I etap "ELAB – Miasto Czystego Transportu" zakończony | MOTOFAKTOR

I etap "ELAB – Miasto Czystego Transportu" zakończony

person Adrian Januszkiewicz 8/12/2020

I etap projektu "ELAB – Miasto Czystego Transportu" wstępne potwierdził możliwość elektryfikacji flot wśród partnerów badania.

Celem projektu “ELAB – Miasto Czystego Transportu”, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z 15 partnerami, jest porównanie osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach. Pierwszy to obszar ekonomiczny i polega na analizie całkowitych kosztów posiadania (TCO). Drugi to obszar środowiskowy, w ramach którego sprawdzana jest emisyjność na etapie eksploatacji. Pojazdy będą testowane w rzeczywistych warunkach użytkowania łącznie przez 18 tygodni.

W projekt "ELAB – Miasto Czystego Transportu" zaangażowało się wiele podmiotów z całego łańcucha wartości elektromobilności. Dostarczone przez Renault Polska pojazdy w minionych 6 tygodniach były eksploatowane przez Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Łodzi, a także przez firmy takie jak: DHL, IKEA Retail Polska, Rhenus oraz Veolia. Z wstępnych statystyk wynika, że pojazdy elektryczne pokonały 4 737 km. Albert Kania koordynator projektu ELAB w PSPA

 

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa przetestował pojazdy osobowe – Renault ZOE i Renault CLIO. Jak wynika z wstępnych analiz, urzędnicy znacznie więcej kilometrów przejechali pojazdem elektrycznym (61% z łącznego przebiegu z ok. 1 368 km), co świadczy
o dużym potencjale w wykorzystaniu osobowych pojazdów elektrycznych w strukturach łódzkiego magistratu. Dodatkowo analizy długości pojedynczej podróży wskazują na niemal identyczny zakres przejechanego dystansu, 12 km dla pojazdu elektrycznego i 13 km dla pojazdu spalinowego.

Pracownicy zgodnie stwierdzili, że ich oczekiwania samochód spełnił w 100 proc. Podczas użytkowania samochodu elektrycznego Renault ZOE udało się zrealizować wszelkie zadania na terenach zurbanizowanych. Zasięg nie stwarzał dodatkowych problemów – jedno ładowanie pozwalało na podejmowanie jednodniowych interwencji. Oba testowane samochody trzeba uznać za komfortowe – jednak ze wskazaniem na pojazd elektryczny, choćby ze względu na poziom hałasu w trakcie jazdy, a biorąc pod uwagę koszty eksploatacji przewaga staje się oczywista. Jacek Grzelak kierownik Oddziału Centrum Zarządzania Kryzysowego w Łodzi

 

Samochody osobowe w pierwszym etapie badania trafiły również do Veolii. W tym wypadu odnotowano największy łączny przebieg przypadający na parę pojazdów (3 136 km) oraz najbardziej równe wykorzystanie pojazdów – 48 proc. tras wykonano pojazdem elektrycznym, a 52 proc. pojazdem spalinowym. Dodatkowo, pracownicy Veolii odbyli najdłuższą dzienną trasę samochodem elektrycznym, liczącą niemal 220 km.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w projekcie ELAB, który doskonale wpisuje się zaangażowanie Veolii w rozwój elektromobilności. Już po pierwszym etapie użytkowania samochodów elektrycznych mogę powiedzieć, że zasięgi osiągane przez nie odpowiadają specyfice codziennej pracy służb eksploatacyjnych w ciepłownictwie. Funkcjonalność użytkowa również nie odbiega od pojazdów spalinowych. W poruszaniu się po mieście ważne są udogodnienia związane z możliwością korzystania z buspasów czy uprzywilejowanych stref parkingowych. Przewagą pojazdów elektrycznych nad spalinowymi są koszty związane z paliwem. Tutaj chcę zaznaczyć, że kluczowe dla Veolii jest korzystanie z zielonej energii produkowanej z odnawialnych źródeł. Wtedy możemy mówić o w pełni zielonym transporcie. Paweł Borowski Dyrektor Sieci ciepłowniczej Veolia Energia Łódź

 

Pracownicy firmy DHL otrzymali do testów natomiast pojazdy dostawcze Renault MASTER oraz KANGOO, w wersjach spalinowych i elektrycznych. Łącznie w ciągu 6 tygodni, cztery pojazdy testowe włączone do floty DHL pokonały dystans blisko 4 000 km. Średnia długość jednej zarejestrowanej podróży wynosiła 6 km, podczas gdy wersji spalinowej 7km. W przypadku MASTERA rozbieżność kształtowała się nieco wyżej, 5 km dla wersji elektrycznej i 8 km dla wariantu spalinowego.

Już pierwsze tygodnie testów dodatkowo utwierdziły nas w przekonaniu, że nasza strategia, która zakłada budowę ekologicznej zeroemisyjnej floty elektrycznych samochodów i rowerów, jest właściwym kierunkiem. Kurierzy zaangażowani w badanie zgodnie stwierdzili, że testowane modele nie tylko spełniają wymagania w kwestii zasięgu, ale także zapewniają wygodę i komfort podczas eksploatacji. W ich ocenie samochody elektryczne, użytkowane na potrzeby kurierskiego transportu miejskiego, posiadają zdecydowaną przewagę nad spalinowymi odpowiednikami. Ważnym aspektem jest fakt, że testowane modele mają system zabezpieczający przed skokami napięcia. To istotny element wyposażenia zwiększający poziom bezpieczeństwa. Kiedy ładowarka wykrywa skok, samochód automatycznie się blokuje. Kurierzy docenili także dynamikę przyspieszenia i płynność hamowania. Bartłomiej Wnęk Dyrektor ds. Operacyjnych, Członek Zarządu w DHL Parcel Polska

 

MASTERY zostały także przetestowane w firmie Rhenus. W czasie trwania badania pojazdy przejechały 2 784 km. Analizując bliźniacze okresy eksploatacji, pojazd elektryczny przejechał 21,5% tras. W ciągu tygodnia średni przebieg wersji spalinowej wyniósł ok. 812 km, podczas gdy dla wersji elektrycznej 174 km, co w analizowanym okresie 6 tygodni stanowi największą różnicę w wykorzystaniu pojazdów.

W ostatnich tygodniach mieliśmy okazję testować pojazdy Renault MASTER oraz Renault MASTER Z.E. Dzięki możliwości zaimplementowania do naszych codziennych działań samochodu elektrycznego, mogliśmy poznać możliwości oraz ograniczenia, które pojawią się przy wprowadzaniu w naszej firmie floty elektrycznej. Doświadczenia kierowców były bardzo pozytywne, nie napotkali żadnych problemów w trakcie codziennej pracy. W ich opinii pojazdy elektryczne są bardzo proste w eksploatacji. Obecnie niezbędne są prace nad wydłużeniem zasięgu pojazdów elektrycznych, ponieważ to on jest ich największą wadą. Maciej Dudek Project Manager, Rhenus Logistics

 

Do IKEA trafiły lekkie pojazdy dostawcze Renault KANGOO. Pojazdy przejechały dystans
1 240 km, z których za 36% pokonanych kilometrów odpowiadał pojazd elektryczny. Łączna liczba zrealizowanych podróży między pojazdem spalinowym a elektrycznym w badanym okresie różniła się o zaledwie 7 (47 do 40), co wskazuje na równe wykorzystanie pojazdu w planowaniu pracy. Analizując najdłuższą podróż dzienną, dla pojazdu spalinowego wyniosła ona 244 km, podczas gdy dla pojazdu elektrycznego 74,5 km.

Elektryczny samochód Renault KANGOO testowany był przez nas przy wykonywaniu usług wymiarowania w domach klienta. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy, zasięg samochodu elektrycznego pozwolił nam na wykonanie 80% zadań. Widzimy duży potencjał w wykorzystywaniu samochodów elektrycznych, w szczególności w obszarze miejskim. Zobowiązaliśmy się, że do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów będzie bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach zeroemisyjnych. Beata Jasiczek Fulfilment Sourcing Manager IKEA

 

Etap badawczy projektu “ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 r. Obecnie pojazdy eksploatowane są we flocie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji
w Łodzi, DHL, Veolii i InPost, w ostatnim etapie realizowanym w okresie styczeń-luty, pojazdy dostawcze trafią na testy do floty InPost oraz Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

 

Następnie wszystkie pozyskane wyniki zostaną poddane szczegółowej analizie oraz opracowaniu w celu przygotowania raportu podsumowującego badanie, w którym zostaną uwzględnione wszelkie aspekty finansowe, środowiskowe, ale również i społeczne, wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne w badanych flotach partnerskich.

 

Łącznie w projekcie biorą udział po 3 pary pojazdów elektrycznych i spalinowych. Każdy samochód wyposażony jest w specjalne urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions,
a za infrastrukturę ładowania pojazdów odpowiadają firmy EVBox oraz EV Charge.

Źródło: PSPA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).