Hak holowniczy - nowy czy używany?

person Redakcja 27/05/2019

Poza nowymi w internecie znajdziemy również oferty z używanymi hakami, w bardzo przystępnej cenie. Czy zakup takiego haka jest bezpieczny?

Rynek oferuje kilka rodzajów zaczepów kulowych: haki z kulą odkręcaną, wypinane automatycznie, półautomatycznie i haki chowane. Pierwsze z nich to popularne rozwiązanie, gdzie kula haka mocowana jest do korpusu za pomocą śrub montażowych. Kulę można zdemontować odkręcając śruby przy pomocy klucza.

 

Najnowsze rozwiązania to wysokiej klasy haki wypinane automatycznie np. kula W-10, co zajmuje dosłownie chwilę i wykonywane jest bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Do haków potrzebne są także wiązki elektryczne, które występują ze złączem 7-pinowym oraz 13-pinowym. Wiązki mogą być uniwersalne, uniwersalne z modułem oraz dedykowane do danego modelu. Wybór konkretnego egzemplarza zależy od rodzaju oraz stopnia skomplikowania instalacji elektrycznej zastosowanej w danym samochodzie, tego, co chcemy holować lub jaki bagażnik czy też inne akcesoria chcemy zamontować.

 

Haki holownicze zanim trafią do sprzedaży rynkowej są uprzednio poddawane specjalistycznym badaniom, których wynikiem jest uzyskanie homologacji. Każdy zaczep kulowy posiada znak homologacji, jak również podlega urzędowej rejestracji po montażu w samochodzie. Po zamontowaniu w aucie, hak staje się jego integralną częścią i teoretycznie nie może zostać przełożony do innego samochodu. Łatwość montażu i demontażu oraz wysoka estetyka mają jednak swoje odzwierciedlenie w cenie, dlatego niektórzy kierowcy poszukują w internecie haków używanych. Czy wybór tego rozwiązania rzeczywiście się opłaca?

Oferowane na polskim rynku używane haki pochodzą głównie z demontażu aut powypadkowych lub złomowanych. Haki holownicze z takiego źródła mogą być poważnie uszkodzone, nawet gdy ich wygląd zewnętrzny nie budzi zastrzeżeń. Najczęstsze i najgroźniejsze uszkodzenia w hakach używanych to: osłabiona kula w wyniku uderzenia w tył pojazdu, deformacja kuli lub belki (nie zawsze zauważalne gołym okiem), korozja spawów i części stalowych (często pokryta warstwą farby przed sprzedażą), uszkodzenia systemu wypinania (grozi samowypięciem kuli w trakcie używania) oraz brak ważnych elementów konstrukcyjnych, brak dokumentacji i tabliczki znamionowej. Mariusz Fornal kierownik działu technicznego firmy Steinhof

 

Wypadek samochodowy, podczas którego uszkodzeniu uległa tylna część pojazdu z zamontowanym uprzednio hakiem, rodzi poważne niebezpieczeństwo, że również zaczep kulowy został zniekształcony poprzez powstałe przeciążenie. Niesprawność haka można zazwyczaj rozpoznać po wystąpieniu trwałego odkształcenia. Kolejnymi czynnikami świadczącymi o usterce mogą być: uszkodzenia powierzchni antykorozyjnej/barwiącej, nienaturalne karby lub przesunięcia kuli względem środka samochodu, przesunięcia w obszarze mocowania kuli oraz nadmierny luz (w hakach wypinanych), który można wyczuć poruszając “zapiętą” kulą w górę i w dół. Pęknięte spawy na używanym haku pokrywane są z kolei przed sprzedażą specjalną farbą w kolorze warstwy antykorozyjnej, która uniemożliwia identyfikację takich pęknięć z perspektywy zdjęcia. Zaczep kulowy z tego rodzaju uszkodzeniami nie może być dalej eksploatowany.

Biorąc pod uwagę fakt, że bardzo rzadko mamy informację, skąd w ogóle pochodzi dany hak używany i co było powodem jego demontażu z pojazdu, nie ma sensu szukać tutaj oszczędności. Kupując nowy hak holowniczy mamy pewność, że posiada on odpowiednią dokumentację techniczną i odznacza się pełną sprawnością, która jest gwarancją naszego bezpieczeństwa. W przypadku Steinhof dopasowaliśmy ofertę nowych haków do potrzeb oraz możliwości każdego kierowcy zainteresowanego wyposażeniem auta w takie akcesorium. Hak można dobrać nawet przez internet, korzystając z naszej intuicyjnej wyszukiwarki produktów na stronie www.steinhof.pl. Mariusz Fornal

 

Źródło: Steinhof

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl