Innowacyjne zawieszenie LIFT

person Adrian Januszkiewicz 11/12/2017

Simpact, Ariel Motor Company oraz Grupa Warwick opracowały rewolucyjne zawieszenie oparte na elastycznych drążkach, które pozwalają na redukcję masy przez pozbycie się sprężyn i amortyzatorów w konstrukcji.

Zespół złożony z przedstawicieli trzech brytyjskich firm opracował nową koncepcję zawieszenia samochodu. Innowacyjny układ LIFT jest prawie 40 proc. lżejszy niż konwencjonalny układ zawieszenia z podwójnymi wahaczami. Przetestowano go w pojeździe Ariel Atom. Okazało się, że redukcja masy nie obniża funkcjonalności całego układu. Pierwszy prototyp rewolucyjnego zawieszenia został zaprezentowany podczas imprezy Low Carbon Vehicle 2017 w Millbrook.

 

LIFT (Lightweight Innovative Flexible Technology – Lekka Innowacyjna Elastyczna Technologia) to niezwykły projekt badawczo-rozwojowy opracowany przez firmy SimpactAriel (producentów słynnych pojazdów Ariel Atom oraz Nomad) oraz Uniwersytet Warwick. Częściowo został sfinansowany przez agencję Innovative UK (brytyjska agencja innowacji). LIFT to elastyczny układ zawieszenia, który łączy w sobie funkcjonalność sprężyny i amortyzatora z kontrolą koła. Odczytuje on drogę w sposób naturalny. Powoduje to lepszą kontrolę kinematyki koła, obniżenie masy dynamicznej i redukcję liczby komponentów.

Koncepcja nie jest trudna do zrozumienia. Elastyczne wahacze mocuje się do podwozia, a ich wewnętrzna konstrukcja steruje ruchem kół. Jednak układy zawieszenia poruszają się w różnych kierunkach, nie tylko w górę i w dół, a więc są bardzo skomplikowane w szczegółach. Dirk Landheer dyrektor zarządzający Simpact

 

Jak mówi Landheer, części wymagają bardzo ostrożnego ręcznego składania zwłaszcza przy dociskaniu włókien i prętów.

 

Poprzez zastosowanie kilkudziesięciu czujników do podstawowej konstrukcji standardowego Atoma i wykorzystanie przyrządu pomiarowego Uniwersytetu Warwick do rejestrowania zachowania samochodu, projektanci byli w stanie zebrać duże ilości danych na temat podstawowego funkcjonowania konwencjonalnego układu zawieszenia, a następnie wykorzystać to w projekcie LIFT.

Członkowie konsorcjum zachęceni udanymi eksperymentami nad nowym elastycznym zawieszeniem, które może wykluczyć potrzebę stosowania sprężyn, dostrzegli jednocześnie potrzebę opracowania bardziej precyzyjnego systemu tłumienia. Eksperymenty kontynuowano z ramionami zawieszenia wyposażonymi we włókna piezoelektryczne, które mogą wpływać na ich zgięcie pod wpływem przepływu prądu i zapewnić lepsze tłumienie niż standardowe amortyzatory. Zbadano również tendencję włókien piezoelektrycznych do odwrotnej reakcji, czyli wytwarzania prądu przez zgięcia ramion układu. Może to wytworzyć dla pojazdu dodatkowe zasoby energii.

 

Innowacyjny, elastyczny, kompozytowy układ zawieszenia, zapewnia redukcję masy o 38,5 proc. na bazie Ariel Atoma bez utraty funkcjonalności. Po zastosowaniu w nowoczesnym pojeździe OEM możemy oczekiwać, że redukcja masy będzie większa, gdy połączymy funkcjonalność innych elementów nieobecnych w Atomie (takich jak stabilizator). Analiza istniejącego przedniego zawieszenia Toyoty Yaris pokazała, że możliwe jest zmniejszenie masy o 46 proc. Jak zapewniają konstruktorzy cały układ ma pozwolić pokonać 620 tys. mil (niecały 1 mln km) bez serwisowania bez względu na to czy będzie stosowany w pojazdach osobowych, ciężarowych, sportowych czy luksusowych.

Członkowie konsorcjum szukają obecnie partnerów brytyjskich zainteresowanych wprowadzeniem układu LIFT do komercyjnego wykorzystania oraz zintegrowania zawartego w nim układu piezoelektrycznego, umożliwiającego aktywną kontrolę i potencjalnie odzysk energii.

 

Źródło: SimpactAutocar

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl