Jak epidemia COVID-19 wpływa na aftermarket – raport FIGIEFA | MOTOFAKTOR

Jak epidemia COVID-19 wpływa na aftermarket - raport FIGIEFA

person Adrian Januszkiewicz 18/06/2020

Stowarzyszenie FIGIEFA przeprowadziło ankietę wśród przedstawicieli rynku wtórnego samochodowych części zamiennych, ws. skutków pandemii COVID-19.

COVID-19 miał szybki i destrukcyjny wpływ na Unię Europejską, jej obywateli i firmy. Po bezprecedensowym wpływie na człowieka tuż po nim następuje ważna fala wstrząsów gospodarczych i społecznych, których wielkość można porównać z kryzysem finansowym z 2007 r., jeśli nie większym. Niezbędne środki blokujące miały ogromny i natychmiastowy wpływ na konsumpcję gospodarstw domowych, które w najbliższej przyszłości mogłyby zostać wzmocnione poprzez utratę miejsc pracy. Szczególnie zagrożone są MŚP o ograniczonej płynności.

 

„Wykorzystanie w branży motoryzacyjnej” (dostawcy usług posprzedażnych w zakresie napraw / konserwacji, sprzedaży części / akcesoriów / płynów, wynajmu / leasingu samochodów, dealerów itp.) zrzesza pół miliona firm, w większości MŚP i ponad 4,3 miliona pracowników, czyli o milion więcej niż cały przemysł motoryzacyjny. Jako taki jest niezbędnym ekosystemem przyczyniającym się do sprawności całej gospodarki Unii Europejskiej.

 

Aby lepiej zrozumieć wpływ COVID-19 na tak ważny sektor, Komisja Europejska zwróciła się do europejskich stowarzyszeń handlowych o przedstawienie danych liczbowych i wniosków. Żeby to zrobić, FIGIEFA, europejskie stowarzyszenie handlowe reprezentujące niezależnych dystrybutorów części samochodowych (50 000 punktów sprzedaży obsługiwanych przez 30 000 firm i ponad 350 000 pracowników), uruchomiło ankietę internetową dla swojego sektora i przedstawiło propozycje z innymi zainteresowanymi stronami w celu szybkiego uzdrowienia całego niezależnego rynku części samochodowych.

 

Dotyczyła ona trzech zagadnień:

 

  • Wpływ kryzysu COVID-19 na biznes;
  • Wpływ kryzysu COVID-19 na miejsca pracy;
  • Publiczne środki walki z kryzysem COVID-19.

 

Przeprowadzona została ona w dniach 15 kwietnia-22 maja br. na grupie 408 przedsiębiorstw o różnych wielkościach i z różnych państw.  Prawie 80% (326) z nich to MŚP zgodnie z definicją stosowaną przez Unię Europejską. Tylko pięciu respondentów zatrudnia ponad 5000 pracowników. 95,83% (391) respondentów to przedsiębiorstwa z UE, z prawie wszystkich państw członkowskich, pozostałe pochodzą z krajów sąsiadujących, z którymi Unia Europejska utrzymuje intensywne i zintegrowane stosunki handlowe. 68,38% (279) odpowiedzi pochodzi z Francji, Włoch lub Hiszpanii.

 

I tak, przykładowo w części poświęconej wpływowi kryzysu na biznes prawie 60% (241) firm tego sektora wskazało, że uzyskało zezwolenie na prowadzenie działalności bez żadnych ograniczeń, a bardzo nieliczne (tylko 3) zostały zmuszone do całkowitego zamknięcia. Pozostałe 40% (164) przedsiębiorstw może kontynuować działalność, ale z ograniczeniami o różnym charakterze i wielkości, w zależności od przypadków i krajów.

 

W części poświęconej wpływowi kryzysu na miejsca pracy, tylko jedna piąta respondentów jest przekonana, że nie obniży poziomu zatrudnienia w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Prawie jedna czwarta respondentów już planuje zmniejszyć liczbę miejsc pracy, a czasami już podjęła decyzję. Najbardziej niepokojące jest to, że ponad połowa nie jest w stanie przewidzieć przyszłych zmian w zakresie zatrudnienia i będzie musiała podjąć decyzję w zależności od zmian w nadchodzących dniach i tygodniach. Jeżeli straty z początku roku nie zostaną szybko pokryte przez kompensacyjny wzrost działalności, wiele z nich może być zmuszonych do zmniejszenia zatrudnienia.

 

W kwestii publicznych środków do walki z kryzysem, zdecydowana większość respondentów jest informowana o środkach podejmowanych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, niezależnie od tego, czy są to środki ograniczające (np. zamknięcie), czy wspierające (np. wsparcie finansowe). Jednak prawie 50% firm nie wie o żadnym działaniu podjętym na poziomie Unii Europejskiej. Obrazuje to ogólny brak informacji firm na temat działalności Unii Europejskiej, a także przewagę i rozpowszechnienie środków krajowych. Może to wynikać z tego, że środki wsparcia Unii Europejskiej są przekazywane za pośrednictwem krajowych programów państw członkowskich.

 

Pełny raport z badania jest dostępny TUTAJ.

 

Źródło: FIGIEFA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).