Jak zapobiegać uszkodzeniom nastawnika? | MOTOFAKTOR

Jak zapobiegać uszkodzeniom nastawnika?

person Redakcja 21/01/2020

Firma Gates wykryła przyczynę typowego błędu montażowego i przedstawia idealne rozwiązanie.

Opisane zagadnienie dotyczy silników Diesla z Grupy VAG o pojemnościach 1.4; 1.6 i 2.0 z układem Common Rail produkowanych od roku 2012.

 

Gdy dział reklamacji Gates poinformował, że mechanicy w kilku różnych warsztatach napotykają ten sam problem, zespół szkoleń i wsparcia technicznego marki rozpoczął dochodzenie. Nastawnik na tym samym napinaczu (część nr T43245) (rys. 1) pękł i złamał się podczas montażu.

Rys. 1. Pęknięty i zepsuty regulator

T43245 to napinacz automatyczny zaprojektowany przez Gates we współpracy z VAG, dla szerokiej gamy modeli wyposażonych w silniki 1.4, 1.6 i 2.0 common rail TDI. Zarówno napinacz Gates, jak i dedykowany pasek rozrządu (nr części 5678XS) są instalowane jako części OE w układzie napędu paska synchronicznego (SBDS) w popularnych modelach, takich jak VW Tiguan, Audi A5 i Skoda Octavia.

Procedura montażu

T43245 jest mimośrodowym napinaczem automatycznym, ponieważ okrągły otwór “montażowy” znajduje się w położeniu niecentrycznym, a nie na środku napinacza (rys. 2). Podczas montażu napinacz jest regulowany za pomocą klucza imbusowego, który pasuje do otworu sześciokątnego (“hex”).

Rys. 2. T43245 przed montażem: = okrągły otwór montażowy + otwór „hex”

Na początku procedury montażowej otwór montażowy umieszcza się na dwustronnej śrubie ustalającej na bloku silnika. Nakrętka blokująca utrzymuje napinacz we właściwej pozycji. Podczas regulacji wskaźnika nakrętka blokująca (rys. 3) nie może być zbyt mocno dokręcona. Ważne jest, aby była ona tylko “dokręcona ręcznie” zgodnie z procedurą montażu.

Rys. 3. Napinacz zabezpieczony nakrętką, z widocznym otworem sześciokątnym.

Po włożeniu klucza imbusowego do otworu sześciokątnego obraca się go w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. To przesuwa wskaźnik w kierunku odpowiedniej pozycji, która znajduje się na środku okienka. Mechanicy, którzy napotkali problem twierdzą, że pęknięcie regulatora następuje wkrótce po przekręceniu klucza imbusowego i zgłaszają uszkodzenie napinacza.

Śledztwo

Gates zawsze stosuje metody diagnostyki, aby odróżnić objawy od pierwotnej przyczyny.

 

W tym przypadku zidentyfikowano zarówno źródło problemu, jak i bardzo proste rozwiązanie.

Przyczyna

W każdym przypadku nakrętka blokująca była zbyt mocno dokręcona. W wyniku tego obracała się wraz z regulatorem przy obrocie klucza imbusowego. W rezultacie zaciskała się ona na regulatorze, opór stawał się zbyt duży, a regulator pękał.

Rozwiązanie

Nakręć i dokręć nakrętkę ręcznie zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przytrzymaj nakrętkę w miejscu za pomocą odpowiedniego narzędzia, aby zapobiec jej dalszemu obracaniu (rys. 4). Na koniec obróć regulator kluczem imbusowym, aby ustawić prawidłowe napięcie. Prawidłowe napięcie będzie ustawione, gdy wskaźnik znajduje się na środku okienka (także rys. 4).

Rys. 4. Klucz imbusowy + odpowiedni klucz = idealne położenie

Podsumowanie

Kiedy wydaje się, że część od dostawcy OE zawodzi podczas montażu, często przyjmuje się, że przyczyną jest wada produkcyjna. Jednak intensywne testy i obszerna seria rygorystycznych kontroli jakości podczas procesu produkcyjnego sprawiają, że wadliwe części w rzeczywistości zdarzają się bardzo rzadko. Błędy montażowe, jak wykazano tutaj, są często bardziej prawdopodobną przyczyną. W przypadku napinacza T43245 rozwiązaniem może być prosty zabieg.

Pole informacyjne

Aby zobaczyć pełną procedurę, zeskanuj kod QR z pudełka zestawu Gates PowerGrip kit.

 

Zarejestruj się na gatestechzone.com, aby otrzymywać najnowsze porady techniczne bezpośrednio na swoją pocztę e-mail

 

Źródło: Gates

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).