Grupa ZF osiągnęła cele na rok 2021 | MOTOFAKTOR

Grupa ZF osiągnęła cele na rok 2021

person Adrian Januszkiewicz 21/03/2022

Grupa technologiczna ZF osiągnęła w ubiegłym roku zakładane cele finansowe, operując we wciąż wymagającym środowisku biznesowym.

Pomimo poważnych przeciwności w trakcie ubiegłego roku trzymaliśmy się obranego kursu i osiągnęliśmy cele, które wyznaczyliśmy na początku roku – powiedział CEO ZF Wolf-Henning Scheider, podczas prezentacji wyników Grupy ZF – Dzięki zaangażowaniu, determinacji i pracy zespołowej nasi pracownicy odegrali decydującą rolę w skutecznym stawianiu czoła wyzwaniom tych niezwykłych czasów. Dostosowaliśmy się do nowej rzeczywistości, a sposób działania naszej firmy stał się jeszcze bardziej zwinny, elastyczny i cyfrowy.

 

Szczególnie druga połowa roku wymagała wyjątkowej elastyczności w zakresie produkcji i zarządzania materiałami w wyniku przerw w globalnym łańcuchu dostaw i zmian zamówień dokonywanych przez klientów ZF w ostatniej chwili. Wszystko to miało oczywiście miejsce podczas trwającej globalnej pandemii.

 

Wolf-Henning Scheider podkreślił, że ZF osiągnęła strategiczne cele i przygotowała grunt pod przyszłe projekty. Jako przykład przytoczył udany start dywizji ZF Electrified Powertrain, który miał miejsce na początku ubiegłego roku, integrację niedawno przejętej firmy WABCO z nowym działem Commercial Vehicle Solutions oraz współpracę z firmą Microsoft mającą na celu stworzenie chmury ZF Cloud. Ta ostatnia ma umożliwić cyfryzację i połączenie firmy w sieć, oraz zapewnić dostęp do wszystkich danych i procesów korporacyjnych na całym świecie.

 

Grupa ZF kontynuuje również restrukturyzację swojej oferty produktowej w celu obsługi pojazdów elektrycznych i pojazdów definiowanych programowo w przyszłości. Grupa faktycznie podpisała już znaczące kontrakty na te rozwiązania z międzynarodowymi producentami samochodów i pojazdów użytkowych, co stanowi fundament dalszego rozwoju.

Najważniejsze dane finansowe: cele osiągnięte w połowie okresu prognozy

Przez cały rok ZF wygenerowała sprzedaż o łącznej wartości 38,3 mld euro (2020: 32,6 mld euro), co oznacza wzrost o 17,5% rok do roku. Skorygowany zysk EBIT wyniósł 1 910 mln euro (2020: 1 047 mln euro), natomiast skorygowana marża EBIT wzrosła do 5,0% (2020: 3,2%). Kwota wolnych przepływów pieniężnych skorygowanych o transakcje typu M&A (fuzje i przejęcia) wyniosła 991 mln euro (2020 r.: 994 mln euro).

 

W niestabilnym środowisku naznaczonym ostrzeżeniami dotyczącymi zysków i zmianami w prognozach, z powodzeniem osiągnęliśmy nasze cele w środku okresu prognozy – powiedział dyrektor finansowy ZF dr Konstantin Sauer – Oznacza to, że byliśmy w stanie nie tylko dokonać znacznych inwestycji, ale także zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe i wzmocnić bazę kapitałową.

 

Dług brutto spadł w ciągu roku o 752 mln euro do poziomu 12,5 mld euro. Na koniec 2021 r. wskaźnik kapitału własnego wyniósł około 19% (2020: 12,1%).

 

ZF jeszcze bardziej rozwinęła swoją działalność w zakresie badań i rozwoju (R&D). W ubiegłym roku wskaźnik wydatków na badania i rozwój wyniósł 8,0% (2020: 7,7%), co odpowiada wydatkom w wysokości 3,1 mld euro (2020: 2,5 mld euro) – najwyższym w historii firmy ZF. Inwestycje w środki trwałe wyniosły 1,6 mld euro (2020: 1,4 mld euro), co dało wskaźnik inwestycji na poziomie 4,2% (2020: 4,4%).

Zrównoważony rozwój: na drodze do neutralności klimatycznej do roku 2040

Grupa ZF dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2040 roku. W tym celu działa w wielu różnych obszarach. Na przykład dzięki umowom na dostawy zawartym w 2021 r. z producentami energii wiatrowej i słonecznej, zakłady ZF w Niemczech będą zasilane nawet 210 gigawatogodzinami zielonej energii elektrycznej rocznie w okresie od 2022 do 2025. Uzgodnione wielkości, które odpowiadają zużyciu energii elektrycznej przez 72 000 domów, zmniejszą emisję CO2 o 80 000 ton rocznie.

 

Koncentrujemy się na ostatecznych środkach i zabezpieczamy kontrakty, aby zapewnić natychmiastowy i widoczny wkład w ochronę klimatu – podkreślił CEO ZF Wolf-Henning Scheider.

 

W ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju, Grupa ZF była również pierwszym dostawcą motoryzacyjnym w Niemczech, który po raz pierwszy wyemitował dwie obligacje na inwestycje w zakresie ochrony środowiska o łącznej wartości 1 mld euro w 2021 roku. Podstawą tego był dokument Green Finance Framework (Ramy Finansowania Ochrony Środowiska), w którym ZF określiło swoje struktury i kryteria w zakresie finansowania zrównoważonego rozwoju. Dochód z obligacji trafia do biznesu związanego z energią wiatrową i elektromobilnością.

 

Obligacje na inwestycje w zakresie ochrony środowiska pozwalają nam poszerzyć krąg inwestorów i dostosować finansowanie do naszych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i strategii „Mobilności Nowej Generacji” – powiedział dyrektor finansowy dr Konstantin Sauer.

Zasoby ludzkie: zmiana poprzez dodatkowe kwalifikacje

Kontynuowano również zmiany w strukturze HR Grupy ZF. W 2021 r. ZF stworzyła około 3 600 dodatkowych miejsc pracy na całym świecie, głównie w obszarach elektromobilności, autonomicznej jazdy i rozwoju oprogramowania. Firma rozszerzyła również swój wachlarz możliwości dalszego szkolenia i rozwijania kwalifikacji. Należą do nich „E-Cademy”, szeroko zakrojona inicjatywa szkoleniowa z zakresu elektromobilności. Celem E-Cademy jest wspieranie pracowników w procesie transformacji technologicznej. Umożliwić ma im m.in. zdobycie określonych kwalifikacji dla nowych miejsc pracy w Grupie ZF. Do tej pory w różnych programach edukacyjnych wzięło udział 13 000 pracowników. Druga faza kwalifikacji rozpoczyna się w połowie bieżącego roku.

 

E-Cademy daje pracownikom firmy ZF szansę uczestniczenia w kształtowaniu przyszłości mobilności, nawet jeśli zaczynali swoją karierę w innej dziedzinie – powiedział Wolf-Henning Scheider.

 

Aby przygotować niemieckie zakłady ZF na przyszłość i sprostać zmieniającym się potrzebom branży motoryzacyjnej, w ubiegłym roku zawarto pierwsze tzw. umowy docelowe. Opracowano je w ramach „Umowy o przekształceniu zbiorowym” (Tarifvertrag Transformation) podpisanej z przedstawicielami pracowników w lipcu 2020 roku. Na koniec roku, 31 grudnia 2021 r., ZF zatrudniała 157 549 osób na całym świecie (2020: 153 522).

Perspektywy z zastrzeżeniem: rok 2022 pozostaje wyzwaniem

Po okresie pozytywnego rozwoju rynku w 2021 r. warunki biznesowe pozostają bardzo trudne i zmienne. Chociaż oczekuje się, że podaż półprzewodników poprawi się w drugiej połowie 2022 r., to trwająca pandemia Covid-19, ogólne utrudnienia w dostawach i rosnąca inflacja sprawiają, że prognozy na bieżący rok są utrudnione. Sytuację pogarsza wojna na Ukrainie i jej negatywne skutki w skali globalnej.

 

Zakłócenia w łańcuchach dostaw zarówno producentów samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych spowodowały już pierwsze wstrzymania produkcji. Chociaż obecnie firma ZF nie jest w znacznym stopniu dotknięta problemami związanymi z łańcuchem dostaw w związku z wojną, przestoje u jej klientów doprowadziły do mniejszej liczby zleceń w ZF. Nie można obecnie oszacować, w jakim stopniu ewentualna dalsza eskalacja wojny na Ukrainie wpłynie na gospodarkę światową i wzrost przemysłu w roku obrotowym 2022.

 

Z tych powodów prognoza firmy zawiera wyraźne zastrzeżenie: ZF przewiduje umiarkowany wzrost sprzedaży Grupy do poziomu ponad 40 mld euro w 2022 roku. Oczekuje się, że ten wzrost sprzedaży zaowocuje skorygowaną marżą EBIT na poziomie od 4,5 do 5,5%, a skorygowane wolne przepływy pieniężne wyniosą od 1,0 do 1,5 mld euro.

Prezes Zarządu ZF na własne życzenie nie przedłuży kontraktu, który wygasa w styczniu 2023 r.

Wolf-Henning Scheider poinformował Radę Nadzorczą na ostatnim posiedzeniu, że nie zamierza przedłużyć swojego kontraktu, który wygasa w styczniu 2023 roku. Po ponad trzech dekadach pracy w branży motoryzacyjnej i osiągnięciu wieku 60 lat, postanowił zakończyć swoją aktywną działalność w branży z końcem roku, aby podjąć inne wyzwania.

 

Wolf-Henning Scheider w ciągu ostatnich czterech lat wniósł decydujący wkład w rozwój firmy ZF, która stała się wiodącym dostawcą najnowocześniejszych systemów elektronicznych i mechatronicznych w swoich obszarach działalności – powiedział Przewodniczący Rady Nadzorczej, dr Heinrich Hiesinger.

Pełny raport Grupy ZF za rok 2021 jest dostępny TUTAJ.

 

Źródło: ZF

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).