Idealnym wyborem na mroźną aurę są zawsze opony zimowe, które powstają ze specjalnej mieszanki zapewniającej optymalną przyczepność i zwiększoną trakcję zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, zmniejszając ryzyko aquaplaningu.
Zarówno w oponach zimowych, jak i całorocznych, ważne jest sprawdzenie oznaczeń na boku opony. Symbol M+S oznacza, że opona została specjalnie zaprojektowana do trudnych warunków, ale jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa wskazuje logo 3PMSF (przedstawiające górę z trzema szczytami i płatek śniegu). Oznacza to, że opona przeszła wszystkie testy związane z najbardziej wymagającymi warunkami zimowymi.
Wybór między oponami zimowymi a całorocznymi zależy od wielu czynników. Przede wszystkim istotne jest, jak użytkowany jest samochód. Intensywne użytkowanie z wysokim przebiegiem (powyżej 25 000 km rocznie), mocniejsze i większe samochody czy częste wyjazdy w tereny górskie wymagają pełnych opon zimowych. Natomiast przeważająca jazda w mieście i mniejsze pojazdy (od aut miejskich po kompaktowe SUV-y) pozwalają na bezpieczne i komfortowe użycie opon całorocznych.
Sezonowa wymiana opon letnich na zimowe jest najlepszym wyborem dla większości kierowców, ale alternatywę dla niej mogą stanowić opony całoroczne, takie jak Pirelli Cinturato All Season SF3. Spełniają one doskonale potrzeby bardziej miejskich kierowców, o czym świadczą liczne testy porównawcze.
Oprócz właściwych opon ważny jest również odpowiedni styl jazdy. Gdy zimą jest sucho, można generalnie stosować tę samą technikę, którą wybieramy latem, ale należy pamiętać o mniejszej przyczepności i utrzymywać większy margines bezpieczeństwa.
Mokre lub śnieżne warunki to inna sprawa – należy tu przyjąć styl jazdy defensywnej. Oznacza to unikanie gwałtownego przyspieszania, które może powodować poślizg na śniegu, a hamowanie powinno być ograniczone, z preferowanym hamowaniem silnikiem. Zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest kluczowe, aby uniknąć kolizji. Jeśli chodzi o parkowanie, w razie możliwości najlepiej robić to na ukos, szczególnie gdy pługi odgarniają śnieg na pobocze.
Kierowcy samochodów elektrycznych muszą zwrócić szczególną uwagę: żywotność akumulatora ma tendencję do zmniejszania się zimą, więc lepiej polegać na oponach o niskim oporze toczenia. Jest to podstawowa cecha gwarantująca dłuższy zasięg, którą Pirelli zapewnia dzięki swojej autorskiej technologii Elect. Pirelli właśnie wprowadziło na rynek pierwszą zimową oponę samochodową, która uzyskała ocenę 'A’ w kategorii oporu toczenia: P Zero Winter 2 dla BMW i7.
Osoby podróżujące po Europie muszą znać indywidualne przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach. Na przykład Niemcy i Francja zmieniają w tym roku swoje przepisy dotyczące opon zimowych.
Francja: od 1 listopada do 31 marca w regionach górskich i na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami obowiązkowe są opony zimowe z oznaczeniami M+S i 3PMSF.
Niemcy: użycie opon zimowych z oznaczeniami M+S i 3PMSF jest obowiązkowe na drogach z warunkami zimowymi.
Austria: na drogach w warunkach zimowych od 1 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe są opony M+S z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm na wszystkich czterech kołach.
Szwajcaria: opony zimowe nie są obowiązkowe, ale kierowca, który powoduje utrudnienia w ruchu, jeżdżąc na oponach letnich w warunkach zimowych, lub którego opony są uznane za wadliwe, może zostać ukarany.
Chorwacja: w warunkach zimowych od 15 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe są opony zimowe z oznaczeniem M+S i głębokością bieżnika co najmniej 4 mm na wszystkich kołach.
Grecja: od 15 października do 15 marca obowiązkowe są opony zimowe M+S i 3PMSF na wszystkich czterech kołach na drogach pokrytych śniegiem, oznaczonych odpowiednimi znakami lub w przypadku konkretnych komunikatów publicznych.
Hiszpania: jeśli pada śnieg, opony M+S muszą być używane co najmniej na kołach napędowych, a łańcuchy mogą być używane na wskazanych obszarach, z maksymalną prędkością 50 km/h, jeśli droga jest pokryta śniegiem.
Szwecja: wszystkie pojazdy muszą używać opon zimowych M+S i 3PMSF z minimum 3 mm głębokości bieżnika w okresie od 1 grudnia do 31 marca w warunkach zimowych.
Włochy: obowiązkowe jest posiadanie w samochodzie łańcuchów lub założenie opon zimowych z oznaczeniem M+S od 15 listopada do 15 kwietnia. Przepis ten obowiązuje poza obszarami miejskimi, ale może być również wprowadzony w miastach przez lokalne władze.
Pirelli opracowało kompleksową gamę opon zimowych i całorocznych, aby sprostać wszystkim wymaganiom i warunkom jazdy. Dwa nowe produkty Pirelli na tę zimę to P Zero Winter 2 i Cinturato All Season SF3, które uzyskały zwycięskie wyniki w testach porównawczych przeprowadzonych przez podmioty specjalistyczne.
Osoby poszukujące maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa w warunkach zimowych mogą polegać na modelu P Zero Winter 2, który otrzymał najwyższą ocenę (A) na europejskiej etykiecie opon za przyczepność na mokrej nawierzchni i doskonałe hamowanie na śniegu.
Najnowsza opona całoroczna Pirelli to Cinturato All Season SF3, która zapewnia kontrolę w każdych warunkach, o czym świadczy Znak Jakości Performance wydany przez organ certyfikujący TÜV SÜD. Ta opona zwyciężyła również w innych testach porównawczych przeprowadzonych przez czołowe międzynarodowe magazyny motoryzacyjne.
Nowa całoroczna opona Pirelli posiada oznaczenie 3PMSF, gwarantujące bezpieczną jazdę nawet na oblodzonych i ośnieżonych nawierzchniach. Te ciągłe ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa i wydajności – nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach zimowych – wynikają z nieustannej pracy inżynierów Pirelli, którzy wykorzystują zaawansowane techniki modelowania wirtualnego, a także sztuczną inteligencję i symulatory jazdy.
Źródło: Pirelli