Valeo 16.12.2018

Idealna współpraca na linii klocek – tarcza. Jak to zrobić?

person Redakcja 23/11/2018

Tarcze i klocki hamulcowe powinny ze sobą idealnie współpracować. Inaczej układ hamulcowy zaczyna hałasować i działać w niewłaściwy sposób.

Zmniejsza się bezpieczeństwo, a do tego jego elementy składowe mogą się zużywać w przyspieszonym tempie, narażając kierowcę na dodatkowe koszty. Jak tego uniknąć?

 

W trakcie hamowania, okładzina cierna klocka styka się z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Od tego, jak układa się ich współpraca zależy skuteczność układu hamowania, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Druga sprawa to trwałość poszczególnych elementów układu, która jest zależna od zastosowanych materiałów. Najlepsi producenci dobierają je tak, aby tarcze i klocki były jak najbardziej trwałe i skuteczne w działaniu. W produktach z segmentu premium stosuje się też rozwiązania mające na celu eliminację drgań i hałasu, powstających w trakcie hamowania.

Tarcze i klocki powinny pochodzić od jednego producenta

Chociaż polscy kierowcy wciąż dokonują samodzielnych zakupów części układu hamulcowego, to w większości przypadków zlecają ich montaż profesjonalnym warsztatom samochodowym. Według firmy badawczej Moto Data średnio 7 na 10 czynności serwisowych związanych z zakupem i wymianą tarcz i klocków hamulcowych realizowanych jest w warsztacie. Jeśli doliczymy do tego montaż tych części, które zakupił właściciel auta, ale dostarczył mechanikowi, wówczas aż 80 proc. czynności serwisowych wykonuje profesjonalista.

Wymiana klocków hamulcowych - sposób wykonania

Spada za to udział samodzielnych interwencji (zakup i montaż w tzw. kategorii DIY – „do it yourself”), z 18 do 14 proc. w przypadku tarcz oraz z 21 do 15 proc. w przypadku klocków hamulcowych w ciągu ostatnich pięciu lat.

Wymiana tarcz hamulcowych - sposób wykonania

Eksperci z TMD Friction – właściciela marki Textar, światowego lidera w dziedzinie produkcji elementów układu hamulcowego – zalecają, aby stosować tarcze i klocki hamulcowe tego samego producenta. Dzięki temu można uniknąć szeregu problemów, głównie zmniejszenia skuteczności hamowania. Najwięcej kłopotów sprawiają tanie klocki hamulcowe, w których materiał użyty do produkcji okładzin może być zbyt twardy (będzie wówczas niszczył tarczę) albo zbyt miękki (będzie zużywał się w przyspieszonym tempie).

Kiedy tarcze i klocki nie chcą ze sobą współpracować...

Jakie problemy mogą pojawić się wtedy, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych i powierzchnia robocza tarcz hamulcowych nie chcą ze sobą współpracować?

 

Mogą to być uciążliwe drgania w trakcie hamowania spowodowane montażem klocków hamulcowych niskiej jakości. Najtańsze klocki mogą powodować również przyspieszone zużycie tarcz hamulcowych poprzez ich lokalne przegrzewanie i pozostawianie na nich materiału ze swoich okładzin. Takie klocki mogą zostać również zupełnie pozbawione okładziny, która zostanie zerwana z płytki nośnej przez tarczę hamulcową. Najczęstszy objaw niewłaściwej współpracy tarcz i klocków to również różnego rodzaju hałas w trakcie hamowania.

Zastosowanie dobrych jakościowo tarcz i klocków hamulcowych tego samego producenta, odpowiednio dobranych do danego modelu auta, daje pewność w zakresie bezpieczeństwa. Dodatkowo kierowca może liczyć na wysoką trwałość elementów, co przekłada się na zmniejszenie kosztów serwisowania auta. Joanna Krężelok TMD Friction

 

Textar ma w swojej ofercie ponad 1500 rodzajów tarcz i klocków hamulcowych przeznaczonych dla wymagających klientów. W odpowiednim doborze właściwych produktów pomogą doradcy serwisowi, przydatne będą także informacje zawarte w katalogu TecDoc oraz mobilnej aplikacji Textar BrakeBook.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl