Ile zapłacimy za ładowanie EV w Polsce? | MOTOFAKTOR

Ile zapłacimy za ładowanie EV w Polsce?

person Adrian Januszkiewicz 21/03/2018

Największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych - firma GreenWay Polska - ogłasza wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury.

Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja 2018 roku.

 

Podstawową jednostką rozliczeniową w cenniku GreenWay są kWh. Dzięki temu rozliczenie usługi jest powiązane z ilością energii, jaką otrzymuje klient i która następnie jest wykorzystana do napędzania samochodu.

Przystępując do określania naszego cennika zapytaliśmy naszych klientów, jaki jest optymalny sposób rozliczeń. Zdecydowana większość z nich opowiedziała się z kilowatogodzinami. Dzięki temu kierowca płaci dokładnie za to, co zużywa i co jest mu potrzebne do poruszania się elektrykiem. Rafał Czyżewski prezes GreenWay Polska

Ile i za co zapłacimy?

Koszt jednej kWh został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł kWh przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW. Stawki te uwzględniają wysokie koszty technologii szybkiego ładowania, utrzymania stacji oraz obsługi klienta, dlatego są wyższe niż koszty ładowania w domu.

Niebagatelne znaczenie ma zdecydowanie krótszy czas ładowania, niż w przypadku ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka w domu. Naładowanie akumulatorów na przejechanie 100 km na naszych stacjach zajmuje mniej niż 30 minut, zamiast kilku godzin w przydomowym garażu. Nasze ładowarki są dostępne na trasach i w dogodnie położonych lokalizacjach, takich jak centra handlowe, zatem umożliwiają dłuższe podróże, a GreenWay wciąż się rozbudowuje. Klienci mogą również liczyć na całodobowe wsparcie naszych pracowników, co jest wysoko przez nich oceniane. Rafał Czyżewski

 

Zaproponowane stawki dla usług szybkiego ładowania są jednymi z najniższych w Europie i plasują się poniżej europejskiej średniej, wynoszącej 2,36 zł/kWh dla szybkiej ładowarki i 1,98 zł/kWh dla stacji półszybkiej.

Większa dostępność

W cenniku GreenWay pojawiła się też dodatkowa pozycja, czyli opłata za minuty przyłączenia do stacji po przekroczeniu pewnego czasu ładowania. Dla ładowania szybkiego prądem stałym naliczana będzie po 45 minutach, a dla ładowania prądem zmiennym – po 180 minutach. Stawka tej opłaty wynosi 0,40 zł za każdą minutę ponad wyznaczony limit. Jej wprowadzenie ma na celu zwiększenie dostępności ładowarek dla kolejnych użytkowników.

Bardzo zależy nam, aby z naszych stacji ładowania mogło skorzystać jak najwięcej użytkowników aut elektrycznych. Dlatego chcemy motywować naszych klientów, aby po zakończeniu procesu ładowania udostępnili stanowisko kolejnym kierowcom. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że zdecydowana większość sesji ładowania kończy się przed upływem tego czasu. Rafał Czyżewski

 

Przy przyjętych stawkach i typowym sposobie ładowania samochodu elektrycznego (czyli głównie w nocy, przy wykorzystaniu niskich taryf, sporadycznie na stacjach szybkiego ładowania), koszt przejechania 100 km wyniesie około 11 zł, co jest równoznaczne z 2,4 litrami paliwa. Usługa szybkiego ładowania jest zwykle uzupełnieniem dla ładowania samochodu w warunkach domowych lub na stacjach wolnego ładowania. Szybkie ładowanie ma miejsce w większości przypadków jedynie w sytuacji, gdy kierowca chce przejechać dłuższy dystans w ciągu dnia. Z deklaracji klientów GreenWay wynika, że jedynie 30 proc. potrzeb związanych z ładowaniem ma być w przyszłości zaspokajanych na stacjach publicznych – w tym w części na stacjach szybkich, a w 70 proc. w trakcie postoju samochodu w nocy.

 

Sieć GreenWay nie ogranicza się jedynie do Polski. Każdy z jej klientów może – w cenie obowiązującej na polskim rynku – korzystać z 30 szybkich ładowarek sieci znajdujących się na Słowacji, a dzięki porozumieniom roamingowym z największymi operatorami GreenWay zapewnia swoim klientom dostęp do ponad 4,5 tys. stacji na terenie Europy. Do tej pory korzystanie z roamingu nie było możliwe, jednak wprowadzenie opłat automatycznie otworzy drzwi do Europy. Wystarczy karta GreenWay, a przemieszczanie się samochodem elektrycznym nawet poza Polskę będzie bardzo proste.

Proste płatności i specjalna aplikacja

Aby móc korzystać z usług ładowania na stacjach GreenWay, niezbędne jest zarejestrowanie się użytkownika w systemie operatora. Inicjacja ładowania na stacji odbywa się przy pomocy karty RFID lub aplikacji. Płatność za skorzystanie z usług będzie odbywać się w bardzo prosty i automatyczny sposób z wykorzystaniem kart płatniczych przypisanych do konta użytkownika. Zgodnie z badaniami taki sposób jest preferowany przez większość klientów sieci.

 

Dodatkowo GreenWay rozpoczyna udostępnianie swoim klientom Portalu Kierowcy i Klienta, które umożliwią lokalizowanie najbliższej stacji, śledzenie w czasie rzeczywistym jej stanu, przeglądu historii swoich ładowań i rozliczeń.

Ostatnie prace przez wdrożeniem

Wprowadzenie cennika planowane jest na 7 maja 2018. Obecnie trwają ostateczne prace przygotowawcze związane z uruchomieniem rozliczeń. Ważnym elementem prac jest także ciągłe podnoszenie jakości funkcjonowania sieci GreenWay, a w szczególności w zakresie niezawodności sieci.

Zdajemy sobie sprawę jak istotna jest jakość świadczonych usług dla naszych klientów. Dlatego opłaty zostaną wprowadzone, kiedy będziemy mieli całkowitą pewność, że nasza sieć funkcjonuje bez żadnych zakłóceń. Rafał Czyżewski prezes GreenWay Polska

 

W tym roku spółka zamierza zainstalować co najmniej 60 kolejnych szybkich stacji ładowania, co oznacza, że ich liczba w całym kraju zbliży się do 100. Do 2020 roku GreenWay planuje instalacje łącznie 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich. W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania zostaną zainstalowane magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu. Dzięki temu spółka wspiera realizację celu, jakim jest milion elektrycznych aut na polskich drogach do roku 2025.

 

Źródło: GreenWay Polska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).