Jak zadbać o zawieszenie auta po zimie? | MOTOFAKTOR

Jak zadbać o zawieszenie auta po zimie?

person Redakcja 26/04/2021

Sprawdź, jakie podzespoły zawieszenia warto skontrolować przed sezonem wiosennym.

Zimowe usterki zawieszenia – skąd się biorą?

Niskie temperatury, duża wilgotność, sól drogowa, piasek – warunki, w których musi pracować zimą zawieszenie samochodu nie należą do łatwych. Dodajmy do tego uszkodzenia mechaniczne, które mogą przydarzyć się zimą, przy przejeździe przez skostniały śnieg lub bryły lodu zalegające na parkingach oraz osiedlowych uliczkach. Nic więc dziwnego, że wiele usterek pojawia się w trakcie sezonu zimowego lub tuż po nim.

 

Pierwsze oznaki zużycia zawieszenia bywają trudne do zidentyfikowania. Uszkodzenia objawiają się pogorszonym prowadzeniem samochodu, mniejszym komfortem jazdy czy mniej bezpośrednim układem kierowniczym. Zmiany te nie następują gwałtownie, przez co podczas codziennej jazdy mogą być niezauważalne. Wpływają jednak na bezpieczeństwo i mogą okazać się zgubne w skutkach podczas awaryjnego hamowania lub próby ominięcia przeszkody. Dlatego po zimie warto odwiedzić sprawdzony warsztat samochodowy, w którym mechanicy dokonają inspekcji zawieszenia.

 

Krytycznym ostrzeżeniem są wszelkiego rodzaju stuki wydobywające się z zawieszenia. To znak, że elementy łączące są w bardzo złym stanie i dalsza jazda grozi niebezpieczeństwem. Wiosna bardzo dobrze weryfikuje wszelkiego rodzaju luzy i uszkodzenia, bowiem liczne dziury i pęknięcia asfaltu stanowią dla zawieszenia samochodowego spore wyzwanie. Profesjonalna kontrola zawieszenia jest w tym przypadku niezbędna.

Co skontrolować po zimie w zawieszeniu auta?

Ocenę pozimowych uszkodzeń zawieszenia warto rozpocząć od dokładnego umycia podwozia. Wypłukanie błota, piasku i soli drogowej jest niezbędne do tego, by zweryfikować skalę luzów i uszkodzeń. Przy okazji zapobiegnie to rozwojowi korozji podwozia i pozwoli ocenić stan zabezpieczenia antykorozyjnego.

 

Jednymi z najważniejszych elementów, które trzeba sprawdzić po zimie są wahacze oraz tuleje wahaczy. Gumowo-metalowe elementy łączące wahacze zawodzą po zimie stosunkowo często. Piasek i sól drogowa mogą zatrzeć tuleje, a niska temperatura przyspiesza proces starzenia się elementów gumowych, co w konsekwencji prowadzi do mikropęknięć materiału. Koniecznie należy sprawdzić stan sworznia wahacza, czyli elementu łączącego wahacz z kołem pojazdu.

 

Kolejne elementy, na które warto zwrócić uwagę to stabilizator oraz łączniki stabilizatora. Podzespoły te odpowiadają za połączenie obu wahaczy jednej osi i zapobiegają nadmiernemu przechyłowi nadwozia. Stabilizator dociska wahacz koła znajdującego się po wewnętrznej stronie zakrętu, co pozwala zachować lepszą przyczepność obu kół do nawierzchni. Najszybciej, bo już po ok. 20-40 tys. km, zużywają się tulejki łączników stabilizatora. Ich luzy mogą doprowadzić do nerwowej, niepewnej reakcji na ruch kierownicą.

 

Wraz z zawieszeniem należy sprawdzić również układ kierowniczy. To, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę to drgania i szarpnięcia odczuwalne na kierownicy. Częstą usterką jest uszkodzenie końcówki drążka kierowniczego łączącej układ kierowniczy z zawieszeniem. Nadmierne luzy w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do szybszego zużycia drążków i przekładni kierowniczej.

Wybierz sprawdzone części zawieszenia

Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ma jakość nowych podzespołów. Kluczem do wyboru sprawdzonych i bezpiecznych elementów zawieszenia jest spełnienie przez producenta warunków potwierdzających wysoką jakość, np. europejskich norm ISO czy wytycznych certyfikacji IATF 16949 dla branży automotive. Przykładem marki spełniającej te wymagania jest REINHOCH, którego produkty dostępne są na terenie Europy w sieci Inter Cars.

Kompleksowa oferta zawieszenia i układu kierowniczego REINHOCH obejmująca m.in.: wahacze koła, sworznie wahaczy, łączniki drążka stabilizatora, elementy metalowo-gumowe, poduszki silnika i skrzyni biegów czy drążki i końcówki drążków kierowniczych, pokrywa ponad 95% europejskiego parku samochodowego i jest atrakcyjną alternatywą dla produktów oryginalnych. Produkty REINHOCH pozwalają na przeprowadzenie profesjonalnej naprawy popularnych modeli aut, dzięki szerokiej dostępności.

 

Dodatkowo inżynierowie odpowiedzialni za wdrożenia nowych produktów nieustannie śledzą rozwój rynku i zapotrzebowanie warsztatów. Tylko w ciągu roku oferta REINHOCH została rozszerzona o ponad 400 nowych zastosowań.

 

Produkty marki REINHOCH przechodzą rygorystyczne badania laboratoryjne potwierdzające prawidłowy skład surowcowy, wysokie parametry, trwałość oraz dużą powtarzalność produktów.

 

Powtarzalna jakość to w dużej mierze zasługa produkcji w starannie wyselekcjonowanych, w pełni zautomatyzowanych i zrobotyzowanych fabrykach, w których wytwarzane są również produkty na rynek OEM. Dzięki temu do warsztatów trafiają wyłącznie sprawdzone części. Potwierdzeniem wysokiej jakości REINHOCH jest certyfikacja europejskiego instytutu motoryzacyjnego.

Dodatkowymi cechami potwierdzającymi wysoką jakość produktów REINHOCH są laserowe znakowanie części na ich korpusach oraz hologramowa plomba zabezpieczająca na opakowaniu. Dzięki temu klient ma pewność, że nikt wcześniej nie otwierał produktu i że w środku znajduje się oryginalna, wysokiej jakości część.

Pamiętaj o ustawieniu geometrii zawieszenia!

Niemal każda ingerencja w zawieszenie auta wymaga korekty geometrii zawieszenia. Ustawienie poprawnych kątów położenia kół, np. zbieżności czy przechyłu kół, jest niezbędne do tego, by samochód prowadził się pewnie i bezpiecznie. Rekomendujemy, aby przy każdej naprawie zawieszenia zweryfikować ustawienia geometrii pojazdu.

 

Artykuł sponsorowany przez Inter Cars

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).