Jak walczyć z piskami w hamulcach? – Ferodo odpowiada | MOTOFAKTOR

Jak walczyć z piskami w hamulcach? - Ferodo odpowiada

person Redakcja 25/04/2023

Ferodo radzi jak skutecznie walczyć ze zjawiskiem piszczenia podczas hamowania.

 

Hałas lub pisk podczas hamowania to problem, z którym zmaga się wielu kierowców i mechaników. W większości samochodów osobowych może on oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje jakieś inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości, ponieważ to właśnie one są odbierane jako pisk. W pierwszym przypadku wystarczy wymienić klocki. W drugim – sprawa nie zawsze jest taka prosta, ponieważ nie zawsze można w sposób jednoznaczny ustalić przyczynę hałasu.

 

Podejrzane są zwykle następujące obszary:

 

  • miejsce, w którym stykają się klocki i tarcze hamulcowe
  • miejsce, w którym klocek styka się z zaciskiem
  • elementy zacisku hamulcowego
  • sprężynki podtrzymujące klocek.

 

Diagnostykę zaczynamy oczywiście od ogólnej oceny stanu układu hamulcowego. Należy zweryfikować stan klocków i tarcz. Jeśli kwalifikują się do wymiany – ona najprawdopodobniej rozwiąże problem.

 

Warto przyjrzeć się dokładnie wszystkim klockom. Stwierdzenie wyraźnych różnic w ich grubości może wskazywać na zapieczenie się jednego z zacisków, co zwykle prowadzi do przegrzewania się zamocowanego w nim klocka. Zapieczenie się klocka w zacisku może także spowodować zeszklenie się jego warstwy ciernej (krystalizacja powierzchni materiału klocka).

Wrogiem układu hamulcowego są zanieczyszczenia

W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków są pokryte brudem, rdzą lub innymi zanieczyszczeniami, które uniemożliwiają prawidłowe przesuwanie się klocków hamulcowych do przodu i do tyłu po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie odpowiedniego środka antykorozyjnego (np. Alu-Zinc) powinno rozwiązać ten problem. Dobrym pomysłem jest również nałożenie smaru silikonowego na wszelkie punkty, w których metal styka się z uszczelnieniami gumowymi. Ważna uwaga: nie należy używać smaru na powierzchniach zacisku, ponieważ przyciąga on zanieczyszczenia, które gromadzą się tam i zapiekają.

Po oczyszczeniu zacisków hamulcowych przed zamontowaniem klocków należy nałożyć na wybrane miejsca niewielką ilość smaru hamulcowego, np. smaru do hamulców Ferodo. Ważne jest jednak, aby bardzo precyzyjnie zaaplikować ten środek. Ma on trafić wyłącznie na punkty tarcia metal-metal z tyłu klocków. Nie można zanieczyścić nim ani zewnętrznej części zacisku ani powierzchni ciernej klocka.

Podsumowanie

Walka z piskami oznacza zazwyczaj albo wymianę klocków (lub klocków i tarcz) albo dokładne oczyszczenie zacisków hamulcowych i nasmarowanie odpowiednich elementów. Oczywiście do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie sprayów/płynów opracowanych specjalnie do tego celu. Ta sama zasada dotyczy smarów. Muszą być nie tylko markowe, ale także prawidłowo dobrane i prawidłowo zaaplikowane. Nie wolno dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych. Nie wolno także stosować smarów miedziowych tam, gdzie mogą mieć styczność z aluminium. Markowe smary – takie jak np. te z oferty Ferodo są zawsze dokładnie opisane tak aby nie pozostawić najmniejszych wątpliwości w kwestii sposobu ich stosowania. Z nakładaniem smaru nie należy nigdy przesadzać. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, a tego przecież chcemy uniknąć.

 

Źródło: Tenneco

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).