Po raz pierwszy w tym roku podczas Poznań Motor Show 2018 - 6 kwietnia - odbyły się I Mistrzostwa Młodych Mechaników "iElektromobilni".

Program Rozwoju Elektromobilności to flagowy projekt rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada, że do roku 2025 po polskich drogach ma jeździć nawet milion aut o napędzie elektrycznym. Odpowiedzią na te wyzwania są działania Fundacji Cooperatio, która tworzy  inicjatywę iElektromobilni – społeczność, do której zaprasza wszystkich, którym zależy na szerzeniu edukacji związanej z elektromobilnością.

 

Samochody elektryczne to nie tylko futurystyczne konstrukcje, które widzimy w mediach. To także pojazdy o napędzie hybrydowym, które nie tylko dziś coraz częściej kupowane są w salonach z nowymi samochodami, ale także sprowadzane indywidualnie z Zachodu. To właśnie hybrydy zyskują najbardziej na popularności kosztem silników Diesla i stanowią naturalny wstęp do pojazdów w pełni elektrycznych.

 

Tymczasem w polskim szkolnictwie zawodowym temat elektromobilności praktycznie nie jest poruszany. A już za kilka lat będziemy potrzebować wykwalifikowanych mechaników, którzy będą umieli obsługiwać i naprawiać pojazdy elektryczne. Będziemy potrzebować także sprzedawców i pracowników obsługi klienta, którzy naturalnie wspierają mechaników w ich pracy, a których działania są decydujące dla rentowności warsztatu czy dealerstwa samochodowego. Nie zapominajmy także o olbrzymich potrzebach w zakresie infrastruktury potrzebnej do ładowania pojazdów elektrycznych – także i tu niezbędni będą wysoko wykwalikowani pracownicy, których dziś próżno szukać na polskim rynku pracy.

Organizując Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników w czasie Poznań Motor Show chcieliśmy włączyć temat elektromobilności do naszych działań edukacyjno-konkursowych - stąd pomysł na organizację pierwszej edycji Mistrzostw właśnie w tej kategorii. To już pewne, że wielka rewolucja związana z elektromobilnością nadchodzi, a na po polskich drogach coraz częściej będą pojawiać się pojazdy elektryczne. Dlatego niezbędne jest przygotowanie przyszłych mechaników do obsługi zarówno coraz bardziej popularnych aut hybrydowych, jak również w przyszłości pojazdów elektrycznych. Chcemy wesprzeć szkoły i pomóc im wyposażyć młodych ludzi w niezbędną wiedzę w tym zakresie. Adrian Dekowski Fundacja Cooperatio

 

Znaczenie edukacji młodych ludzi w rozwoju elektromobilności docenia także największy polski dystrybutor, Inter Cars, który podczas tegoroczego Poznań Motor Show organizował krajowy finał konkursu Young Car Mechanic.

Rewolucja w zakresie elektromobilności nie nastąpi dziś, czy jutro, ale zdajemy sobie sprawę, że jest nieunikniona. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wyposażyć w niezbędną wiedzę techniczną współpracujące z nami warsztaty samochodowe, jak również uczniów szkół samochodowych w ramach programu Młode Kadry tak, by byli przygotowani na zmiany, jakie czekają nas w kolejnych latach. Radosław Sujka menedżer ds. szkoleń w Inter Cars

W wydarzenie zaangażowały się m.in. Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy, które produkują m.in. stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

KZŁ Bydgoszcz w odpowiedzi na trendy rynkowe i rosnące znaczenie elektromobilności zaprojektowały i wykonały w pełni zarządzalne sieciowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie oferujemy 3-fazowe stacje ładowania ecoMOTO o mocy 22kW oraz tzw. przydomowe stacje ładowania do montażu na ścianach, które prezentowaliśmy podczas tegorocznych Mistrzostw w Poznaniu. Krzysztof Wysocki Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz

 

W I Mistrzostwach Młodych Mechaników “iElektromobilni” wzięło udział 19 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Uczestnicy rozpoczęli rywalizację od rozwiązania testu teoretycznego, a potem przeszli do konkurencji praktycznych przygotowanych m.in. przez ZF AftermarketKolejowe Zakłady Łączności i Akademię Praktycznych Umiejętności.

 

Na stanowisku Akademii Praktycznych Umiejętności zadaniem uczniów było prawidłowe przygotowanie stanowiska pracy do obsługi pojazdów elektrycznych.

Uczniowie muszą przygotować rękawice dielektryczne do pracy z samochodem elektrycznym. Uczestnicy radzili sobie dość słabo,  nie wiedzieli jak ich używać, jak przechowywać i do jakiego poziomu napięcia można je stosować. Marcin Makarewicz Akademia Praktycznych Umiejętności

Dwie konkurencje dla uczestników we współpracy z Akademią Praktycznych Umiejętności przygotowały Kolejowe Zakłady Łączności.

Pierwsze zadanie dotyczy diagnostyki układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym marki Toyota. Natomiast drugie to podstawy związane z obsługą pojazdów elektrycznych. Przygotowaliśmy 7 piktogramów, które pojawiają się na każdym akumulatorze, a zawodnicy muszą określić, co dany piktogram oznacza. Niektóre sprawiają trudność, ale większość uczestników nie ma problemu z ich rozpoznaniem. Krzysztof Wysocki Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz

Na Mistrzostwach związanych z elektromobilnością nie mogło zabraknąć firmy ZF Aftermarket. Tu przyszli mechanicy nie mieli łatwego zadania.

Opracowaliśmy dla młodzieży trzy zadania. Zawodnicy mają przed sobą pewien typ miernika i muszą określić jaki to typ miernika i jakie parametry można nim zmierzyć. Drugie zadanie to symulacja pomiaru – sprawdzamy czy młodzież potrafi ustawić miernik do pomiaru ewentualnego przebicia w izolacji. I ostatnie, chyba najtrudniejsze zadanie – odpowiedź na pytanie o wartość minimum rezystencji przy pomiarze izolacji pojazdu z napędem elektrycznym. Na to pytanie nikt nie odpowiedział prawidłowo. Natomiast z dwoma pierwszymi zadaniami większość zawodników dawała sobie radę. Grzegorz Fedorowicz ZF Aftermarket

Pierwsze trzy miejsca zajęły następujące zespoły:

  • Karol Szczygielski, Robert Zabielski – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  • Michał Uchaniak, Konrad Parać – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  • Hubert Witkowski, Kamil Rzeszuto – Zespół Szkół Budowlanych Poznań
Zespołowi z Poznania kibicował opiekun uczniów, nauczyciel z Zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu:
Trzecie miejsce zajął dwuosobowy zespół elektromechaników z drugiej klasy naszej szkoły. Obserwowałem jak radzili sobie z poszczególnymi konkurencjami, było widać ich zaangażowanie i nie ukrywam, że w przyszłym roku liczymy na zajęcie pierwszego miejsca. Na razie elektromobilność nie jest ujęta w szkolnych programach nauczania. Natomiast trzeba się spieszyć, bo jest to ostatnia chwila, by rozpocząć edukację młodych ludzi w tym zakresie. Nasi uczniowie wiedzę dotyczącą elektromobilności wynoszą przede wszystkim z praktyk w prywatnych warsztatach samochodowych. Trafiają na praktyki do dobrych warsztatów, gdzie mają szansę dokształcić się w tym zakresie. Marek Bartkowiak nauczyciel z ZSB w Poznaniu

 

W ramach dnia poświęconego elektromobilności odbyła się także debata pt. “Elektromobilność – edukacja, infrastruktura, szanse rozwoju w Polsce”, którą prowadziła Joanna Piszcz, redaktor naczelna Motofaktor.pl. W dyskusji wzięli udział: Paweł Leszak, nauczyciel z  Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim, Leszek Karwecki – Koordynator Zespołu ds. Zarządzania Projektami Rozwojowymi w spółce Enea Serwis, Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy, Włodzimierz Strzała – prezes PZMOT Bydgoszcz, Krzysztof Kosiedowski – rzecznik elektromobilności, Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności oraz Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio.

Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się co do tego, że do rozwoju elektromobilności niezbędna jest szeroko pojęta edukacja nie tylko młodzieży, ale także nauczycieli szkół zawodowych i zawodowych mechaników, u których młodzież odbywa praktyki.

W szkole nie mamy w zasadzie żadnych materiałów pomocnych w kształceniu w kierunku elektromobilności - zarówno do zajęć teoretycznych, jak i praktycznych chociażby samochodu z napędem hybrydowym. Radzimy sobie jak możemy zdobywając tę wiedzę z różnych źródeł i przekazując ją uczniom na zajęciach dodatkowych. W mojej opinii niezbędne są przede wszystkim szkolenia dla nauczycieli, którzy mogliby potem podzielić się swoimi doświadczeniami z uczniami. Paweł Leszak
Jeśli chodzi o młodych mechaników, to pokutuje u nich brak oswojenia się z tematem elektromobilności z pewnością spowodowany brakiem dostępu do urządzeń, pojazdów, czy stacji ładowania, które można wykorzystać na zajęciach praktycznych w szkołach, to dało się odczuć. Wiedzieliśmy, że młodzi mechanicy nie do końca czują ten temat. Krzysztof Wysocki

 

Jednym z rozwiązań mogłoby by być wprowadzenie nowego kierunku kształcenia.

Dostęp do informacji dotyczących samochodów hybrydowych, czy elektrycznych - chociażby bieżącej obsługi serwisowej - jest trudny i zdobycie ich wymaga czasu i zaangażowania. Te nowe trendy już przyszły, motoryzacja goni do przodu. Mechanik to już w tej chwili bardziej elektromechanik. Elektryka i elektronika działa wtedy prawidłowo, gdy jest sprawna mechanika, te układy są ze sobą bardzo mocno powiązane. Rafał Kosiński

 

Z kolei zdaniem rzecznika elektromobilności, należy wykorzystać zapał młodych ludzi do zdobywania wiedzy w tym zakresie.

Z przyjemnością patrzę na zaangażowanie młodzieży w Mistrzostwa "iElektromobilni". Jest to niewyczerpany potencjał, który należy wykorzystać. To jest nasze zadanie - szkół, nauczycieli, instytucji, różnego rodzaju organizacji, by rozpocząć współpracę i edukować tych młodych ludzi. Krzysztof Kosiedowski

 

Zdjęcia: Bartosz Pniewski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl