Inteligentne technologie Bosch na targach CES | MOTOFAKTOR

Inteligentne technologie Bosch na targach CES

person Joanna Piszcz 23/12/2019

Na rozpoczynających się 7 stycznia targach CES w Las Vegas, Bosch zaprezentuje rozwiązania w dziedzinie mobilności.

Na targach CES przyznawane są nagrody, którymi wyróżnia się najbardziej innowacyjne produkty. Są one także wyznacznikiem przyszłych trendów. CES Innovation Awards przyznawane są przez stowarzyszenie Consumer Technology Association (CTA) w 28 kategoriach. Firma Bosch otrzymała tym razem najwyższą liczbę punktów w dwóch z nich. Zdobyła też trzy inne wyróżnienia jako „Honoree”.

 

Jednym z nagrodzonych produktów jest nowy wyświetlacz 3D firmy Bosch, który wykorzystuje pasywną technologię 3D do przestrzennego prezentowania obrazów i ostrzeżeń na kokpicie samochodu. Dzięki temu kierowca szybciej przyswaja informacje – taki sposób przekazywania informacji nie rozprasza go. System nie wymaga stosowania dodatkowych technologii takich jak Eyetracking czy okulary 3D.

Rozwiązania Bosch, które warto poznać

Monitorowanie wnętrza pojazdu – system monitorowania wnętrza pojazdu, opracowany przez firmę Bosch, rozpoznaje takie sytuacje na podstawie ruchu powiek, kierunku patrzenia oraz pozycji na fotelu, a wtedy ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Ponadto system rejestruje także, ilu pasażerów znajduje się w samochodzie oraz które miejsca zajmują. Umożliwia to optymalne działanie systemów bezpieczeństwa takich jak poduszki powietrzne.

 

System podnosi także komfort jazdy pasażerów – umożliwia na przykład automatyczną konfigurację zapisanych przez pasażera indywidualnych ustawień dla danego miejsca w pojeździe. W przyszłości samochody będą poruszać się na niektórych odcinkach autostrad autonomicznie, a wtedy system monitorowania wnętrza pojazdu stanie się nieodzowny: kamera będzie sprawdzać, czy kierowca jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem, w razie potrzeby.

 

Bosch IoT Shuttle – przyszłość mobilności: w przyszłości operatorzy usług w zakresie mobilności (MSP; Mobility Service Provider) będą coraz częściej oferować dopasowaną do potrzeb mobilność na żądanie, realizowaną z wykorzystaniem specjalnych pojazdów autonomicznych (Shuttles) do przewozu osób lub towarów. Na targach CES Bosch przy pomocy prototypu IoT Shuttle zaprezentuje w zakresie elektryfikacji, automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji tego typu pojazdów. Oferta obejmuje także usługi zintegrowane w internecie, dzięki którym operatorzy mogą elastycznie eksploatować, ładować konserwować pojazdy flotowe oraz nimi zarządzać.

Mobilność w przyszłości: wybrane rozwiązania i usługi

Inteligentna kamera przednia: interpretacja obrazu dzięki przetwarzaniu komputerowemu oraz sztucznej inteligencji (AI inside – z wbudowaną sztuczną inteligencją): Stworzona przez Bosch kamera rozpoznaje obiekty i dzieli je na kategorie takie jak pojazdy, piesi czy rowery, a także mierzy ich ruch. Interpretuje także to, co widzi i jest w stanie odróżnić np. jezdnię od pasa zieleni czy zabudowy pobocza – także wtedy, gdy brakuje oznaczeń poziomych na jezdni. Nawet w dużym ruchu miejskim potrafi szybciej i bardziej niezawodnie rozpoznawać oraz klasyfikować także częściowo zasłonięte lub przejeżdżające drogę w poprzek pojazdy i rowery oraz przekraczających jezdnię pieszych.

 

Pojazd może w takiej sytuacji ostrzec kierowcę lub awaryjnie hamować. Inteligencja kamery bazuje na know-how firmy Bosch, który wykorzystano w procesorze japońskiej firmy Renesans o nazwie V3H. Rozwiązanie poprawia także działanie już dostępnych układów wspomagania jazdy i rozszerza ich spektrum zastosowań. Możliwe jest np. inicjowanie automatycznego hamowania awaryjnego w sytuacji, gdy przed pojazdem pojawiają się określone gatunki zwierząt.

 

Czujniki radarowe – czujniki otoczenia badające złożone sytuacje na drogach: nowa generacja czujników radarowych Bosch potrafi jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu, i to pomimo trudnych warunków pogodowych oraz słabego oświetlenia. Jest to możliwe dzięki większemu zasięgowi detekcji, szerszemu kątowi otwarcia i wyższej rozdzielczości kątowej. Czujniki umożliwiają jeszcze bardziej niezawodne działanie np. automatycznych systemów hamowania awaryjnego.

 

Automated Valet Parking – automatyczna usługa parkowania pojazdu: Wspólne rozwiązanie firm Bosch i Daimler jest pierwszym tego typu systemem SAE Level 4, który uzyskał zezwolenie odpowiednich władz w Niemczech. Czujniki zastosowane w infrastrukturze parkingu oraz wykorzystywane do komunikacji systemu zostały wyprodukowane przez firmę Bosch. Do końca 2021 roku w system Automated Valet Parking ma być wyposażonych kilkanaście kolejnych parkingów. W tym celu Bosch współpracuje z operatorami parkingów oraz deweloperami.

 

Vehicle Computer – architektura elektroniki następnej generacji: kluczem do przyszłej zintegrowanej w internecie, zautomatyzowanej i zelektryfikowanej mobilności jest architektura elektroniki pojazdów. Dzięki nowym, wydajnym modułom sterującym, pojazdy staną się bardziej wydajne, ale nie tylko. Mniejsza liczba sterowników oznacza także mniejszą masę pojazdu i ograniczenie stopnia skomplikowania interakcji pomiędzy komponentami i systemami. Do początków przyszłej dekady Vehicle Computers firmy Bosch zwiększą moc obliczeniową o współczynnik równy 1 000. Bosch stosuje już jednostki tego typu w rozwiązaniach dla zautomatyzowanej jazdy, układu napędowego oraz przy integracji systemów Infotainment i funkcji wspomagających.

 

Perfectly keyless – smartfon w funkcji kluczyka do samochodu: rozwiązanie Perfectly keyless będzie wykorzystywać do komunikacji pomiędzy pojazdem a smartfonem nie tylko technologię Bluetooth, ale także technologię ultraszerokopasmową (UWB; Ultra-Wideband), dostępną już w niektórych smartfonach. Dzięki technologii UWB możliwe jest zlokalizowanie smartfona z dokładnością do kilku centymetrów. Ta technologia umożliwia też bardzo dobre zabezpieczenie komunikacji z pojazdem. Bosch wraz z partnerami pracuje obecnie nad standaryzacją transmisji danych pomiędzy smartfonem a pojazdem. Na targach CES pokazany zostanie samochód demonstracyjny z rozwiązaniem Perfectly keyless, w którym po raz pierwszy zastosowano technologię UWB.

 

System ogniw paliwowych – elektromobilność na dalekich dystansach: ogniwa paliwowe w pojazdach umożliwiają pokonanie długiego dystansu oraz zapewniają krótki czas tankowania, a przy wykorzystaniu wodoru produkowanego z odnawialnych źródeł energii – zapewniają także bezemisyjną eksploatację pojazdów elektrycznych. Wspólnie ze szwedzką firmą Powercell Bosch pracuje nad przygotowaniem przemysłowej produkcji stosów ogniw paliwowych, które przekształcają wodór w energię elektryczną. Bosch pracuje także nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej innych ważnych komponentów systemu.

 

Rolling Chassis – platforma dla elektromobilności: napęd elektryczny, układ kierowniczy i hamulcowy – w ramach swojego portfolio Bosch oferuje wszystkie elementy istotne dla rozwoju elektromobilności. W ramach współpracy rozwojowej z ekspertem w dziedzinie nadwozi i techniki motoryzacyjnej, firmą Benteler, Bosch pokaże, w jaki sposób może wyglądać integracja wszystkich produktów Bosch w samochodach elektrycznych. Rolling Chassis to platforma umożliwiająca m.in. dalszy rozwój produktów pod kątem określonych wymagań.

 

eAchse – technologia SiC w służbie wydajnych pojazdów elektrycznych: w ramach eAchse Performance firma Bosch zaprezentuje nowe rozwiązania podnoszące stopień sprawności i zwiększające gęstość energii napędów elektrycznych. Nowa jednostka napędowa wyróżnia się sprawnością na poziomie nawet 96% i zwiększa zasięg mierzony w cyklu WLTP nawet do 6%. 3 kilowaty mocy na kilogram to o 50% większa gęstość energii w porównaniu do dotychczasowej wersji układu eAchse. Optymalizacja układu była możliwa dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu półprzewodników na bazie węglika krzemu przy produkcji energoelektroniki, a także dzięki nowemu układowi silnika elektrycznego, energoelektroniki i przekładni.

 

Connected Biking – jazda rowerem w wersji 2.0: komputer Kiox umożliwia stały podgląd danych takich jak prędkość, puls, czy indywidualny wynik podczas jazdy rowerem elektrycznym. Po zakończeniu jazdy dane można analizować w aplikacji na smartfony eBike Connect lub na portalu internetowym. Nowa funkcja premium o nazwie Lock rozszerza możliwości komputera pokładowego Kiox o cyfrowy system antykradzieżowy. Pełną integrację roweru elektrycznego w internecie gwarantuje także nowy SmartphoneHub, który dzięki aplikacji COBI.Bike oferuje szereg funkcji: od nawigacji i monitorowania aktywności fizycznej do integracji z usługami i aplikacjami firm trzecich takich jak Apple Health, Google Fit czy komoot.

 

Stoisko firmy Bosch na targach CES: Central Hall, nr 12401.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).