Hybrydy i pojazdy elektryczne w warsztacie samochodowym | MOTOFAKTOR

Hybrydy i pojazdy elektryczne w warsztacie samochodowym

Samochody z napędem hybrydowym są coraz bardziej popularne, dołączają do nich także elektryczne. Warto przygotować się do ich serwisowania.
12/01/2022

 

 

Jak się przygotować so obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych

W przypadku hybrydy mamy ten sam układ podzespołów, co w klasycznym samochodzie. Dodatkowo mamy tu zasilanie akumulatorowe oraz cały układ ładowania, sprzężony zwykle z układem hamulcowym w celu rekuperacji energii podczas hamowania. W związku z tym hybryda jest samochodem bardziej skomplikowanym od klasycznego i w miarę upływu czasu może dostarczać właścicielowi więcej problemów z użytkowaniem. Inaczej na pewno będzie z samochodami elektrycznymi. Te faktycznie nie posiadają części podzespołów jak samochody zasilane silnikami spalinowymi. Brak silnika spalinowego, przekładni zmiany biegów, zespołu sprzęgła i inny prawdopodobnie układ hamulcowy sprawią, że wiele problemów technicznych nie będzie istniało w tym pojeździe.

Zarządzający Akademią Techniczną Inter-Team - Tomasz Niedbała

Czym różni się pojazd hybrydowy i elektryczny od auta z napędem spalinowym

Pierwszą różnicę zaobserwujemy w budowie układu hamulcowego.

W pojazdach hybrydowych/elektrycznych nacisk na dźwignię hamulca powoduje rozpoczęcie procesu rekuperacji, czyli odzysku energii elektrycznej z napędu. Dopiero w przypadku hamowania awaryjnego lub w przypadku, gdy wartość siły rekuperacji jest za mała do zatrzymania pojazdu, wykorzystany zostanie układ hydrauliczny. Ze względów bezpieczeństwa oraz ustanowionych przepisów nie można zupełnie wyeliminować układu hydraulicznego.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

 

Kolejna różnica dotyczy układu klimatyzacji i wynika z konieczności zapewnienia zarówno komfortu podróżowania pasażerów, jak i a może przede wszystkim, odpowiedniego chłodzenia zespołu akumulatorów.

Do napędu sprężarki klimatyzacji wykorzystany jest w pojazdach hybrydowych/elektrycznych silnik elektryczny wysokiego napięcia, który zastąpił kompresor napędzany paskiem osprzętu. Z zasadniczych różnic zostaje nam jeszcze układ przeniesienia napędu. W samochodach elektrycznych skrzynie biegów stosowane są rzadko, zazwyczaj tylko wtedy, gdy jest to niezbędne z uwagi na zastosowanie silnika szeregowego prądu stałego lub silnika prądu stałego z magnesami trwałymi. Charakterystyka mechaniczna silników indukcyjnych lub synchronicznych z magnesami trwałymi pozwala producentom samochodów na zastosowanie stałego przełożenia między silnikiem a kołami napędowymi. W przypadku, gdy konieczne jest zastosowanie skrzyni biegów, najczęściej wykorzystuje się bezstopniowe konstrukcje CVT, układy planetarne, przekładnie pasowe lub zębate.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

Jak należy się przygotować do obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych

Każde działanie, nawet najprostsze, polegające na pracy z prądem wymaga odpowiednich kwalifikacji i wiedzy. Chcąc wymienić gniazdko, włącznik, oprawę oświetleniową, czy też wykonać prace związane z urządzeniami elektrycznymi do 1kV, w tym serwis pojazdów elektrycznych/hybrydowych, potrzebne są odpowiednie kwalifikacje.

Zdobycie uprawnień elektrycznych nie jest uwarunkowane ukończeniem żadnej szkoły. Wymagany jest jednak kurs, do którego przystąpienia należy spełnić dwa warunki, posiadanie wykształcenia przynajmniej na poziomie podstawowym oraz ukończenie osiemnastego roku życia. Uprawnienia energetyczne należy odnawiać co 5 lat.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

 

Przeciętny warsztat po odbyciu niezbędnych szkoleń bez problemu poradzi sobie z hybrydami, a w przyszłości również z samochodami elektrycznymi.

Z uwagi na to, że napięcie elektryczne stosowane w układach hybryd i samochodów elektrycznych jest zawsze wyższe od napięcia bezpiecznego, podstawą będzie uzyskanie uprawnień do obsługi urządzeń o napięciu do 1KV. Podstawa prawna to art. 54 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. nr 54, poz. 348 ze zm.), § 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzenia posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U. nr 89, poz. 828 ze zm). Dopiero wtedy można dopuścić pracowników do pracy przy takich układach, a więc również w praktyce przeprowadzać szkolenia z diagnostyki i napraw takich samochodów.

Zarządzający Akademią Techniczną Inter-Team - Tomasz Niedbała

Obsługa a serwisowanie

Osoba obsługująca pojazd z napędem HV, powinna posiadać co najmniej odpowiednie przeszkolenie i pracować pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia do pracy przy napięciu do 1kV. Wolno jej wykonywać pracę, z wyłączeniem zadań związanych bezpośrednio z układem HV lub z jego bliskim otoczeniem.

Zatem obsługę silnika spalinowego w pojazdach hybrydowych, obsługę klimatyzacji w zakresie niewymagającym rozłączenia układu, wymianę płynów i olei może wykonać osoba przeszkolona do wykonywania tych czynności, ale niekoniecznie posiadająca uprawnienia. Mechanik do serwisowania ww. pojazdów bezwzględnie powinien posiadać ważne świadectwo kwalifikacyjne, uprawniające do zajmowania się urządzeniami i instalacjami sieci elektroenergetycznych, wytwarzającymi, przetwarzającymi, przesyłającymi i zużywającymi energię elektryczną o napięciu do 1 kV.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

Wyposażenie i zabezpieczenie warsztatu

Przygotowanie warsztatu do serwisowania pojazdów elektrycznych wiąże się z czasowym lub stałym wydzieleniem stanowiska i odpowiednim oznakowaniem pojazdu. Wymagane jest korzystanie z odzieży ochronnej (rękawic, maty) oraz narzędzi ręcznych stosowanych przy napięciu do 1 kV wg normy DIN EN 60900.

 

Aby sprostać obsłudze pojazdów hybrydowych, czy elektrycznych, niezbędne jest również specjalistyczne wyposażenie. Przede wszystkim chodzi o urządzenia umożliwiające pomiary rezystancji izolacji oraz wysokich napięć w elektrycznych i hybrydowych układach napędowych. Nieodzownym będzie również tester usterek, który i tak jest już standardem.

Najczęstsze błędy, na co warto zwrócić uwagę

Często problemy w warsztatach sprawia dezaktywacja układu elektrycznego. Należy pamiętać, że wyłączenie obwodu HV nie jest wystarczającym dowodem na brak prądu!

Po rozłączeniu układu należy odczekać 5 - 10 minut na wyrównanie potencjalnych elementów wysokiego napięcia. Następnie należy sprawdzić za pomocą testera, czy faktycznie obwód jest wyłączony, po czym mechanik powinien zweryfikować urządzenie pomiarowe, przykładając je do innego źródła prądu i ponowić pomiar na obwodzie HV.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

 

Wielu mechaników może nie zdawać sobie sprawy z ryzyka, jakie podejmują, gdy nie weryfikują poprawności działania miernika po pomiarze. Wskazanie wartości „0” podczas pierwszego pomiaru może być wynikiem uszkodzenia miernika właśnie w trakcie wykonywania pomiaru.

Przykładowo, mechanik, sprawny dotąd miernik zbliża do punktu pomiarowego, w tym momencie miernik zostaje uszkodzony na skutek zwarcia lub zbyt dużego natężenia prądu. Na wyświetlaczu miernik wskaże wartość „0”, gdzie w rzeczywistości może być nadal bardzo wysokie napięcie. Dlatego ważna jest powtórna weryfikacja, poprzez zbliżenie go do innego źródła napięcia np. instalacji 230 V w gniazdku, a także odczyt wartości oraz ponowne sprawdzenie w tym samym punkcie pomiarowym pojazdu.

Konsultant Techniczny ProfiAuto - Łukasz Cholewa

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).