Jak przygotować auto do okresu jesienno-zimowego? | MOTOFAKTOR

Jak przygotować auto do okresu jesienno-zimowego?

person Redakcja 3/10/2022

Marka MaXgear tłumaczy jak prawidłowo przygotować auto na rozpoczynający się okres jesienno-zimowy.

Lada chwila za oknami na dobre zagości jesień. Coraz częściej termometry w godzinach porannych będą wskazywały temperaturę w okolicy zera stopni, a słońce będzie coraz rzadszym widokiem. Jesienno-zimowe warunki atmosferyczne nie służą naszym pojazdom. Niskie temperatury i duża wilgotność nie są sprzymierzeńcami samochodów.

Jak uchronić samochód przed złą pogodą? Czy można przygotować samochód do jesienno-zimowej aury?

Na wstępie trzeba pamiętać, że zanieczyszczenia, sól drogowa oraz woda bardzo negatywnie wpływają na metalowe elementy naszego pojazdu. Największą bolączką jest rdza, która potrafi zaatakować wszystko. Jedyną ochroną przed nią są warstwy antykorozyjne. Po latach eksploatacji ta ochrona może okazać się niewystarczająca. Każdy z producentów używa innego rodzaju blachy do produkcji nadwozia oraz w inny sposób ją zabezpiecza antykorozyjnie. Są pojazdy bardziej podatne na działanie rdzy oraz mniej podatne.

 

Dobrym zabiegiem przed sezonem jesienno-zimowym jest dokładne umycie pojazdu oraz zabezpieczenie elementów nadwozia powłoką, która będzie odpychała wilgoć. Są to czynności, które na własną rękę może wykonać każdy właściciel pojazdu. Oczywiście można to również zlecić profesjonalistom, którzy przygotują lakier do korekty i ją wykonają. W zależności od wymagań klienta nałożą warstwę chroniącą lakier w postaci wosku lub powłoki kwarcowej. Coraz popularniejszym zabiegiem jest też nakładanie przezroczystej folii na elementy narażone na uderzenia.

 

Podwozie również można dodatkowo zabezpieczyć przed działaniem warunków atmosferycznych. Do takiej czynności potrzebne jest miejsce wyposażone w podnośnik lub kanał. Zabezpieczenie podwozia polega na dokładnym wyczyszczeniu jego elementów oraz zabezpieczeniu ich farbą antykorozyjną. Czynności tych nie trzeba powtarzać w krótkich odstępach czasowych i dobrze wykonane będą chronić elementy narażone na korozję przez dłuższy czas.

 

Gdy temperatury spadają poniżej zera lub oscylują w jego okolicy, zaczynają się problemy z odpaleniem samochodu. Pierwszą myślą tłumaczącą taki stan rzeczy jest niedostatecznie wydajny akumulator. Na przestrzeni lat wraz z rozwojem motoryzacji do wyposażenia pojazdów trafiało coraz więcej odbiorników prądu. Instalacja nowych urządzeń wymusiła zwiększenie pojemności akumulatorów. Kamieniem milowym w układach rozruchu było wprowadzenie systemów start-stop. W zamyśle system miał oszczędzać paliwo oraz zmniejszać wydzielenie dwutlenku węgla.

 

Częste cykle rozruchowe w samochodach wyposażonych w ten system wymusiły na producentach pojazdów zastosowanie nowej generacji akumulatorów. Są to akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery) przeznaczone do samochodów z częstymi cyklami rozruchowymi. Mogą być z powodzeniem stosowane w pojazdach, które narażone są na częste gaszenie i odpalanie. Przewagą akumulatorów EFB w stosunku do standardowych rozwiązań jest również hermetyczna obudowa. Dzięki niej bez przeszkód można je instalować wewnątrz pojazdu.

 

Akumulatory EFB posiadają dużo większą wytrzymałość na rozładowanie względem konwencjonalnego rozwiązania, ale podstawą długotrwałego użytkowania akumulatorów jest sprawność całego układu zapłonowego. Bardzo ważnym elementem układu są świece zapłonowe, a w przypadku silników Diesla – świece żarowe. Niedziałające potrafią unieruchomić pojazd, a ich niesprawność wpływa na skrócenie żywotności akumulatora. W starszych pojazdach w układzie zapłonowym znajdziemy kopułkę oraz palec rozdzielacza. Są to elementy eksploatacyjne, które podlegają kontroli, a w przypadku uszkodzenia wymianie. W nowoczesnych pojazdach zazwyczaj stosuje się cewki zapłonowe oraz zespoły elektroniczne, które nimi sterują.

 

Przygotowany samochód to gwarancja bezawaryjnej jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach. Dbałość o szczegóły pozwoli użytkować samochód przez wiele lat. Cywilne pojazdy pracują w bardzo trudnych warunkach, muszą znosić duży zakres temperatur oraz różne warunki atmosferyczne, oczywiście w zależności od szerokości geograficznej, w której jeżdżą.

 

Artykuł sponsorowany przez MaXgear

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).