Innowacyjny płyn chłodzący do akumulatorów EV od Castrol | MOTOFAKTOR

Innowacyjny płyn chłodzący do akumulatorów EV od Castrol

person Adrian Januszkiewicz 23/04/2021

Castrol wprowadził na wybrane rynki nowy, zaawansowany płyn chłodzący dopuszczony do "bezpośredniego" kontaktu z ogniwami akumulatora EV.

Niemal wszystkie pojazdy elektryczne są wyposażone w akumulatory, do których używa się płynów chłodzących na bazie wody/glikolu krążących w “płaszczu”, który otacza moduł akumulatora. Nowy płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON, dostosowany do wymogów technologicznych przyszłości, to innowacyjna ciecz dielektryczna opracowana specjalnie z myślą o “bezpośrednim” chłodzeniu, w którym płyn przepływa w module oraz ma bezpośredni kontakt z poszczególnymi ogniwami akumulatora. W efekcie w każdych warunkach użytkowania znacznie poprawiło się zarządzanie ciepłem[1] przy wysokich i niskich temperaturach otoczenia, co pozwala wydłużyć czas eksploatacji akumulatora[2].

 

Zastosowanie płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON umożliwia szybsze ładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych. W niezależnym badaniu modelowym o tych samych zmiennych płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON pozwolił uzyskać o 41% szybsze ładowanie[3] w porównaniu z istniejącymi płynami na bazie wody i glikolu. Ponadto w trakcie rozładowywania ogniwa zachowuje optymalną temperaturę pracy, maksymalizując wydajność i osiągi. W niezależnych testach podczas rozładowywania płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON umożliwił obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 28°C w porównaniu do testowego płynu chłodzącego na bazie wody/glikolu oraz o 11°C w porównaniu z dostępną aktualnie cieczą dielektryczną[4].

 

Nowy płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON ma umożliwiać oprócz tego lepsze radzenie sobie z potencjalnymi problemami technicznymi w obrębie modułu akumulatora. Na przykład przeładowanie lub zwarcie w układzie napędowym pojazdów elektrycznych może prowadzić do “autopowielania termicznego”, w przypadku gdy wysokie temperatury powodują nieodwracalne uszkodzenie poszczególnych ogniw akumulatorów.

 

Autopowielanie termiczne może także skutkować rozprzestrzenieniem się ciepła, w sytuacji gdy ciepło z uszkodzonej celi jest przenoszone poprzez konwekcję i przewodzenie do sąsiadujących ogniw. Proces ten może ostatecznie doprowadzić do poważnej awarii całego modułu akumulatora. Przy zastosowaniu płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON skoki temperatury w poszczególnych komórkach mają być mniejsze, a w razie ich występowania można je zniwelować u źródła — w przeciwieństwie do płynów chłodzących stosowanych w systemach chłodzonych pośrednio.

 

Kolejną korzyścią płynącą z użycia nowego produktu Castrol ma być jego zachowanie w układzie cyrkulacyjnym płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych. Płyn chłodzący Castrol ma niższą lepkość niż dostępne dotychczas ciecze dielektryczne, a co za tym idzie, zmniejsza straty podczas pompowania, optymalizując wydajność i efektywność procesu zarządzania temperaturą.

Przeprowadzamy szeroko zakrojone testy nowego płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON, aby zapewnić wysoki poziom wydajności i ochrony przez cały okres eksploatacji akumulatora. Zwiększona gęstość mocy, jaką można uzyskać dzięki bezpośredniemu chłodzeniu akumulatora, pozwoli producentom opracować pojazdy elektryczne o jeszcze większej wydajności i znacznie ulepszonej funkcji szybkiego ładowania. Chociaż bezpośrednie płyny chłodzące do pojazdów elektrycznych stosowane są obecnie w ekskluzywnych hybrydowych i zasilanych akumulatorowo (BEV) hipersamochodach, oczekujemy, że ta technologia wkrótce się przyjmie i znajdzie szerokie zastosowanie w przyszłych generacjach sprzedawanych masowo pojazdów elektrycznych. dr Marc Payne menadżer Castrol ds. badań płynów do pojazdów elektrycznych

 

Płyn chłodzący Castrol ON stanowi część asortymentu produktów Castrol ON, który obejmuje oleje przekładniowe oraz smary do pojazdów elektrycznych Castrol ON.

 

Zespół ds. elektromobilności Castrol optymalizuje osiągi w zakresie zarządzania termicznego poprzez programy współpracy z partnerami.

 

[1] Niezależne testy dowiodły, że płyn chłodzący Castrol ON oferuje lepsze właściwości w zakresie zarządzania termicznego w porównaniu do pośrednich płynów chłodzących na bazie wody i glikolu oraz dostępnych obecnie dielektrycznych cieczy chłodzących. Źródło wyjaśniające korzyści z zarządzania ciepłem: Thermal management of lithium‐ion batteries for electric vehicles; G. Karimi X. Li; International Journal of Energy Research; tom 37, wydanie 1; styczeń 2013; str. 13-24.

 

[2] Skuteczna kontrola termiczna ogniw (utrzymywanie temperatury w optymalnym zakresie roboczym) pozwala na zmniejszenie przedwczesnego starzenia się akumulatora, a przez to wydłuża okres jego eksploatacji. Źródło: Capacity vs days data: Calendar aging of commercial graphite/LiFePO4 cell e. Predicting capacity fade under time-dependent storage conditions, Sébastien Grolleau, Arnaud Delaille, Hamid Gualous, Philippe Gyan, Renaud Revel, Julien Bernard, Eduardo Redondo-Iglesias, Jérémy Peter; na zlecenie SIMCAL Network Journal of Power Sources 255 (2014) 450-458 LFP cells.

 

[3] W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody w niezależnym badaniu modelowym o tych samych zmiennych płyn chłodzący Castrol ON zapewnił o 41% szybsze ładowanie (naładowanie akumulatora do poziomu 80% trwało 10 min w przypadku stosowania płynu chłodzącego Castrol ON, w porównaniu do 14,1 min dla dostępnych obecnie płynów na bazie wody i glikolu).

 

[4] W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody w niezależnym badaniu modelowym rozładowywania się ogniw płyn chłodzący Castrol ON spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 28°C, zmniejszając wahania temperatury cel o 8°C. W porównaniu z dostępnymi obecnie dielektrycznymi cieczami chłodzącymi produkt spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 11°C i zredukował wahania ich temperatury o 2°C. Udoskonalenia te pozwoliły uzyskać wyższą wydajność w danej maksymalnej temperaturze.

 

W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody podczas ładowania ogniw płyn chłodzący Castrol ON spowodował obniżenie temperatury szczytowej cel do 17°C, zmniejszając wahania temperatury cel o 2°C. W porównaniu z dostępnymi obecnie dielektrycznymi cieczami chłodzącymi produkt spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 11°C i zredukował wahania ich temperatury o 3°C podczas ładowania. Podobnie jak w przypadku rozładowywania się ogniw, udoskonalenia te pozwoliły uzyskać wyższą wydajność w danej maksymalnej temperaturze.

 

Źródło: Castrol

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).