Już wkrótce Cayenne Electric dołączy do portfolio SUV-ów Porsche. Samochód bazuje na ewolucyjnej wersji wewnętrznie opracowanej platformy Premium Platform Electric (PPE). Jej 800-woltowa architektura stanowi podstawę dla imponującej mocy ładowania, inteligentnego rozdziału energii i wysokiej efektywności.
W połączeniu z nowym zespołem napędowym Cayenne Electric osiąga zasięg odpowiedni zarówno do codziennego użytku, jak i odbywania dalekich podróży. Według cyklu mieszanego WLTP nowy SUV będzie dysponował zasięgiem przekraczającym 600 kilometrów. Niedawno Cayenne Electric udowodniło swoje kompetencje na dalekich trasach, przy stałej wysokiej średniej prędkości, w rzeczywistych warunkach. Kilku niezależnych dziennikarzy z USA poddało prototypy zbliżone do aut produkcyjnych (lecz nadal zakamuflowane) testowi zasięgu na drodze szybkiego ruchu; na jednym ładowaniu akumulatora, przy maksymalnej dozwolonej prędkości 113 km/h, przejechało ponad 563 km. Zasięg ten jest wynikiem połączenia innowacyjnej technologii i zaawansowanego zarządzania energią.
„Wraz z Cayenne Electric przenosimy e-osiągi na nowy poziom. Nasz innowacyjny układ wysokiego napięcia łączy maksymalną efektywność z typową dla Porsche dynamiką jazdy” – wyjaśnia dr Michael Steiner, wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. badań i rozwoju.
Sercem nowego Cayenne Electric jest funkcjonalnie zintegrowany akumulator wysokiego napięcia o pojemności energetycznej 113 kWh brutto. Jest on bezpośrednio zintegrowany z konstrukcją samochodu i oprócz magazynowania energii pełni funkcję integralnego elementu strukturalnego. Przekłada się to na znaczące korzyści w obszarach masy i wykorzystania przestrzeni; stosunek ilości miejsca zajmowanego przez ogniwa oraz obudowę w porównaniu z akumulatorem Porsche Taycan drugiej generacji poprawił się o 12%.

Integracja akumulatora ze strukturą nadwozia zwiększa również sztywność konstrukcji i dodatkowo obniża położenie środka ciężkości – oba te czynniki są kluczowe dla dynamiki jazdy oraz precyzji prowadzenia. Akumulator przyczynia się zatem do uzyskania zwinności prowadzenia Cayenne Electric. Porsche wyznacza nowe standardy także w dziedzinie bezpieczeństwa biernego; moduły akumulatorów są wykonane ze specjalnie opracowanego profilu aluminiowego, który w razie zderzenia absorbuje energię w ukierunkowany sposób i chroni ogniwa.
Aby uzyskać maksymalną gęstość energii i jak najlepsze możliwości ładowania, Porsche wykorzystuje akumulator litowo-jonowy z sześcioma wymiennymi modułami i 192 wielkoformatowymi ogniwami kieszeniowymi. Składają się one z anody grafitowo-krzemowej oraz katody niklowo-manganowo-kobaltowo-aluminiowej (NMCA). Wysoka zawartość niklu, wynosząca 86%, zapewnia maksymalną gęstość energii, a krzem w anodzie znacząco podnosi możliwości, jeśli chodzi o szybkie ładowanie. Z kolei aluminium zwiększa sztywność konstrukcji ogniw. Rezultat: gęstość energii wyższa o 7% w porównaniu z obecnym akumulatorem Porsche Taycan, a jednocześnie większa efektywność ładowania.

Kluczowym elementem układu wysokiego napięcia jest innowacyjne podwójne chłodzenie, które reguluje temperaturę akumulatora zarówno od góry, jak i od dołu. Umożliwia to precyzyjną kontrolę okna temperaturowego i sprawia, że bateria zawsze działa w optymalnym zakresie – niezależnie od pogody, mocy ładowania czy stylu jazdy. Wydajność chłodzenia odpowiada wydajności około 100 dużych lodówek domowych. Po raz pierwszy zastosowane zostaną energooszczędne wentylatory ciśnieniowe, które zużywają o około 15% mniej energii niż konwencjonalne wentylatory wyciągowe. Rezultatem jest stale wysoka moc ładowania i duża wydajność przy minimalnych stratach energii – kluczowe „składniki” generalnej efektywności nowego Cayenne.
Integralną cześć elektrycznej architektury Cayenne Electric stanowi nowe predykcyjne zarządzanie temperaturą, które łączy wszystkie obwody chłodzenia i ogrzewania samochodu. Stale analizując temperaturę, trasę oraz profil jazdy, proaktywnie steruje przepływem energii. Inteligentne oprogramowanie oblicza zapotrzebowanie na ogrzewanie lub chłodzenie w czasie rzeczywistym – uwzględniając dane nawigacji, topografię, warunki ruchu i styl jazdy. Celem jest utrzymanie akumulatora w optymalnym przedziale temperaturowym przez cały czas – z myślą o maksymalnej szybkości ładowania, żywotności oraz stabilności zasięgu. Lista korzyści dla kierowcy obejmuje krótsze czasy ładowania, niższe zużycie energii i jeszcze dokładniejsze prognozy zużycia prądu. System ściśle współpracuje z udoskonalonym Planerem ładowania, który uwzględnia indywidualne preferencje dotyczące ładowania i przygotowuje akumulator do kolejnego uzupełnienia energii.
„Funkcjonalnie zintegrowany akumulator, koncepcja dwustronnego chłodzenia i predykcyjne zarządzanie temperaturą pokazują, jak kompleksowo myślimy o technologii. Naszym celem jest zapewnienie elektromobilności w sposób godny Porsche – efektywny, mocny i angażujący jednocześnie” – dodaje dr Michael Steiner.
Cayenne Electric wyznacza nowe standardy w zakresie wydajności ładowania. Moc do 400 kW na odpowiednich stacjach umożliwia uzupełnienie energii od 10 do 80% w mniej niż 16 minut. W zaledwie 10 minut zasięg można zwiększyć o ponad 300 km. Cayenne Electric utrzymuje ten wysoki poziom mocy ładowania w wyjątkowo szerokim zakresie napełnienia akumulatora. Do około 50% stanu szybkość ładowania utrzymuje się w zakresie od 350 do 400 kW – to wyraźna zaleta pod kątem jazdy na długich dystansach.
Tę optymalną krzywą szybkiego ładowania można uzyskać już przy temperaturze baterii wynoszącej 15 stopni Celsjusza, czyli znacznie niższej niż dotychczas. Oznacza to, że moc ładowania jest bardzo wysoka w rzeczywistych warunkach, przez cały rok. Ponadto architektura 800 V w połączeniu z przełącznikiem wysokiego napięcia w akumulatorze umożliwia efektywne ładowanie na stacjach 400 V z mocą do 200 kW – bez dodatkowego boostera.
Od 2026 roku Porsche po raz pierwszy zaoferuje w Cayenne Electric nowy system bezprzewodowego ładowania z mocą do 11 kW. Ta technologia bezdotykowego uzupełniania energii z kompaktową, jednoczęściową płytą podłogową osiąga sprawność zbliżoną do przewodowego ładowania prądem przemiennym (AC) – do 90%. Po zaparkowaniu nad płytą samochód automatycznie ją wykrywa i lekko się obniża w celu uzupełnienia energii. Proces indukcyjnego ładowania odbywa się na odległość kilku centymetrów, w pełni automatycznie, bezpiecznie i bezobsługowo. Aplikacja My Porsche umożliwia monitorowanie procesów ładowania, definiowanie przedziałów czasowych lub uwierzytelnianie kilku samochodów. Dzięki tej technologii Porsche po raz kolejny podkreśla, że efektywność może iść w parze z wygodą – także podczas ładowania.
Źródło: Porsche