Jak można jeszcze ulepszyć i opatentować koło? | MOTOFAKTOR

Jak można jeszcze ulepszyć i opatentować koło?

Problemem jak uzyskać tę samą trwałość części samochodowej albo nawet wydłużyć trwałość przy redukcji zużycia materiału i energii na wyprodukowanie części, zajmują się codziennie na całym świecie tysiące inżynierów i naukowców pracujących dla automotive. Takie właśnie cele postawił sobie także Polski producent rolek i napinaczy firma CAFFARO.

Postanowiono, że zostaną wykonane badania naukowe dla identyfikacji przyczyn uszkodzeń kół pasowych, a następnie tak zostaną te koła zmodyfikowane, aby uzyskać wysoką ich trwałość, także w pojazdach z silnikami spalinowymi wspomaganymi małymi maszynami elektrycznymi (mild hybrid) oraz aby obniżyć zużycie materiałów.

Motywacją do dwuletnich prac było to, że wykonane z metalu i z tworzyw sztucznych koła pasowe do samochodów (Fot.1) dostępne na rynku mają nadal pewne wady i ograniczenia.

Fot. 1. Widok tradycyjnego koła stalowego (po lewej) i koła z tworzyw sztucznych (po prawej).

Mechanicy montujący takie koła wiedzą o problemach takich jak: termiczna utrata tolerancji osadzenia łożyska, pęknięcia żeber czy wyłamania żeber.

Fot. 2. Przykłady typowych uszkodzeń kół pasowych z tworzyw sztucznych

W samochodach stosowane są najczęściej koła pasowe tworzywowe, które nie ulegają korozji, są tańsze i znacznie lżejsze, co jest ważne dla bezwładności układu pasków napędowych. Niestety takie koła gorzej odprowadzają ciepło powstające w wyniku pracy łożyska, co powoduje, że częściej trzeba dokonywać wymiany koła. Tam gdzie występują duże siły napinające stosuje się koła pasowe metalowe, które bardzo dobrze odprowadzają ciepło z łożyska, co wpływa na znacznie dłuższą żywotność. Niestety takie koła są znacznie droższe i cięższe oraz podatne na korozję, co powoduje, że trzeba je w czasie produkcji dodatkowo zabezpieczać – najczęściej poprzez uciążliwe dla środowiska galwanizowanie. Dla długotrwałej poprawnej pracy kół konieczne jest odpowiednie, ustalone przez producenta, naprężenie paska (pasków).

Samochody od wielu lat mają w komorach silnikowych coraz mniej miejsca, a ich silniki spalinowe są bardzo często ciasno obudowane osprzętem, co pogarsza warunki pracy tego osprzętu (temperatura, trudny i niewygodny serwis) zwłaszcza podczas jazdy w mieście, kiedy bardzo słabe jest chłodzenie komory silnikowej.

Pomysł na opracowanie innowacyjnych kół pasowych uzyskał uznanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju czego rezultatem było podpisanie umowy o dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Nr. Umowy POIR.01.01.01-00-0582/18.
Prace rozpoczęto od badań rozkładu temperatur w komorach silnikowych wielu samochodów osobowych w ruchu rzeczywistym oraz zaprojektowano i zbudowano unikalne na skalę świata stanowisko do badań laboratoryjnych cieplnych mechanicznych kół pasowych (Fot. 3).

Fot. 3. Widok na stanowisko do badań laboratoryjnych cieplnych mechanicznych kół pasowych
Fot. 4. Widok na płytę montażową kół wewnątrz stanowiska do badań laboratoryjnych cieplnych mechanicznych kół pasowych
Fot. 5. Widok termowizyjny kół wewnątrz stanowiska do badań laboratoryjnych cieplnych mechanicznych kół pasowych

Wykonano badania (Fot. 4 i 5) własności mechanicznych próbek wykonanych z materiałów oraz opracowano blisko trzydzieści modeli matematycznych kół pasowych o różnym ukształtowaniu piór podpierających bieżnię pasa. Warianty wykazujące gorsze wyniki z symulacji matematycznych zachowania się kół przy różnych temperaturach i obciążeniach były odrzucane, a uzyskane wyniki i wnioski wykorzystano do zaprojektowania innowacyjnych kół pasowych. Wykonano także w kilkudziesięciu pojazdach rzeczywistych ocenę sił z jakimi mechanicy dokręcają koła pasowe po ich wymianie. Ostatecznie do fazy budowy prototypów kół przekazane zostały koła wykonane z tworzywa sztucznego i, nowość na skalę świata, koła w wersji hybrydowej – z wewnętrznego szkieletu metalowego otoczonego tworzywem sztucznym (Fot. 6).

Fot. 6. Widok innowacyjnych kół: dwa koła w wersji hybrydowej – z wewnętrznym stalowym szkieletem otoczonym tworzywem sztucznym i nowe koło z tworzywa sztucznego (po prawej).

Takie rolki mają znacznie obniżoną masę względem rolek w pełni stalowych i większą wytrzymałość niż rolki w pełni tworzywowe. Wytworzone zostały nowatorskie formy wtryskowe i wykonano 140 prototypów rolek. Następnie takie rolki prototypowe były badane przez wiele miesięcy w ruchu drogowym w warunkach rzeczywistych (łącznie 70 tys. przejechanych kilometrów w różnych warunkach) oraz równolegle w stanowisku badawczym, gdzie 98 prototypów rolek pracowało w temperaturach od -38°C do +150°C, były oblewane mgłą soli czy wody. Napięcie pasa jakie było ustalane w próbach trwałości dochodziło do pięciokrotności napięcia pasa znamionowego. Najdłuższa seria pomiarowa trwała blisko 3 miesiące ciągłej pracy rolek, a utrzymywana prędkość wirowania to aż 8 tys. obrotów na minutę. Napięcie pasa na rolkach było nie mniejsze niż dwukrotność napięcia zalecanego w samochodzie. Warunki takie odpowiadały przebiegowi rzeczywistego samochodu ponad 150 tys. km. Ostatecznie udało się wykazać, że nowatorskie rolki:

  • wykazują trwałość przekraczającą 150 tys. km przy znamionowym naciągu pasa,
  • dla rolki z tworzywa sztucznego redukcja masy tworzywa sztucznego wyniosła 11,7%, a w przypadku rolki hybrydowej redukcja masy metalu to aż 93,7% (odnosząc jej masę do tradycyjnej rolki stalowej),
  • po zakończeniu prób drogowych na dystansie 70 tys. km koła zostały zdemontowane z rzeczywistych samochodów i zmierzono ich wymiary. Żadne z kół nie wykazało przekroczenia tolerancji 0,2 mm.

Wyniki prac badawczo rozwojowych uzyskały trzy patenty oraz były na tyle interesujące i nowatorskie, że zostały wielokrotnie nagrodzone (Fot. 7):

  • Platynowym medalem Międzynarodowego Konkursu Wynalazczości PRIX EIFFEL Paryż 2022
  • Wygraną całych targów, czyli GRAND PRIX międzynarodowych targów wynalazczości PRIX EIFFEL Paryż
  • Srebrnym medalem XII międzynarodowych targów wynalazczości INTARG 2020,
  • I miejscem w kategorii PATENT na XIII edycji Konkursu „Świętokrzyski Racjonalizator”
  • Nagrodą w kategorii: Innowacyjność na Gospodarczym Forum Wizja Rozwoju w 2022

Fot. 7. Nagrody przyznane twórcom nowatorskich kół

Belka POIR w artykule CAFFARO

Artykuł sponsorowany przez CAFFARO

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).