Hybryda wymaga innego stylu jazdy – poradnik Steinhof | MOTOFAKTOR

Hybryda wymaga innego stylu jazdy - poradnik Steinhof

W 2025 roku po polskich drogach porusza się już ponad 60 tysięcy samochodów hybrydowych, a ich liczba wciąż dynamicznie rośnie. Wraz z popularyzacją napędów zelektryfikowanych, kierowcy zyskują nowe możliwości – ale też nowe obowiązki serwisowe, szczególnie w zakresie układu hamulcowego, który w takich autach pracuje inaczej niż w samochodach spalinowych.

Rekuperacja to nie wszystko - hamulce w hybrydzie też potrzebują uwagi

Pojazdy hybrydowe wykorzystują tzw. hamowanie odzyskowe (rekuperacyjne), które pozwala odzyskiwać energię podczas zwalniania i zasilać akumulator trakcyjny. Oznacza to, że klasyczne klocki i tarcze są używane rzadziej – ale nie można o nich zapominać.Rzadsze użycie hamulców ciernych to ryzyko korozji tarcz, zeszklenia klocków i spadku efektywności hamowania, szczególnie zimą – gdy sól i wilgoć potrafią znacząco skrócić ich żywotność.

Steinhof radzi: 8 kluczowych zasad dla kierowców hybryd

Eksperci Steinhof, firmy z ponad 65-letnim doświadczeniem w produkcji komponentów hamulcowych, wskazują najważniejsze zasady, które zapewnią długowieczność i bezpieczeństwo hamulców w pojazdach hybrydowych:

  • Używaj hamulca! – Nawet jeśli rekuperacja działa automatycznie, regularnie używaj klasycznego hamulca, aby „czyścić” tarcze.
  • Wymieniaj płyn hamulcowy co 2 lata – Najlepiej na specjalny typ EHV.
  • Kontroluj stan klocków i tarcz przy każdej wymianie opon – Minimalna grubość okładziny to 1,5 mm.
  • Docieraj nowe zestawy hamulcowe – 10 umiarkowanych hamowań z 90 do 30 km/h wydłuży ich trwałość.
  • Sprawdzaj przewody i osłony – Ich zły stan może prowadzić do awarii innych podzespołów.
  • Unikaj przeciążania auta – Każdy dodatkowy kilogram obciąża układ hamulcowy.
  • Dostosuj styl jazdy – Płynna jazda i przewidywanie sytuacji drogowej to klucz do trwałości.
  • Zlecaj serwis specjalistom – Diagnostyka układów w EHV wymaga odpowiednich narzędzi i wiedzy.

Hybryda to też inny styl jazdy

Z racji pracy układu rekuperacyjnego, jazda autem hybrydowym powinna być bardziej przewidywalna i płynna. Wcześniejsze zdejmowanie nogi z gazu pozwala silnikowi odzyskiwać energię, a tradycyjne hamulce są używane tylko w ostateczności. Taka jazda to nie tylko komfort i ekologia, ale też niższe koszty eksploatacji – o ile nie zapomnimy o regularnym serwisie” – wyjaśnia Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.

Steinhof – jakość, której możesz zaufać

Produkty Steinhof to połączenie trwałości, innowacyjnych materiałów i kontroli jakości, co potwierdzają liczne testy zmęczeniowe, także w naszej nowej fabryce w Niedomicach. W czasach elektromobilności stawiamy na rozwój produktów dostosowanych do nowych napędów – zarówno hamulców, jak i systemów holowniczych.

Źródło: Steinhof

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google