Jak zdiagnozować awarię alternatora bez konieczności jego demontażu? | MOTOFAKTOR

Jak zdiagnozować awarię alternatora bez konieczności jego demontażu?

person Redakcja 8/06/2022

Eksperci marki AS-PL tłumaczą, w jaki sposób przeprowadzić diagnostykę alternatora, żeby uniknąć  demontowania go z samochodu.

Zadaniem alternatora jest przetwarzanie energii mechanicznej na energię elektryczną w postaci prądu przemiennego. Prąd, wytwarzany jest w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Część stosowana jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych.

 

Ze względu na charakter swojej pracy i ścisłe współdziałanie z innymi systemami, alternator jest podatny na awarie. Niektóre z nich mogą być spowodowane zużyciem elementów takich jak szczotki, pierścienie ślizgowe i łożyska. Ponadto, uszkodzeniom mogą ulec również elementy półprzewodnikowe – regulator, prostownik diodowy. Wtedy uszkodzenia niezwłocznie wymagają diagnozy w serwisie naprawczym.

 

 

Część problemów z alternatorem można zdiagnozować samodzielnie, bez konieczności demontażu z silnika samochodu – wystarczy posiadać woltomierz zakresowy i umieć się nim poprawnie posługiwać.
Diagnozowanie problemu obejmuje poniższe czynności:

 

W pierwszej kolejności należy zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora. Czynność tę wykonujemy przed uruchomieniem silnika, a wartość wskazaną przez woltomierz zapisujemy. Następnie przekręcamy klucz w stacyjce samochodu, nie uruchamiając silnika. W przypadku uszkodzenia alternatora lub niesprawności w działaniu instalacji, nie pojawi się kontrolka „Brak ładowania”. W momencie, gdy kontrolka „Brak Ładowania” jest widoczna, uruchamiamy silnik i obserwujemy, czy kontrolka zgaśnie. Silnikowi pozwalamy na spokojną pracę bez załączania obciążenia.

 

W celu wstępnej oceny pracy alternatora mierzymy napięcie na zaciskach akumulatora. Bez podłączonych obciążeń napięcie powinno być wyższe niż 13 V na tzw. biegu jałowym.

 

Gdy wciąż mamy wątpliwości, wykonujemy kolejne testy. Rzetelne ich przeprowadzenie powinno odbyć się przy zwiększonym obciążeniu alternatora. W tym celu należy włączyć ogrzewanie dmuchawy i tylnej szyby, jednocześnie utrzymując obroty silnika na poziomie 2000 obr./min – czyli dwukrotnie wyższym niż obroty wolnego biegu. Ponownie mierzymy napięcie na zaciskach akumulatora. Przy prawidłowej pracy alternatora napięcie nie powinno być mniejsze niż 13,4 V. Jeśli mierzone napięcie jest niższe od tych wartości lub kontrolka „Brak Ładowania” jest dalej zapalona, świadczy to o problemie w instalacji związanej z obwodem ładowania akumulatora.

 

Nie musi to być jednak spowodowane niesprawnym alternatorem, jednak aby zdiagnozować przyczynę, konieczne jest wykonanie jeszcze kilku dodatkowych czynności i pomiarów.

 

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie poprawności połączeń przewodów przy alternatorze. Następnie analizujemy dźwięki, jakie alternator wydaje podczas pracy. Gdy brzmią nietypowo, przyczyną mogą być uszkodzone diody prostownicze, łożysko lub uzwojenia stojana. W tym samym czasie weryfikujemy także napięcie pasa napędowego – zbyt luźny uniemożliwia osiąganie pełnej wydajności prądowej alternatora.

 

Jeśli alternator wyposażony jest w koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym (tzw. wolnobieżnym), należy obserwować czy wirnik alternatora obraca się zgodnie z obrotami koła pasowego alternatora. W przypadku awarii koła pasowego, wirnik alternatora nie będzie napędzany pomimo obracania koła pasowego.

 

Poprawność działania instalacji silnoprądowej sprawdzamy przy włączonych obciążeniach, a pomiarów dokonujemy bezpośrednio na zaciskach alternatora (względem obudowy alternatora) oraz na jego klemach. Następnie porównujemy ze sobą wyniki obu pomiarów.

 

Przy sprawnej instalacji elektrycznej samochodu różnica wskazań woltomierza nie powinna być większa niż 0,1V. Wartość powyżej normy świadczy o wadach instalacji. Słabe klemy na zaciskach akumulatora, brak masy na korpusie silnika czy wadliwie podłączony alternator to tylko niektóre z przyczyn. Co więcej, nadal jednak może się okazać, że alternator jest sprawny.

 

Jeśli w dalszym ciągu nie udało się nam ustalić przyczyny niesprawności alternatora, konieczna będzie wizyta w profesjonalnym serwisie naprawczym.

 

Źródło: AS-PL

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).