Żywotność baterii to poważne pytanie, ponieważ ludzie coraz częściej kupują używaną Teslę lub inne auto elektryczne. Akumulator to czarna skrzynka litowo-jonowa, która może stanowić 50-70% wartości samochodu elektrycznego. Rzeczywistość jest taka, że jeśli akumulator umiera, to samo dzieje się z samochodem.
Naukowcy firmy Recurrent zajmujący się akumulatorami aut elektrycznych wyrazili następujące opinie:
- Wymiana baterii jest dość rzadka. W społeczności Recurrent liczącej 15 000 samochodów tylko 1,5% zostało wymienionych (poza dużymi wycofaniami, takimi jak Chevrolet Bolt).
- Zużycie nie jest liniowe. Krzywe degradacji baterii ilustrują, jak dobrze te baterie wytrzymują w czasie. Na początku jest trochę spadków, potem przez dłuższy czas się wyrównuje.
- Większość wymian odbywa się w ramach gwarancji. Na przykład nowy Rivian ma zasięg baterii na 175 000 mil lub 10 lat. Minimalna federalna gwarancja w USA wynosi 8 lat lub 100 000 mil.
- Z tego względu raporty okresowe są niezbędne. Powtarzalność może dać wgląd w akumulator EV bez kosztownych lub inwazyjnych testów.
Jak długo wytrzyma taka bateria EV? Jedyną prostą odpowiedzią zdaniem ekspertów Recurrent jest to, że nie wiemy na pewno, ponieważ samochody elektryczne nie istnieją wystarczająco długo, abyśmy mogli to stwierdzić. Najlepsze, co możemy zrobić, to obserwować widoczną degradację tych samochodów na drodze.
Jednak nawet ta obserwacja może okazać się wyzwaniem, ponieważ większość pojazdów elektrycznych jeździ po drogach znacznie mniej niż sześć lat, a prawie 30% z nich sprzedano w 2022 r.
Wciąż nie wiadomo, w jaki sposób ulegają one degradacji w ciągu swojego życia – według producentów samochodów powinno to trwać nawet 20 lat. Jak dotąd wydaje się, że akumulatory EV mają znacznie dłuższą żywotność, niż ktokolwiek sobie wyobrażał, ponieważ bardzo niewiele z nich zostało wymienionych, nawet po wygaśnięciu 8-letniego okresu gwarancji na 100 000 mil.
Dlaczego musimy się martwić degradacją baterii w pojazdach elektrycznych? Większość samochodów elektrycznych opiera się na wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym, który jest takim samym rodzajem akumulatora, jaki można znaleźć w innych urządzeniach gospodarstwa domowego. Baterie litowo-jonowe zaczynają się zużywać zaraz po ich wyprodukowaniu, co wpływa na dostępny zasięg w miarę starzenia się samochodów. Jest to nieunikniona część nauki o bateriach, którą da się zauważyć w telefonie komórkowym i laptopie. Nawet jeśli nigdy nie używamy akumulatorów litowo-jonowych, z czasem powoli tracą one moc i wydajność.
Dobrą wiadomością jest to, że akumulator EV jest znacznie bardziej złożony i wyrafinowany niż inne akumulatory litowo-jonowe w naszej codzienności i jest zbudowany tak, aby zapewnić, że jego żywotność przekracza gwarancję, jak nie więcej.
Znalezienie dokładnej odpowiedzi na pytanie o żywotność baterii jest skomplikowana, ponieważ:
- Baterie to skomplikowane systemy. Nie możemy ich obserwować bezpośrednio i musimy polegać na interfejsie komputerowym, który przekazuje nam informacje o ich kondycji, stanie naładowania i nie tylko.
- O ogniwach baterii wiemy więcej niż o pakietach baterii. Większość rygorystycznych testów naukowych akumulatorów litowo-jonowych przeprowadza się na pojedynczych ogniwach, a nie na zaawansowanych technologicznie systemach stosowanych w pojazdach elektrycznych.
Ale wiele informacji można uzyskać z badań starszych modeli Nissana LEAF i Tesli Model S, które są w ruchu od prawie dekady. Wyniki badań są zachęcające: wygląda na to, że akumulatory pojazdów elektrycznych mają w sobie dużo życia.