Inter Cars zwiększył udział w rynku w 2024 r. | MOTOFAKTOR

Inter Cars zwiększył udział w rynku w 2024 r.

Inter Cars opublikował raport finansowy za 2024 r. Grupa po raz kolejny zwiększyła udziały rynkowe i zanotowała sprzedaż na poziomie 19,47 mld zł.

Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars, Fot. Inter Cars

Jest to 8% wzrost sprzedaży w porównaniu do roku 2023. „Warto zwrócić uwagę również na to jak wynik wygląda po przeliczeniu na euro, które przez ostatni rok w stosunku do złotówki straciło na wartości. To w tej walucie jesteśmy porównywani do innych znaczących europejskich dystrybutorów. Wzrost przychodów rok do roku o 13,6% w EUR to najszybszy wzrost wśród dużych europejskich graczy. Aktualnie jesteśmy firmą nr 2 pod względem wolumenów sprzedaży w Europie” – pisze Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars SA, w dołączonym do raportu rocznego liście do akcjonariuszy.

W ocenie Zarządu na wzrost zysku netto za rok 2024, w porównaniu do wyniku za rok 2023 o 3% oraz wzrostu przychodów ze sprzedaży o 8,0%, miały wpływ:

  • utrzymujący się wzrost popytu na samochody używane – import samochodów używanych w Polsce był o 5,4% wyższy niż w roku 2023 (dane IBRM Samar)
  • wzrastający średni wiek parku samochodowego w Europie Środkowowschodniej, co przekłada się na zwiększenie zakresu i częstotliwości napraw
  • przewaga konkurencyjna na rynku części samochodowych wynikająca z zapewnienia ciągłości dostaw do klientów poprzez rozbudowaną sieć filialną oraz najszerszą ofertę produktową wynikającą ze znacznej ilości dostawców dającą również możliwość dywersyfikacji ryzyka w przypadku niedostępności towarów u producentów
  • ujemne różnice kursowe związane z rozrachunkami z zagranicznymi spółkami dystrybucyjnymi
  • presja na marże spowodowana umocnieniem waluty lokalnej wobec euro oraz presją rynkową występującą w niektórych krajach
  • wyższe koszty wynagrodzeń związane z koniecznością sprostania presji płacowej

W 2024 roku Grupa otworzyła 32 nowe filie co oznacza, iż na dzień 31 grudnia 2024 roku sieć sprzedaży liczyła łącznie 664 filie (2023: 632 filie), na co składa się 246 filii polskich i 418 filii zagranicznych odpowiednio na koniec 2023 było to 246 filii polskich i 386 filii zagranicznych. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 8,3% w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Rok 2024 to kolejny rok, który był pełen wyzwań. Główne wydarzenie wewnątrz spółki to uruchomienie pierwszego etapu robotyzacji naszej logistyki. W głównym centrum logistycznym w Zakroczymiu część towaru jest zbierana przez ponad 200 autonomicznych robotów. Uruchomienie systemu odbyło się bez żadnych krytycznych problemów, a system po fazie stabilizacji spełnia wszystkie oczekiwania. Dlatego rozpoczęliśmy kolejne etapy tego procesu, które będą wchodziły w życie w roku 2025 oraz kolejnych latach. Już niedługo uruchomimy produkcyjnie nowy magazyn w Rumuni (ponad 250 robotów), a także oddamy do użytku drugi etap robotyzacji magazynu w Zakroczymiu (dodatkowe 350 robotów, co da w sumie ponad 500 robotów). Podjęliśmy również decyzję o budowie nowego zrobotyzowanego magazynu w zachodniej Polsce, który będzie obsługiwany przez ponad 400 robotów. Dzięki tym inwestycjom w najbliższych latach uzyskamy przewagę kosztową, a przez to większą konkurencyjność” – informuje Maciej Oleksowicz w liście do akcjonariuszy.

Zagraniczne filie Inter Cars

Dominującym rynkiem sprzedaży dla Grupy Inter Cars jest rynek polski. W 2024 roku najszybciej rozwijającymi się krajami była Serbia, Grecja, Bułgaria, Niemcy oraz Bośnia i Hercegowina. Niemcy znalazły się w tej grupie głównie ze względu na spadek zakupu nowych samochodów i konieczności zapewnienia napraw dla dotychczas używanych pojazdów.

wyniki zagranicznych spólek Inter Cars
Źródło: raport okresowy Inter Cars za 2024 r.

Grupa Inter Cars posiada magazyny na Łotwie, zaopatrujący głównie Estonię i kraje ościenne, w Rumunii, który dostarcza towary do Bułgarii, Mołdawii oraz w Bułgarii, który zaopatruje filie w Serbii i Grecji. Natomiast z magazynu regionalnego w Chorwacji towar dostarczany jest do Włoch, Słowenii i Bośni. Operatorem logistycznym w magazynach w Polsce, Łotwie, Rumunii i Chorwacji jest spółka ILS sp. z o.o. wchodząca w skład Grupy Inter Cars. Rumunia jest po Polsce największym rynkiem Grupy. Z 74 filiami zaopatruje ponad 71 000 klientów i ponad 10 000 warsztatów samochodowych, dzięki czemu zajmuje 3 miejsce na krajowym rynku.

Otoczenie rynkowe

W liście do akcjonariuszy Prezes Inter Cars odnosi się także do ogólnej sytuacji na rynku. „Na rynkach obserwujemy silne trendy zmierzające w kierunku konsolidacji. Wielu mniejszych graczy notuje słabsze wyniki a duzi zyskują kolejne przewagi konkurencyjne. Na wybranych rynkach powoduje to lokalne „wojny cenowe”, a co za tym idzie rentowność netto w % w roku 2024 była niższa niż w roku 2023. Dodatkowa deflacja w cenach części motoryzacyjnych buduje dodatkową presję na wszystkich graczy. Grupa zanotowała zysk w wysokości 721,5 mln PLN, co jest wzrostem o 3%. Sukcesywnie realizujemy naszą strategię zwiększania udziałów rynkowych, generując zyski, które pozwalają nam sfinansować ten wzrost. Trudno dzisiaj przewidywać rozwój sytuacji geopolitycznej na świecie i w Europie, ale wiemy, że jako Inter Cars jesteśmy gotowi bardziej niż jakakolwiek inna firma na rozwój w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu” – zauważa Maciej Oleksowicz.

Prezes Inter Cars podkreśla, że rynek niezależnych warsztatów samochodowych rośnie w siłę i przewiduje, że kolejne lata spowodują dalszy wzrost rynku kosztem sieci producentów pojazdów, które nie są w stanie zaoferować atrakcyjnej oferty serwisowej dla samochodów starszych niż pojazdy kilkuletnie.

A średni wiek samochodu w Europie cały czas rośnie. Elektromobilność, która była głośnym hasłem w ubiegłych latach traci na znaczeniu. Pojazdy zasilane energią elektryczną zdobywają udziały rynkowe, ale w znacznie wolniejszym tempie niż było to prognozowane. W Inter Cars sukcesywnie rozwijamy ofertę części, a także szkoleń i wiedzy niezbędnej, aby również te pojazdy utrzymać w ruchu jak najdłużej. Nowym trendem w europejskiej motoryzacji jest rosnący udział nowych chińskich producentów samochodów. Już dzisiaj mamy dostępne podstawowe elementy serwisowe do tych pojazdów zarejestrowanych w krajach, w których prowadzimy działalność i jesteśmy zdeterminowani, aby w najbliższym czasie rozszerzać tą ofertę. Pojazdy nowych chińskich producentów, które dzisiaj trafiają na nasze drogi to głównie klasyczne pojazdy z silnikiem spalinowym oparte na dobrze znanej technologii. Wiele części i komponentów to kopie zachodnich konstrukcji sprzed lat, a więc technologia diagnostyki oraz naprawy tych pojazdów jest w większości dobrze znana. Liczymy, że w rosnącym segmencie napraw i serwisu pojazdów chińskich Inter Cars zdobędzie znacznie większe udziały niż w pojazdach klasycznych zachodnich producentów. Traktujemy ten trend jako dużą szansę” – podkreśla Maciej Oleksowicz.

Prezes Inter Cars informuje również, że Grupa ciągle rozwija się również geograficznie – działa już w 20 krajach i planuje dalszą ekspansję zarówno w Europie Zachodniej jak i mniejszych krajach takich jak Kosowo.

Więcej szczegółów w raporcie finansowym Inter Cars za 2024 rok – do pobrania TUTAJ

Źródło: raport finansowy Inter Cars za 2024 rok