Jak wygląda cykl pracy klimatyzacji samochodowej?

person Redakcja 17/05/2019

Układ klimatyzacji to już nie luksus, a podstawowe wyposażenie ponad 90% pojazdów sprzedawanych na rynkach europejskich.

Poniższy artykuł opisuje, za co odpowiedzialne są poszczególne elementy układu klimatyzacji. W tym celu prześledzimy cały cykl obiegu czynnika chłodniczego.

Jeden czynnik w trzech stanach skupienia

Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu. Cel ten osiągany jest dzięki czynnikowi chłodzącemu, wykonującemu stały cykl pracy. W tym cyklu, czynnik zmienia swój stan skupienia kilkukrotnie, a najistotniejszymi do osiągnięcia celu parametrami są temperatura i ciśnienie.

 

Trzy stany czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji to: ciekły, gazowy i dwufazowy. Ten ostatni oznacza, że czynnik na pewnym etapie częściowo jest gazem, a częściowo płynem. Punkty, w których zmienia się stan skupienia są jednocześnie miejscami, w których zachodzi wymiana energii. Dzieje się to w skraplaczu i parowniku, za sprawą pracy kompresora oraz zaworu rozprężnego. Prześledźmy ten cykl po kolei, rozpoczynając od kompresora.

 

  1. W poprawnie działającym układzie klimatyzacji, czynnik zostaje przetransportowany do kompresora w stanie w 100% gazowym. Jego ciśnienie oraz temperatura są niskie. Średnica przewodu transportującego czynnik jest tu stosunkowo szeroka.
  2. Zadaniem kompresora jest sprężenie czynnika. Jego ciśnienie znacznie wzrasta, a przy tym podnosi się temperatura. Nie dochodzi tu jednak do zmiany stanu skupienia czynnika, nadal ma on postać gazową.
  3. Kolejnym etapem drogi czynnika jest skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji. Zgodnie z tym, co sugerują obie te nazwy, czynnik zostaje tu schłodzony, a przez to skrapla się, zmieniając swój stan w ciekły. Choć temperatura znacznie spada, nie następuje gwałtowna zmiana ciśnienia, które nadal jest wysokie.
  4. Czynnik w fazie ciekłej przechodzi przez filtr osuszacz. Tutaj separowane są krążące w układzie klimatyzacji cząsteczki wody oraz zanieczyszczenia. Separowanie wody zapobiega zamarzaniu elementów układu w fazie rozprężania czynnika. W tym miejscu, poza filtracją nie zachodzi żaden ważny proces. Czynnik nadal ma niską temperaturę, jest w stanie ciekłym i jest poddany wysokiemu ciśnieniu.
  5. Następnym, niezwykle ważnym elementem układu klimatyzacji jest zawór rozprężny. I znów, jak sugeruje nazwa, dochodzi tu do rozprężenia czynnika, co oznacza, że znacznie zmniejsza się działające nań ciśnienie. Proces prowadzi do gwałtownego spadku temperatury, a czynnik zmienia swój stan w dwufazowy – częściowo jest płynem, a częściowo gazem.
  6. W stan całkowicie gazowy czynnik przechodzi w parowniku. Tu zachodzi kluczowy dla układu klimatyzacji proces, a mianowicie obniżenie temperatury powietrza, które przechodzi przez parownik. Powietrze nie tylko oddaje swoje ciepło do czynnika, ale także osusza się, przez co na ściankach parownika gromadzi się i skrapla para wodna. Czynnik przechodzi w gazowy stan skupienia za sprawą ciepła pobranego z powietrza. Ciśnienie na tym etapie nie zmienia się znacząco i nadal jest niskie. Zwiększy się, gdy czynnik ponownie dotrze do kompresora i rozpocznie kolejny cykl swojej pracy.

Specjalizacja w klimatyzacji – dlaczego warto?

Warsztaty naprawcze, które zamierzają rozwijać swoją działalność pod kątem obsługi i serwisu układu klimatyzacji w pojazdach mają przed sobą świetlaną przyszłość.

 

Klimatyzacja stała się podstawowym elementem wyposażenia samochodów. Oznacza to, że w sektorze usług, konserwacji i naprawie tego układu tkwi olbrzymi potencjał. Nie zostanie on powstrzymany nawet przez okresowe problemy np. związane ze wzrostem cen czynników chłodniczych.

 

Właściwa obsługa układów klimatyzacji wymaga profesjonalnego podejścia oraz posiadania wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Tę można zdobywać na szkoleniach, a obecnie jest to możliwe nawet bez wychodzenia z domu. Firma Valeo przygotowała pakiet szkoleń online, tzw. webinarów dostępnych w języku polskim, z których można skorzystać całkowicie za darmo, po uprzedniej rejestracji.

 

Wśród webinarów znajduje się m.in. szkolenie poświęcone budowie i zasadzie działania układu klimatyzacji czy też szkolenie dotyczące kompresorów klimatyzacji. Można tam znaleźć także kursy dotyczące sprzęgieł, kół dwumasowych czy wycieraczek.

 

Aby skorzystać z oferty darmowych szkoleń Valeo online należy wejść na stronę marki.

 

Źródło: Valeo

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl