Jak dbać o hak holowniczy jesienią? – porady Steinhof | MOTOFAKTOR

Jak dbać o hak holowniczy jesienią? - porady Steinhof

person Redakcja 18/11/2022

Eksperci Steinhof opracowali kilka wskazówek, jak konserwować hak holowniczy w okresie jesiennym.

 

 

Wszystkie współczesne samochody, które mają zamontowany hak, mogą być wyposażone w odpinaną kulę haka holowniczego. Spora grupa kierowców decyduje się zostawić kulę przymocowaną niemal na stałe do pojazdu. W ten sposób jest ona narażona na oddziaływanie czynników atmosferycznych, które jesienią są szczególnie niebezpieczne dla powłoki haka i jego elektroniki.

 

W związku z tym, gdy hak jest wyposażony w kulę wypinaną, zaleca się ją odpinać, jeśli hak nie jest eksploatowany. Jest to istotna czynność również podczas mycia pojazdu. Przed przystąpieniem do pielęgnacji nadwozia kula wypinana powinna zostać odpięta, a gniazdo zabezpieczone zaślepką.

Błoto, deszcz i pierwsza sól drogowa

Jesienią bardzo szybko zmienia się aura na dworze. Słoneczne dni ustępują miejsca deszczowym, na jezdniach pojawia się błoto, które oblepia nasz samochód. Później dołączają do tego przymrozki wraz z solą drogową. Te wszystkie elementy mogą mieć niekorzystny wpływ na hak holowniczy i gniazdo elektryczne. Dlatego potrzebna jest ich regularna konserwacja!

Regularnie myj hak holowniczy

Haki holownicze Steinhof mają powłokę antykorozyjną, która chroni strukturę akcesorium. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenie przestaje być skuteczne, jeśli ciągle jest narażone na odpryski kamieni, oddziaływanie substancji chemicznych i wilgoć. Dlatego podczas każdego mycia auta, warto przeznaczyć dodatkową chwilę na dokładne wyczyszczenie i opłukanie haka holowniczego. Warto również zajrzeć pod nakładkę zabezpieczającą kulę haka holowniczego przed zabrudzeniami. Tam też mogą gromadzić się drobinki piasku, błoto z jezdni i inne zanieczyszczenia.

Smarować, czy nie smarować?

Ważnym i ciekawym wątkiem dla każdego użytkownika haka holowniczego powinna być kwestia smarowania kuli haka (części kulistej). Na rynku funkcjonuje wiele preparatów, które swoją strukturą przypominają towot i mają usprawniać połączenie haka z zaczepem przyczepy.

 

Trzeba mieć świadomość, że istnieją sytuacje, w których wysmarowanie kuli jest błędem. Chodzi przede wszystkim o zaczepy ze stabilizacją i platformy rowerowe.

 

Głównym założeniem smarowania kuli haka holowniczego, jest zmniejszenie tarcia pomiędzy kulą i zaczepem przyczepy podczas wzajemnej pracy tych dwóch elementów. Dlatego też kulę należy zawsze utrzymywać w czystości i smarować smarem stałym. Dobrą praktyką jest nakładanie nowej warstwy smaru przed każdym użytkowaniem haka holowniczego. Przed nałożeniem smaru najlepiej sprawdzi się gruntowne wyczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni kuli. Są jednak przypadki, w których smarowanie kuli haka holowniczego jest niedopuszczalne. Dotyczy to przyczep wyposażonych w zaczep ze stabilizacją jazdy (typu Alko) i większości platform rowerowych (należy pamiętać, aby zapoznać się instrukcją urządzenia, które zamierzamy eksploatować na haku) – mówi Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof.

Zwróć uwagę na gniazdo wiązki elektrycznej!

Widoczność na drodze jest jedną z najważniejszych podstaw bezpieczeństwa, dlatego regularne kontrolowanie gniazda elektrycznego to nasz obowiązek. Dokładne obejrzenie przewodów i przeczyszczenie styków zajmuje tylko kilka chwil i jednocześnie daje wymierne korzyści w postaci sprawnego oświetlenia przyczepy.

Odpinaj hak holowniczy

System odpinania kuli haków holowniczych Steinhof został opracowany w taki sposób, żeby ta czynność trwała kilka chwil. W związku z tym z łatwością możemy przechowywać kulę haka holowniczego w futerale, gdy nie jest nam ona potrzebna. Dzięki temu chronimy elementy konstrukcyjne haka holowniczego przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych.

 

Źródło: Steinhof

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).