Jak zachęcić młode pokolenie do pracy w warsztacie lakierniczym? | MOTOFAKTOR

Jak zachęcić młode pokolenie do pracy w warsztacie lakierniczym?

person Adrian Januszkiewicz 13/11/2019

Brak pracowników to poważny problem właścicieli warsztatów lakierniczych w całej Europie.

Branża lakiernicza cierpi z powodu braku wykwalifikowanych pracowników. Jako główne przyczyny tej sytuacji wymienia się przede wszystkim brak zainteresowania ze strony młodszych pokoleń oraz starzenie się siły roboczej. Co prawda zatrzymanie czasu lub procesów starzenia nie jest możliwe, ale sytuacji można zaradzić w inny sposób.

Aby odwrócić trend i zainteresować młodych ludzi zawodem lakiernika, musimy zmienić sposób jego postrzegania. Nowe, innowacyjne technologie zmieniają charakter tej pracy, która wymaga nie tylko zręczności, lecz także znajomości narzędzi cyfrowych oraz świadomości środowiskowej. Jim Muse Vice President of Refinish na Europę, Bliski Wschód i Afrykę

Cyfrowe narzędzia

Przez lata w zawodzie lakiernika zmieniało się niewiele – szczególnie w czasach, gdy kolory dopasowywano za pomocą mikrofiszek, czy tradycyjnych fiszek. Obecnie dzięki szybkiemu postępowi technologicznemu proces ten jest znacznie szybszy i dokładniejszy. Nowoczesne warsztaty lakiernicze wyposażone są w zaawansowane systemy oraz narzędzia do dopasowywania kolorów, co daje lakiernikom pełną swobodę i o wiele większe możliwości.

 

Dzięki cyfrowym narzędziom do zarządzania kolorami w chmurze lakiernicy mają zdalny dostęp do takich informacji, jak odczyty ze spektrofotometrów, karty pracy czy receptury kolorów. Do bazy mogą zajrzeć z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu – od smartfonu po tablet – i z dowolnego miejsca w warsztacie.

Minęły czasy, gdy byliśmy przywiązani do komputera stacjonarnego, ręcznie wyszukiwali pasujący kolor by zrobić natryski próbne. Rozwój technologii skraca czas renowacji, ułatwia ten proces i sprawia, że naprawy są bardziej opłacalne. Narzędzia cyfrowe, w jakie wyposażone są dzisiejsze warsztaty lakiernicze, powinny przemawiać do młodszego pokolenia, dla którego technologia jest czymś zupełnie naturalnym. Jim Muse

Nić porozumienia z pokoleniem Z

Większości właścicieli warsztatów lakierniczych zależy na tym, aby zachęcić do pracy pokolenie Z (tzn. osoby urodzone po roku 1995), którego najstarsi przedstawiciele wchodzą właśnie na rynek pracy. Szacuje się, że do roku 2020 ta spora grupa będzie stanowić niemal jedną czwartą pracowników na całym świecie. Wyniki przeprowadzonej niedawno ankiety, w której uczestniczyło ponad 12 000 przedstawicieli pokolenia Z z 17 krajów, wskazują, że 80% z nich chce pracować z najnowszymi narzędziami technologicznymi, a 91% twierdzi, że technologia ma wpływ na ich wybór zatrudnienia.

Aby rozwiązać problem braku wykwalifikowanych pracowników, musimy pokazać pokoleniu Z, że praca w naszej branży jest atrakcyjna. Pokolenie Z wychowało się z technologią i ma wyższy poziom świadomości ekologicznej niż poprzednicy. Jego przedstawiciele dorastali w świecie cyfrowym. Aby skutecznie dotrzeć do poszukujących zatrudnienia z tej grupy, podczas targów pracy oraz rozmów z doradcami zawodowymi w szkołach zawodowych właściciele warsztatów lakierniczych muszą kłaść nacisk na kwestie technologii oraz ochrony środowiska. Jim Muse

Co przyniesie przyszłość?

Wszystkie firmy – niezależnie od wielkości i branży – zaczynają sobie uświadamiać, że zrównoważony rozwój oraz dbałość o środowisko naturalne muszą na stałe wpisać się w ich strategie.

Wiemy, że wiele warsztatów lakierniczych samodzielnie wyznacza cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Wybierają systemy aplikacji produktów, które ograniczają wpływ na środowisko naturalne, np. produkty energooszczędne umożliwiające zmniejszenie emisji. Teraz warsztaty muszą pójść o krok dalej i upewnić się, że ich zielone myślenie oraz postęp technologiczny przemawiają do nowego pokolenia. Jim Muse

 

Wszyscy w branży lakierniczej musimy dołożyć wszelkich starań, aby dzisiejszy niedobór wykwalifikowanych pracowników jutro nie zamienił się w poważny kryzys. Aby odwrócić ten trend i skutecznie przyciągać nowych pracowników, właściciele warsztatów lakierniczych muszą podkreślać wartości bliskie młodym ludziom szukającym zatrudnienia. Muse zwraca również uwagę, że zatrudnienie nie jest celem samym w sobie – celem jest utrzymanie pracowników. Dlatego należy również zwrócić uwagę na kwestię zadowolenia z pracy, która jest ważna dla każdego pracownika niezależnie od wieku.

 

Źródło: Axalta

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).