Inteligentne parkowanie pomocne dla miast | MOTOFAKTOR

Funkcje planowania urbanistycznego w oprogramowaniu do inteligentnego parkowania może pomóc w projektowaniu bardziej zielonych, inteligentnych miast.

Przeznaczeniem systemów do inteligentnego parkowania jest pomoc kierowcy w znalezieniu wolnego miejsca parkingowego. Taki system może np. posiadać funkcję monitorowania zajętych miejsc parkingowych w czasie rzeczywistym w oparciu o czujniki wykrywania pojazdów. Należą do nich również cyfrowe tablice informacyjne, kioski płatnicze oraz aplikacje mobilne do inteligentnego parkowania.

Inteligentne parkowanie oznacza, że mieszkańcy nie muszą walczyć o miejsca parkingowe. System potrafi znaleźć najszybszą trasę do wolnego miejsca parkingowego i zapłacić za postój w formie cyfrowej. Ricardo Vitorino koordynator projektu QPARK i kierownik działu badań i innowacji Smart Cities w firmie Ubiwhere, w Portugalii

 

Technologia ta stanowi wsparcie dla władz gminnych i zarządców parkingów w zakresie osiągania wydajności operacyjnej oraz redukcji zatorów w ruchu. Zrozumienie schematów ruchu miejskiego może przyczynić się do zoptymalizowania obłożenia miejsc parkingowych oraz zmniejszenia zanieczyszczeń w godzinach szczytu.

Obecne rozwiązania dotyczące inteligentnego parkowania wydają się być skupione jednak wyłącznie na samym problemie znalezienia wolnego miejsca. Jest tutaj niewykorzystana okazja. Zebrane w ten sposób dane mogą, wraz z danymi dotyczącymi planowania urbanistycznego, naprawdę pomóc nam zbliżyć się w stronę inteligentnych miast. Ricardo Vitorino

Scenariusze prawdziwych sytuacji

Projekt QPARK bazuje na istniejącym rozwiązaniu Smart Parking firmy Ubiwhere. Wykorzystuje ono elektromagnetyczne czujniki wykrywające pojazdy oraz platformę inteligentnego parkowania, która zbiera i przetwarza wszystkie spływające dane. Celem tej finansowanej ze środków UE inicjatywy było wzbogacenie platformy o funkcje planowania urbanistycznego.

 

W praktyce oznacza to, że z tego narzędzia mogliby korzystać miejscy planiści, aby ocenić których dróg oraz stref parkowania w danym mieście najbardziej dotyczy określony problem. Platforma generowałaby wówczas raport, umożliwiające jego rozwiązanie.

 

W tym celu Vitorino i jego zespół dostosowali narzędzie Smart Parking tak, aby mogło obsługiwać język programowania CARMA do tworzenia modeli sytuacyjnych, który został opracowany w poprzednim projekcie finansowanym przez UE.

Pozwoli to przeprowadzać na platformie symulacje korzystania z dróg i stref parkowania w danym mieście. Ricardo Vitorino

 

Kolejną istotną innowacją była możliwość importowania map OpenStreetMap przedstawiających rzeczywistą sytuację w ruchu ulicznym. Oznacza to, że za pośrednictwem platformy Ubiwhere można na bieżąco śledzić ruch na ulicach. Użytkownicy mogą również wprowadzać do silnika symulacji platformy pewne parametry, takie jak czas trwania danej sytuacji czy średni czas parkowania.

 

W trakcie realizacji projektu QPARK Vitorino i jego zespołowi udało się następnie zastosować to narzędzie do analizy sytuacji na drogach oraz w strefach parkowania w portugalskim mieście Aveiro.

Funkcja planowania urbanistycznego

Jak mówi Vitorino, efekt końcowy to platforma przeprowadzająca analizy różnych ewentualności i wyposażona w funkcję generowania raportów dotyczących planowania urbanistycznego.

To największe osiągnięcie tego projektu. Tworząc system, który wykorzystuje symulacje parkowania i ruchu ulicznego, jesteśmy w stanie zaoferować inteligentnym miastom dodatkowe możliwości planowania ich rozwoju. Ricardo Vitorino

 

Planiści miejscy mogą np. przeprowadzać symulacje i analizować to, w jaki sposób następuje zapełnianie miejsc parkingowych, gdy drogi są przebudowywane lub zamykane, albo gdy wzrasta natężenie ruchu z powodu popularnych wydarzeń. Powinno to umożliwić szybsze znajdowanie miejsc parkingowych, a tym samym zmniejszyć ruch uliczny i związane z nim emisje.

Zamierzamy wykorzystać wiedzę zdobytą podczas projektu QPARK, aby na bieżąco udoskonalać naszą platformę Smart Parking. Prowadzimy też inne projekty, w ramach których analizujemy schematy przemieszczania się pojazdów, aby zoptymalizować wykorzystanie floty samochodów firmowych. Ricardo Vitorino

 

Funkcja planowania urbanistycznego pomoże firmie Ubiwhere także wyróżnić się na tle innych dostawców rozwiązań do inteligentnego parkowania, otwierając tym samym nowe możliwości prowadzenia biznesu.

Mamy nadzieję, że ten rodzaj usługi przybliży nas do powstania bardziej innowacyjnych centrów badawczych i uniwersytetów. Ricardo Vitorino

 

Źródło: Komisja Europejska

Zdjęcie główne: Ubiwhere

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).