Infrastruktura ładowania – kluczowy czynnik rozwoju e-mobilności | MOTOFAKTOR

Infrastruktura ładowania – kluczowy czynnik rozwoju e-mobilności

person Adrian Januszkiewicz 1/10/2021

Jak wynika z debaty "Poznań 2025 – Miasto Przyjazne Elektromobilności", infrastruktura ładowania jest niezbędna samorządom w zakresie e-mobilności.

Celem spotkania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przygotować się na elektromobilną rewolucję, której wszyscy jesteśmy świadkami. Rosnącą popularność pojazdów zeroemisyjnych potwierdzają najnowsze dane sprzedażowe z rynku Unii Europejskiej.

 

Pierwszym punktem agendy była rozmowa z Lutske Lindeman (Strategic Advisor for the Energy Transition in Mobility, City of Rotterdam), która opowiedziała o tym, w jaki sposób Rotterdam przygotowuje się do osiągnięcia zeroemisyjnych celów.

Do 2030 roku chcemy ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 55 procent. Nasza strategia opiera się na czterech filarach – transporcie publicznym, transporcie komunalnym, transporcie ciężkim oraz infrastrukturze ładowania. Marzymy o zdrowym i atrakcyjnym mieście. Dlatego jesteśmy na drodze do zeroemisyjności. Lutske Lindeman

 

Przykład Rotterdamu jest bez wątpienia inspirujący dla włodarzy innych miejscowości. Jacek Jaśkowiak, zwrócił jednak uwagę, że nie można przerzucać całej odpowiedzialności na samorządy.

W Poznaniu punktów ładowania jest całkiem sporo. Problemem jest obecnie podróż na dłuższych dystansach. Co z tego, że samorządy robią, co mogą, gdy będąc na autostradzie musimy zjechać na długi dystans, żeby naładować pojazd. Nie liczba punktów ładowania, a ich lokalizacja jest kluczowa. Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania

 

Prezes Volkswagen Group Polska zgodził się, że łatwo dostępne i przede wszystkim ultraszybkie ładowarki przy autostradach są niezbędne, niemniej wskazał też, że takie ładowanie w szerszym ujęciu jest stosunkowo rzadkim zjawiskiem:

Ładowanie samochodów elektrycznych w trasie odpowiada zaledwie za 5 procent wszystkich procesów ładowania. Najczęściej energię w samochodzie uzupełnia się w domu, to aż 50 procent przypadków. Samochodami elektrycznymi jeździ jednak coraz więcej osób mieszkających w domach wielorodzinnych, dla nich bardzo ważna jest rozwinięta sieć publicznych ładowarek. Jako Grupa Volkswagen jesteśmy liderem elektromobilności w Europie, stawiamy przed sobą bardzo ambitne cele. Zakładamy, ze za niespełna 10 lat, aż 6 z 10 samochodów naszej Grupy sprzedawanych w Europie będzie w pełni elektrycznych. Jednak bez odpowiedniej infrastruktury osiągniecie tego celu będzie niemożliwe. Pavel Šolc szef Volkswagen Group Polska

 

W Polsce cały czas brakuje punktów ładowania. Co ciekawe polskie firmy wiodą prym w produkcji tych rozwiązań.

Polska staje się istotnym producentem stacji ładowania. Wiele firm produkuje z powodzeniem infrastrukturę, która jest importowana do innych krajów Unii Europejskiej. dr inż. Krzysztof Sieczkarek Kierownik Laboratorium Urządzeń Elektronicznych Centrum Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej, Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Łukasiewicz

 

Nie tylko samorządy interesują się wykorzystaniem zeroemisyjnych pojazdów. Dobrym przykładem jest firma Żabka Polska, która inwestuje elektryczną flotę. Adam Manikowski wymienia korzyści, jakie niesie za sobą zelektryfikowana flota:

Dzięki temu, ze samochody elektryczne są ciche możemy robić dostawy nawet o późnych godzinach. Korzystanie z buspasów pozwala z kolei te dostawy przyspieszyć. Adam Manikowski wiceprezes Żabki

 

Źródło: Grupa MTP

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).