Inteligentne rozwiązania Bosch w Las Vegas

person Adrian Januszkiewicz 10/01/2019

Na trwających targach CES 2019 Bosch prezentuje rozwiązania technologiczne będące odpowiedzią na aktualne wyzwania, takie jak urbanizacja, wzrost ludności oraz zmiany klimatyczne.

Koncern technologiczno-usługowy przedstawia innowacyjne rozwiązania i usługi dla mobilności w przyszłości oraz inteligentnych domów.

Światowa premiera: samochód koncepcyjny Bosch dla nowego rodzaju mobilności

Samochód koncepcyjny – elektryczny samochód do przewozu osób – bez kierowcy i ze zintegrowanymi usługami, stworzony przez firmę Bosch ma za zadanie zaprezentować gościom targów CES możliwości mobilności w nowym wydaniu. Ten rodzaj mobilności zdominuje wkrótce krajobraz transportu w światowych metropoliach: samochody do przewozu osób będą poruszać się bez kierowcy, będą w pełni zintegrowane z otoczeniem i niemal bezszelestnie poruszać się będą po centrach miast. Bosch wystąpi w roli dostawcy sprzętu, oprogramowania oraz nowych cyfrowych usług, dzięki którym użytkownicy będą mogli rezerwować pojazdy, opłacać przejazd lub dzielić swoje trasy przejazdu z innymi pasażerami.

CES Innovation Awards: aż sześć wyróżnień dla firmy Bosch

W przededniu rozpoczynających się targów CES 2019 firma Bosch otrzymała w sumie sześć wyróżnień CES Innovation Awards. Nagrody CES Innovation Awards są przyznawane przez stowarzyszenie Consumer Technology Association (CTA) co roku, w 28 kategoriach. Są one także wyznacznikiem przyszłych trendów. Wyróżnienia otrzymały następujące produkty i usługi dotyczące mobilności przyszłości:

Zasada All-in-one w integracji pojazdów z internetem

W przyszłości, kiedy mobilność będzie zintegrowana z internetem i zautomatyzowana, pojazdy muszą płynnie komunikować się zarówno ze sobą, jak i z otoczeniem. W tym celu Bosch stworzył uniwersalny moduł sieciowy, który obsługuje wszystkie technologie transmisji w modelu komunikacji V2X (Vehicle-to-Everything), oparte na Wi-Fi i telefonii komórkowej. Dzięki temu pojazdy mogą komunikować się ze sobą oraz z infrastrukturą transportową niezależnie od regionu geograficznego i marki producenta. Złożoną funkcję zarządzania wymianą danych wykonuje oprogramowanie stworzone przez portugalski start-up Veniam. W trybie ciągłym wyszukuje ono najbardziej optymalną w danej chwili technologię transmisji oraz automatycznie zmienia ją w zależności od dostępnych alternatyw.

Pojazdy ciężarowe bez lusterek zewnętrznych

Nowy model Mercedes-Benz Actros to pierwszy seryjnie produkowany pojazd ciężarowy, w którym tradycyjne lusterka główne i lusterka szerokokątne zostały zastąpione przez system kamer. Tzw. Mirror Cam oferuje przy tym lepszą widoczność. Oprócz poprawy bezpieczeństwa eliminacja tradycyjnych lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe są bardziej aerodynamiczne. Obraz z dwóch kamer zamontowanych po lewej i po prawej stronie na ramie dachu jest prezentowany użytkownikowi w czasie rzeczywistym, na dwóch wysokiej rozdzielczości 15-calowych wyświetlaczach zainstalowanych na słupkach A wewnątrz kabiny. W zależności od sytuacji system dopasowuje prezentację obrazu na ekranach. Dzięki temu Mirror Cam znacząco poprawia aerodynamikę, bezpieczeństwo i ułatwia prowadzenie pojazdu. Partnerami w czasie prac rozwojowych nad systemem Mirror Cam firmy Daimler były firmy Bosch i Mekra Lang.

Smartfon w funkcji kluczyka do samochodu

System dostępu Perfectly keyless firmy Bosch umożliwi w przyszłości kierowcom, operatorom flot Car-Sharing oraz spedycjom cyfrowe zarządzanie pojazdami bez użycia tradycyjnych kluczyków. Za pomocą aplikacji na smartfony będą oni mogli w każdej chwili ustalić, kto i kiedy ma dostęp do samochodów osobowych lub pojazdów ciężarowych. Najważniejsza cecha systemu Bosch: dobrze zabezpieczone połączenie pomiędzy smartfonem a pojazdem. Podobnie jak w przypadku cyfrowego odcisku palca, system Perfectly keyless precyzyjnie rozpoznaje smarfton, na którym znajdują się uprawnienia dostępu. Podczas targów CES 2019 firma Bosch zaprezentuje ten system zainstalowany w samochodzie demonstracyjnym przygotowanym na bazie modelu Ford Mustang.

Radarowe układy wspomagające zapobiegają wypadkom motocykli

Asystent martwego pola, system ostrzegania przed kolizją oraz układ kontroli prędkości i odległości: radar, pełniący funkcję „organu zmysłu” motocykla, umożliwia realizację nowych funkcji wspomagających i funkcji bezpieczeństwa oraz dostarcza informacji o otoczeniu pojazdu. Funkcje wspomagające zapewniają tym samym nie tylko większe bezpieczeństwo, ale także przyjemniejszą i bardziej komfortową jazdę, ponieważ ułatwiają prowadzenie motocykla. Według szacunków ekspertów firmy Bosch zajmujących się analizami wypadkowymi, radarowe układy wspomagające mogłyby zapobiec co siódmemu wypadkowi z udziałem motocykla. Elektroniczne układy wspomagające czuwają nad bezpieczeństwem przez cały czas, a w razie niebezpieczeństwa reagują szybciej od człowieka. Bazę technologiczną stanowi w tym przypadku połączenie czujnika radarowego, układu hamulcowego, sterownika silnika oraz interfejsu HMI.

Aplikacja umożliwiająca integrację skuterów elektrycznych z internetem

Dzięki nowej aplikacji skutery elektryczne stają się mistrzami integracji z internetem. Aplikacja pokazuje m.in. stan naładowania skutera elektrycznego i umożliwia komunikację pomiędzy pojazdem i kierowcą, a także innymi użytkownikami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dzięki temu użytkownicy mogą w łatwy sposób znaleźć znajomych w okolicy. Zintegrowany z internetem uchwyt na kierownicy skutera umożliwia zamocowanie do niego kasku. Uchwytem można sterować za pośrednictwem aplikacji. W czasie postoju skutera można pozostawić na nim kask, pojazd jest chroniony przed kradzieżą, a jego wyświetlacz przed aktami wandalizmu.

Przyszłość mobilności: nowe rozwiązania i usługi

Pozostałe rozwiązania dla mobilności przyszłości, które Bosch prezentuje w Las Vegas to:

Komfortowa jazda z napędem elektrycznym dzięki Convenience Charging

Taki jest cel usługi Bosch, którą koncern prezentuje podczas targów CES 2019 w pojeździe demonstracyjnym, skonstruowanym na bazie modelu Audi A3 e-tron. Zintegrowane rozwiązanie do ładowania i nawigacji pomoże zwiększyć przydatność samochodów elektrycznych w codziennych zastosowaniach: dzięki niemu samochód elektryczny przyszłości nie tylko będzie wiedział, kiedy skończy się mu rezerwa energii elektrycznej, ale także gdzie doładować akumulator. Aby to zrobić, Convenience Charging integruje informacje napędu elektrycznego z danymi pojazdu oraz danymi z otoczenia, tworząc wiarygodną prognozę zasięgu.

 

Dzięki nowemu rodzajowi nawigacji usługa planuje możliwość doładowania akumulatora w oparciu o indywidualne preferencje kierowcy. W przyszłości kierowcy samochodów elektrycznych będą mogli nawet zamówić dostawę zakupów do zarezerwowanego wcześniej punktu ładowania, co pozwoli na optymalne wykorzystanie czasu poświęconego na ładowanie. Aplikacja Convenience Charging umożliwia kierowcy wcześniejsze, komfortowe zaplanowanie postojów na ładowanie. Propozycje odcinków trasy pomiędzy kolejnymi ładowarkami można następnie przesłać do pojazdu.

Bezpieczne korzystanie z telefonu podczas jazdy samochodem

Dzięki rozwiązaniu mySPIN umożliwiającemu integrację smartfona w samochodzie kierowcy mogą bezpiecznie korzystać z aplikacji na smartfonie także podczas jazdy. Nowością jest rozwiązanie dla pojazdów z systemem przesyłu danych MirrorLink. W przyszłości wystarczy adapter, aby kompatybilne z mySPIN aplikacje mogły pojawić się na ekranie systemu Infotainment lub wyświetlaczu zestawu wskaźników w wersji powiększonej i ograniczonej do najważniejszych funkcji. Kierowcy będą mogli obsługiwać je dotykowo lub za pomocą pokrętła. Bosch opracowuje także wersje mySPIN dla pojazdów użytkowych, motocykli, skuterów i trójkołowców.

Ratownicy z chmury danych

Tylko w Niemczech radio podaje rocznie około 2 000 ostrzeżeń o samochodach poruszających się pod prąd. Jednak najczęściej ostrzeżenie takie pojawia się za późno, a przeciętna jazda pod prąd kończy się, nierzadko tragicznie, po około 500 metrach. Bosch opracował bazujące na chmurze rozwiązanie, które w ciągu dziesięciu sekund ostrzega zarówno kierowcę jadącego pod prąd, jak i wszystkich zagrożonych uczestników ruchu. Już ok. 15 aplikacji radiowych i nawigacyjnych korzysta z ostrzeżeń o pojazdach poruszających się pod prąd, co daje usłudze zasięg w 13 krajach Europy. Usługę umożliwia moduł oprogramowania, dzięki któremu można ją zintegrować w istniejących systemach Infotainment oraz aplikacjach.

Elektroniczny horyzont jeszcze dokładniejszy niż dotychczas

Elektroniczny horyzont już dziś dostarcza informacji o wzniesieniach i promieniach skrętu dróg, które uzupełniają zestaw danych nawigacyjnych. Dzięki niemu pojazdy mogą przewidywać pewne sytuacje, co poprawia komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Bosch pracuje obecnie nad kolejną generacją elektronicznego horyzontu, który w przyszłości ma być jeszcze dokładniejszy i jeszcze bardziej aktualny. Oprócz informacji na temat kategorii dróg, zakrętów i profili wysokości elektroniczny horyzont dostarczać będzie także poszczególnym układom w pojeździe oraz nawigacji także informacje o geometrii każdego pasa ruchu oraz dane infrastrukturalne z obiektami trójwymiarowymi. Pomoże to pojazdom zautomatyzowanym zwiększyć dokładność lokalizacji w obrębie pasa ruchu.

Zautomatyzowane samochody z własnym wyczuciem

Dzięki inteligentnym usługom informacji o stanie dróg, opracowanym przez firmę Bosch, samochody zautomatyzowane wiedzą, jaki jest stan nawierzchni na danej trasie i jak stan ten zmienia się w miarę podróży. Koncern wykorzystuje do tego dane pogodowe partnerskiej firmy Foreca. Przy odpowiedniej liczbie zintegrowanych z internetem pojazdów, poruszających się po drogach, Bosch będzie mógł uzupełnić inteligentne usługi informacji o stanie dróg o dane pozyskiwane z tych pojazdów. W ten sposób usługa Bosch przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, dostępności i komfortu zautomatyzowanych funkcji jazdy.

Zautomatyzowane samochody w miastach

Amerykańskie miasto San José w Dolinie Krzemowej będzie pilotażowym miastem zautomatyzowanej usługi przewozowej, obsługiwanej przez firmy Bosch i Daimler. W tym celu podpisano trójstronny list intencyjny. Bosch i Daimler chcą udostępnić wybranym klientom opartą na aplikacji usługę przewozową autonomicznymi samochodami Mercedes-Benz klasy S. Teren, na którym będą realizowane jazdy testowe, znajduje się pomiędzy centrum miasta a West San José, wzdłuż arterii komunikacyjnej Carlos Street/Stevens Creek Boulevard. Bosch i Daimler wspólnie pracują nad tematem zautomatyzowanej jazdy w miastach. Celem jest stworzenie systemu jazdy dla w pełni zautomatyzowanych samochodów bez kierowcy (poziom automatyzacji SAE 4/5), który na początku kolejnej dekady powinien być gotowy do produkcji seryjnej.

Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa dla samochodów zintegrowanych z internetem

Od kwietnia 2018 roku każdy pojazd z nową homologacją jest równocześnie pojazdem zintegrowanym z internetem – umożliwia to automatyczny system alarmowy „Emergency Call”. W związku z tym większego znaczenia nabierają kompleksowe koncepcje bezpieczeństwa dla pojazdów zintegrowanych z internetem. CycurACCESS stworzony przez ESCRYPT i prezentowany na targach CES to koncepcja bezpieczeństwa dla systemów dostępu do pojazdów, w których nie używa się tradycyjnego kluczyka. Nowoczesne procedury kryptograficzne zapewniają wyjątkowy poziom bezpieczeństwa cyfrowemu kluczykowi do pojazdu. Ponadto spółka zależna Bosch zaprezentuje kompletne rozwiązanie w zakresie bezpiecznych aktualizacji oprogramowania drogą bezprzewodową (Over-the-Air): efektywny system zarządzania kluczami i certyfikatami gwarantuje przy tym kompleksowe szyfrowanie – od sterownika w samochodzie aż po systemy IT producenta pojazdów.

 

Te i inne innowacje Boscha można oglądać w Central Hall targów CES 2019 przy stoisku nr 14020.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl