Jeździsz dużo w mieście? Doładuj akumulator! | MOTOFAKTOR

Jeździsz dużo w mieście? Doładuj akumulator!

NOCO wskazuje na wyzwania stawiane przed współczesnymi akumulatorami, wyjaśnia, dlaczego są one narażone na ryzyko rozładowania lub przedwczesnego zużycia.

 

Motoryzacja pędzi do przodu. W latach osiemdziesiątych kierowcy zmagali się z rozładowanymi akumulatorami, zimą zabierali je nawet na noc do mieszkania. Później problem zniknął – akumulatory stały się coraz lepsze, a systemy ładowania w samochodach – coraz wydajniejsze. Prawdopodobnie nikt wówczas nie zdawał sobie sprawy, że… kłopoty powrócą!

Akumulatory pracują ostatkiem sił

Wprawdzie akumulatory są dobre jak nigdy dotąd, ale niewiarygodnie wzrosło zapotrzebowanie na energię pokładową. Nienasyconymi jej odbiorcami są rozbudowane multimedia, elektronika wspomagająca pracę kierowcy, sterowniki silnika (i wybrane elementy jego osprzętu) a także coraz popularniejszy system start-stop, który wyłącza i włącza silnik podczas jazdy w korkach.

 

Ten ostatni miał być nie tylko rozwiązaniem ekologicznym, ale także receptą za obniżenie zużycia paliwa. Mało kto wie, ale już w latach osiemdziesiątych niektórzy producenci eksperymentowali z jego użyciem (m.in. Audi, Fiat i Volkswagen). Na masową skalę systemy start-stop zaczęły się pojawiać w ofercie producentów (początkowo jako wyposażenie dodatkowe) w latach 2005-2008. Bardzo szybko okazało się, że ich zastosowanie w codziennej eksploatacji jest uciążliwe i nie przynosi oczekiwanych korzyści, ale dopracowano je i utrzymano w produkcji ze względów ekologicznych.

 

Gestem w stronę użytkowników prywatnych jest przycisk, który pozwala ten system wyłączyć, ponieważ po pierwsze nie każdy lubi z niego korzystać, a po drugie bardzo mocno osłabia on akumulator. Tak naprawdę trudno przecież jednoznacznie przewidzieć, ile cykli start-stop na każde 100 km będzie on musiał wytrzymać? Nie bez powodu na straży elektroniki pokładowej stoi oprogramowanie, które w takich sytuacjach automatycznie dezaktywuje system start-stop wyświetlając na desce rozdzielczej komunikat chwilowej niedyspozycji.

Fot. NOCO

Drogie jak nigdy dotąd…

Akumulatory do samochodów z systemem start-stop są wyraźnie droższe. Wyróżnia je oznaczenie EFB, czyli Enhanced Flooded Battery. Lepiej nadają się do częstego uruchamiania silnika, ponieważ lepiej niż ich tańsze odpowiedniki znoszą stan częściowego lub głębokiego i długotrwałego rozładowania. Właściwości te zapewnia podkład z wełny poliestrowej nałożony na powierzchnię płyt dodatnich.

 

Fakt, że akumulatory EFB są nieco wytrzymalsze od tańszych odpowiedników nie oznacza, że są niezniszczalne. Wręcz przeciwnie – w samochodach, które większą część przebiegu wykonują w mieście zużywają się po roku lub maksymalnie po 2-3 latach. Głównym winowajcą jest właśnie wspomniany, długotrwale utrzymujący się stan częściowego lub głębokiego rozładowania.

 

Jest rzeczą oczywistą, że w samochodach, które fabrycznie wyposażono w akumulatory EFB, należy w przypadku wymiany ponownie zamontować akumulator EFB. W przeciwnym razie doszłoby do zakłócenia działania systemu Start/Stop. Nierzadko zdarza się, że wymiana akumulatora w nowoczesnym samochodzie wymaga aktualizacji danych w komputerze pokładowym samochodu, a zatem bez pomocy wykwalifikowanego serwisu się niestety nie obejdzie!

Recepta na współczesne kłopoty

Żywotność takich drogich akumulatorów można nawet dwukrotnie wydłużyć stosując markowe ładowarki – takie jak np. NOCO – do okresowego doładowywania akumulatora. Raz w miesiącu albo – w razie potrzeby – częściej warto podłączyć do akumulatora ładowarkę i przez noc, powolutku doładować go do pełna. Podczas ładowania akumulator może pozostać w samochodzie.

 

Ładowarki NOCO są wyposażone w zaawansowany układ automatycznego sterowania, który gwarantuje pełne bezpieczeństwo obsługi włącznie z zabezpieczeniem przed omyłkowym, odwrotnym podpięciem klem. Ładowarki NOCO rozpoznają rodzaj akumulatora, diagnozują jego stan i ustawiają optymalny tryb ładowania. To niezwykle ważne w przypadku nowoczesnych, drogich samochodów.

 

Źródło: NOCO

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).