Nazywają się Turbo 50 Years, Dakar oraz S/T – i tworzą obecną gamę limitowanych edycji Porsche 911. Za sprawą wyrafinowanego wzornictwa, specjalnych komponentów napędu i podwozia, a także indywidualnych elementów wyposażenia te ekskluzywne warianty ikony sportowych aut zapewniają unikalne wrażenia z jazdy. Budowa limitowanych 911 w zakładzie w Stuttgarcie-Zuffenhausen obejmuje specjalne procesy i etapy produkcyjne. Każdy z tych wariantów łączy najwyższy poziom ekskluzywności oraz precyzji wykonania ze sztuką personalizacji Porsche.
Oprócz wysoce zautomatyzowanej nadwoziowni i regularnej linii montażowej zaangażowane są tu nawet trzy etapy Manufaktur: Exclusive Manufaktur, dział Sonderwunsch oraz sekcja odpowiedzialna za włókno węglowe. Kolejnym specjalnym „przystankiem” jest wewnętrzna rymarnia, gdzie pracownicy – w dużej mierze samoucy – zajmują się wykańczaniem danego egzemplarza okładzinami ze skóry, materiału Race-Tex i/lub tkaniny. Limitowane warianty z dwukolorowym lakierowaniem, takie jak 911 Dakar, zgodnie z tradycją Manufaktur są malowane ręcznie. Jedną z wizytówek produkcji 911 w Stuttgarcie-Zuffenhausen jest budowa wszystkich odmian na jednej linii produkcyjnej – od wariantów Carrera po modele limitowane i samochody wyścigowe przeznaczone do rywalizacji w regionalnych pucharach Porsche Carrera Cup.
„Ekskluzywne wydania 911, takie jak S/T lub Dakar, reprezentują szczyt oferty naszej ikony samochodów sportowych. Z jednej strony kontynuują rzemieślnicze tradycje Manufaktur historycznych aut sportowych, takich jak 356. Z drugiej – symbolizują marzenia naszych klientów, marzenia, które spełniamy jako dział produkcji Porsche” – komentuje Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki.
„W procesie produkcji modeli 911 fabryka w Zuffenhausen w wyjątkowy sposób łączy zalety zautomatyzowanej produkcji z atutami samochodowej manufaktury” – dodaje wiceprezes fabryki w Stuttgarcie-Zuffenhausen, Jens Brücker. „Limitowane 911 to wyjątkowa okazja do zaprezentowania naszego motoryzacyjnego kunsztu. Angażując różne etapy Manufaktur, możemy sprawić, że ekskluzywne modele 911 będą naprawdę unikalne”.
W przypadku limitowanych edycji 911 szczególnie istotne są ręczne etapy montażu: produkcja w Porsche Exclusive Manufaktur obejmuje między innymi skórzane i tekstylne wykończenia wnętrza, elementy dekoracyjne na zewnątrz, a także indywidualnie spersonalizowane designerskie akcenty. W Sonderwunsch Manufaktur nawet najbardziej niezwykłe życzenia stają się rzeczywistością – włącznie z produkcją naprawdę unikatowych egzemplarzy.
Podobnie jak w przypadku standardowych wersji ikony sportowych aut produkcja limitowanego 911 Turbo 50 Years rozpoczyna się w wysoce zautomatyzowanej nadwoziowni, gdzie przy pomocy około 300 robotów powstaje nadwozie samochodu. Również kolejne etapy montażu są podobne do standardowego procesu – komponenty napędu i podwozia, a także architektury elektroniczne oraz elektryczne instaluje się na wspólnej linii montażowej.
Później zaczynają się jednak istotne różnice – na przykład gdy samochód dociera do rymarni. Tam określone części wnętrza są pokrywane okładzinami z tkaniny w kratę oraz ze skóry – podobnymi do tych z oryginalnego Turbo z 1974 roku. Po „małżeństwie”, czyli połączeniu układu napędowego z nadwoziem, które odbywa się na głównej linii montażowej, ekskluzywne dwudrzwiowe samochody sportowe przechodzą przez ostatnie etapy montażu, aż docierają do ostatecznej kontroli jakości w centrum testowania i wykończenia.
Przyszli właściciele limitowanych 911 są szczególnie zainteresowani personalizacją swoich samochodów. Odbywa się ona po macierzystym procesie produkcyjnym, w dwóch działach wykończeniowych producenta sportowych aut: Exclusive Manufaktur i Sonderwunsch Manufaktur.
Doskonalenie modeli Porsche w Exclusive Manufaktur bazuje głównie na rzemieślniczym kunszcie tutejszych pracowników. Klienci mogą wybierać spośród około 1000 opcji. Oferowane są na przykład specjalne elementy ozdobne lub różne pakiety, takie jak Heritage Design dla 911 S/T lub Rally Design dla 911 Dakar.
Zróżnicowana paleta kolorów, materiałów oraz elementów wyposażenia dla nadwozia i wnętrza zapewnia niezliczone możliwości udoskonalenia nowego Porsche. Należą do nich zewnętrzne elementy dekoracyjne na przednią pokrywę, drzwi i panele boczne lub dodatkowe wykończenia ze skóry, materiału Race-Tex lub tkaniny w kabinie – na przykład konsoli środkowej albo otworów wentylacyjnych.
Poszczególne detale pracownicy nanoszą lub wykańczają ręcznie – należą do nich naklejki z numerem startowym na drzwiach czy skórzane obszycia krańcowych sekcji deski rozdzielczej przy panelach drzwi. Także inne efektowne detale, takie jak umieszczone w drzwiach projektory świetlnej grafiki na nawierzchni obok samochodu – na przykład logo „Icons of Cool” strategii Heritage Design – nadają najbardziej pożądanym wariantom 911 jeszcze bardziej szczególny charakter. Personalizowane 911 średnio spędza w Porsche Exclusive Manufaktur do 6 dni.
Nabywca limitowanego 911, który zechce przekształcić swoje nowe, i tak już niespotykane Porsche w samochód jedyny w swoim rodzaju, może skorzystać z programu życzeń specjalnych – Sonderwunsch. Przeznaczona dla nowych aut opcja Factory Commissioning, czyli zamówienia fabrycznego, obejmuje liczne możliwości personalizacji w zakresie kolorystyki i materiałów, z naciskiem na budowę niepowtarzalnych egzemplarzy. Kreatywność i wyobraźnia klientów oraz projektantów nie mają tu praktycznie żadnych ograniczeń – pod warunkiem, że ich pomysły spełniają wysokie standardy jakości Porsche i obowiązujące wymogi regulacyjne.
Zaprojektowane dla włoskiego klienta 911 Dakar stanowi doskonały przykład egzemplarza z limitowanej edycji, który został dodatkowo spersonalizowany i „doszlifowany” w Sonderwunsch Manufaktur. Jego niepowtarzalny charakter odzwierciedla trzykolorowe wykończenie: odcienie Signal Yellow i Gentian Blue Metallic przypominają pakiet Rally Design, który przywodzi na myśl zwycięski samochód z Rajdu Paryż-Dakar. Oba lakiery rozdziela ręcznie malowana linia w kolorze Lampedusa Blue. Co ciekawe, podczas przygotowań do procesu lakierowania właściciel sam nakładał taśmę maskującą.
Także ramiona obręczy z lekkiego stopu są polakierowane na kolor Signal Yellow, a ich rant pokrywa odcień Lampedusa Blue. Malowanie odbywa się całkowicie ręcznie. Matrycowe reflektory LED mają spersonalizowane wykończenie z kontrastowym pierścieniem akcentującym – i w tym przypadku wybór padł na Lampedusa Blue. Elementy ochronne ze stali nierdzewnej z przodu, z tyłu i na progach otrzymały czarną powłokę. Motyw kontrastujących żółtych detali się we wnętrzu – w postaci przeszyć oraz listew ozdobnych deski rozdzielczej, konsoli środkowej i paneli drzwi. Nicią w kolorze Speed Yellow wyhaftowano napis „911 Dakar” na zagłówkach sportowych foteli Plus. Aluminiową dźwignię 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK zdobi skórzana wstawka o tej samej barwie.
Podczas montażu w głównej fabryce limitowane edycje stworzone ze szczególnym naciskiem na lekkość konstrukcji przechodzą przez dodatkowy etap Manufaktur, obejmujący instalację elementów z włókna węglowego. Prawie wszystkie dodatkowe części do purystycznych wariantów 911, takich jak S/T lub rodzina GT, są tu montowane ręcznie z dala od regularnej linii montażowej. Dla usprawnienia całego procesu polakierowane, surowe nadwozie zostaje zamocowane na specjalnych wózkach montażowych. Następnie pracownicy montują wszystkie dokładane elementy wykonane z włókna węglowego – na przykład drzwi, przednią pokrywę i błotniki specjalnej edycji 911, która waży zaledwie 1380 kilogramów. Każdy panel z włókna węglowego zostaje ręcznie wyregulowany, tak aby zapewnić dokładne spasowanie i wzorcowe odstępy. Po założeniu części kompletne nadwozie wraca na regularną linię montażową.
W przeciwieństwie do wielu innych motoryzacyjnych producentów OEM (z ang. oryginalnego wyposażenia) Porsche dysponuje własną rymarnią, również zlokalizowaną w fabryce w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Właśnie tutaj wykańczane są niemal wszystkie elementy wnętrza pokryte skórą, materiałem Race-Tex lub tkaniną – od cięcia po obszywanie i nakładanie materiałów.
Do cięcia okładzin służy automatyczna maszyna wykorzystująca strumień wody. W osobnej sekcji materiały są obszywane i przygotowywane do późniejszego procesu łączenia z podkładem. Porsche jest jednym z niewielu producentów, którzy polegają na własnym kursie szkoleniowym, zapewniającym wsparcie projektantom wnętrz samochodowych – gwarantuje to wysokie standardy jakości.
Ze schematu konwencjonalnego procesu lakierowania wyłamuje się 911 Dakar z pakietem Rallye Design, które otrzymuje dwukolorowe malowanie w kolorach białym i Gentian Blue Metallic, z ozdobnymi złoto-czerwonymi pasami. Po nałożeniu białego podkładu i jego zeszlifowaniu pracownicy nanoszą na karoserię samochodu kontrastowy niebieski lakier – wszystko odbywa się ręcznie i trwa około 7,5 godziny. W tym celu jeszcze przed rozpoczęciem produkcji 911 Dakar wdrożono specjalne procesy i obszary robocze; należy do nich tzw. multilinia do ręcznego lakierowania. Na koniec samochód trafia do zakładu Porsche Exclusive Manufaktur, gdzie jest ręcznie wykańczany – pracownicy nakładają tam folie dekoracyjne tworzące charakterystyczne czerwono-złote pasy.
Źródło: Porsche