Jak brak zimy wpływa na rynek opon | MOTOFAKTOR

Jak brak zimy wpływa na rynek opon

Rekordowo wysokie temperatury w sezonie zimowym 2019/2020 skłaniają do postawienia pytania czy kierowcy zmieniają nawyki związane z sezonową zmianą opon.
6/04/2020

Ostatnia zima była jedną z najcieplejszych w historii Europy. Nie tylko średnia temperatura w styczniu była o 3,1 stopnia wyższa niż średnia w styczniu w latach 1981-2010, ale ciepła zima wyjątkowo dała się odczuć w Europie Północnej. W Norwegii w całej Finlandii i północnej Rosji temperatury były o ponad 6 stopni wyższe niż średnia z lat 1981-2010. Ale anomalie pogodowe nie ograniczały się do wzrostu temperatury – było znacznie mniej śniegu niż wcześniej.

 

Mimo to nadal spora część europejskich właściciele samochodów używa dwóch zestawów opon – letniego i zimowego i zmienia je w zależności od sezonu. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady: Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania i Irlandia to głównie rynki opon letnich – śnieg jest bowiem rzadkością w tych krajach. Z drugiej strony prawie połowa krajów europejskich wymaga obowiązkowego stosowania opon zimowych w okresie zimowym – od Turcji po Niemcy i Skandynawię po kraje bałtyckie.

 

Mimo to nadal spora część europejskich właściciele samochodów używa dwóch zestawów opon – letniego i zimowego i zmienia je w zależności od sezonu. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady: Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania i Irlandia to głównie rynki opon letnich – śnieg jest bowiem rzadkością w tych krajach. Z drugiej strony prawie połowa krajów europejskich wymaga obowiązkowego stosowania opon zimowych w okresie zimowym – od Turcji po Niemcy i Skandynawię po kraje bałtyckie.

 

Chociaż nie ma wątpliwości co do wydajności i bezpieczeństwa opon sezonowych, to coraz więcej producentów ogumienia wprowadza do oferty nowe modele opon całorocznych. Z każdym rokiem postęp technologiczny i coraz bardziej różnorodny portfel produktów całorocznych sprawiają, że zmniejsza się kompromis i różnica w zakresie właściwości jezdnych samochodu niż było to jeszcze kilka lat temu. Dodatkowo, wiele opon całoroznych spełnia wymagania i parametry opon zimowych (oznaczonych jako „M + S ”).

 

Opony całoroczne sprawdzają się jako ekonomiczne rozwiązanie dla samochodów o niskiej mocy, które rzadko jeżdżą poza miastami (co oznacza zarówno niski roczny przebieg, jak i niskie ryzyko napotkania „białych dróg”), mogą być także opłacalną opcją dla każdego, z wyjątkiem tych, którzy pokonują samochodem duże odległości w miesiącach letnich.

 

Nic więc dziwnego, że opony całoroczne szybko zdobywają udział w rynku. Na przykład we Włoszech jest to wzrost o 15% od zera w zaledwie 7 lat temu. W 2019 roku sprzedaż opon całorocznych wzrosła o 22%, podczas gdy cały rynek opon spadł o 3%.

 

A jak to jest w Polsce?

Już od kilku lat producenci obserwują trend wzrostowy sprzedaży opon całorocznych w Polsce, który z pewnością ma związek z zachodzącymi zmianami klimatycznymi i – w ich konsekwencji – statystycznie cieplejszą zimą w kraju. W 2017 roku dynamika sprzedaży opon całorocznych wzrosła o 29%, w roku 2018 aż o 49%, a rok później o 22%. Duży wzrost sprzedaży opon w tym segmencie nie świadczy jednak o tym, że polscy kierowcy rezygnują z opon zimowych – całkowity udział opon całorocznych w rynku w 2019 roku wyniósł mniej niż 9%. Należy pamiętać, że opony całoroczne są odpowiednie dla relatywnie małego grona kierowców – dla tych, którzy posiadają małe samochody, jeżdżą mało i głównie w mieście. Nowoczesne opony zimowe to nie jest produkt jedynie na kopny śnieg – zapewnią nam one bezpieczeństwo także w niższych, ale wciąż dodatnich temperaturach takich jak 5-7 st. C. na suchym asfalcie. Gdy spadnie deszcz czy deszcz ze śniegiem homologowane opony zimowe zapewnią nam świetną przyczepność. Nadal bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem dla wszystkich kierowców, którzy pokonują trasy międzymiastowe, z przebiegami rocznymi sięgającymi ponad 10 000 km jest kupno dobrych opon sezonowych.

Dyrektor Generalny PZPO - Piotr Sarnecki

 

Podobne tendencje, zbieżne z danymi PZPO, zauważają przedstawiciele firmy Yokohama.

Według danych PZPO w 2019 r. w porównaniu do 2018 r. na polskim rynku zanotowaliśmy spadek sprzedaży opon zimowych o 12% oraz letnich o 8%. Sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła natomiast o 22%. Analogiczne tendencje odnotowujemy w sprzedaży opon marek dystrybuowanych przez nas w Polsce, np. japońskiej marki premium Yokohama. Marka wprowadza też do swojej oferty coraz więcej całorocznych nowości, obecnie dostępne są trzy modele: GEOLANDAR A/T G015, GEOLANDAR A/T G015 LT, BluEarth-4S AW21.

przedstawiciel ITR CEE - Kamil Strząbała

 

Jeśli chodzi o wybór opob, europejscy kierowcy nie są podzieleni wzdłuż linii „Północ” kontra „Południe”. Różnica wynika raczej z podziału między terenami zurbanizowanymi a terenami górskimi, czy wyżynami – to te czynniki najczęściej determinują wybór rodzaju ogumienia. Wszędzie tam, gdzie są góry (Norwegia, Alpy lub Pireneje), zimą jest spora szansa na opady śniegu, a lokalni właściciele samochodów zwykle są wierni oponom zimowym, które zapewniają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie.

 

Odwrotnie jest w przypadku krajów Beneluksu lub północno-zachodnich Niemczech, gdzie jedna trzecia sprzedawanych zestawów opon to ogumienie całoroczne – tak wynika z danych niemieckiej organizacji Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk.

Ciekawe jest to, że opony całoroczne zastępują głównie opony letnie, a sprzedaż opon zimowych pozostaje stabilna, częściowo ze względu na wymagania prawne.

dyrektor zarządzający w Wolk After Sales Experts - Antti Wolk

 

Jak w takim razie może rozwijać się w przyszłości rynek opon? Czy w niektórych krajach opony całoroczne coraz częściej będą zastępować opony sezonowe?

Kluczowym czynnikiem, który może zwiększyć sprzedaż opon całorocznych jest to, że producenci samochodów coraz częściej używają ich jako oryginalnego wyposażenia do nowych pojazdów. To już zaczyna się dziać. Jeśli klient kupił samochód wyposażony w opony letnie i mieszka w kraju, w którym opony zimowe są obowiązkowe, wówczas dokupi zestaw opon zimowych. Ale wybór opon całorocznych na oryginalne wyposażenie nowych pojazdów zmienia postać rzeczy i stanowi wyzwanie dla rynku.

dyrektor zarządzający w Wolk After Sales Experts - Antti Wolk

 

Jak zatem mogą zmienić się zasady gry na ryku opon w najbliższych latach? Dziś średnie nasycenie rynku oponami całorocznymi na rynku UE wynosi około 11%, ale w ciągu najbliższych 4 lat może wzrosnąć do 17-18%. Zmienia się klimat, technologia podążą za zmianami klimatycznymi, zmieniają się także przyzwyczajenia właścicieli samochodów.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).