg, które rozpoczęły rajd na tych oponach, aż 23 z nich dojechało do mety. Rajd samochodowy pomógł opracować pierwszą dedykowaną oponę zimową, którą Pirelli wprowadziła na rynek – MS35. Szczególnie oddani fani rajdów mogą pamiętać reklamy telewizyjne tej opony, w których Sandro Munari jeździł Lancią Fulvia, w której zwyciężył podczas Rajd Monte Carlo w 1972 roku właśnie przy użyciu opon Pirelli MS35.

60 lat opony zimowej

Bezprecedensowa historia Pirelli BS3 pokazuje, że nawet 60 lat temu istniała silna świadomość potrzeby posiadania odpowiednich opon na konkretne warunki związane z sezonami. Potrzeba ta jest często zapisana w prawie, a większość krajów przewiduje, że opony zimowe muszą być używane w określonym czasie w ciągu roku.

 

Jeśli chodzi o pionierski model BS3, przekształcił się on w model BS, zanim osiągnięte ogromne postępy sprawiły, że koncepcja oddzielnego wzoru opony i bieżnika stała się nieaktualna.

 

Strategia firmy Pirelli skoncentrowała się na typowych oponach zimowych, co jest widoczne we współczesnej ofercie. Sześćdziesiąt lat później włoska firma może polegać na wyspecjalizowanej rodzinie opon zimowych – od Scorpion Winter skierowanej do SUV-ów, przez P Zero Winter do samochodów sportowych, aż po Cinturato Winter do kompaktów i samochodów klasy średniej. Wszystkie te produkty są efektem tego samego włoskiego geniuszu, który zaprojektował przełomowe opony BS3.

 

Źródło: Pirelli

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).